Frågor kring fläktar och processor kylning

Permalänk
Medlem

Frågor kring fläktar och processor kylning

Hej!

Jag har ett par frågor om ett par fläktar och processor kylning.
Jag undrar om dessa fläktar är något att ha?

http://www.inet.se/produkt/5322065/cooler-master-120mm-sickle...

Är de tysta och bra presterande fläktar? Presterar de någorlunda som scythe GT 120mm på 1450rpm?

Jag undrar även vilken kylning som är bäst?

Antec kühler h2o 620 eller t.ex noctua NH-D14 eller liknande luftkylning?
Jag undrar vilket av de som kyler bäst och låter minst?
Har hört att pumpen på 620 kylningen kan surra och knarra, knarrar det högt eller märker man det knappt?

Tack!

Permalänk
Medlem

Om du leter efter tysta fläktar så är de från inet inte precis det ultimata valet, men men, funkar väl om du har en fläktkontroller och/eller inte bryr dig så mycket om ljudnivån.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Jag har haft en h2o 620 och tycker att det var skräp. Kylde inte något vidare sen så drog jag sönder gängorna till backplåten så den inte var helt emot cpun. Nu har jag en D14 o den funkar bra tycker jag kyler bra o låter inte mer än andra kylare tycker jag..

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Måste säga att H2O 620 kyler otroligt bra för den prisklassen! Du kan också klocka högt med den!

Permalänk
Medlem

be quiet har bra produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoXi:

Hej!

Jag har ett par frågor om ett par fläktar och processor kylning.
Jag undrar om dessa fläktar är något att ha?

http://www.inet.se/produkt/5322065/cooler-master-120mm-sickle...

Är de tysta och bra presterande fläktar? Presterar de någorlunda som scythe GT 120mm på 1450rpm?

Jag undrar även vilken kylning som är bäst?

Antec kühler h2o 620 eller t.ex noctua NH-D14 eller liknande luftkylning?
Jag undrar vilket av de som kyler bäst och låter minst?
Har hört att pumpen på 620 kylningen kan surra och knarra, knarrar det högt eller märker man det knappt?

Tack!

Har en antec 620 pöå mitt grafikkort så jo visst det låter en hel del kan jag säga, men om du har den vertikalt ska du inte ha några problem.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

CM Sickleflow fläktarna ska du inte köpa, visst de flyttar relativt mycket luft, men de låter destu mer!
Har använt några i kortare perioder, lyser fint och snurrar på, dock med fläktkontroll.
På högsta läget låter de som en smärre orkan!
Vill du ha lysande fläktar som faktiskt flyttar luft och inte låter, så är Nexus Real Silent helt ok.
Även Antec Two-cool är bra!
Vill du skippa ljuset så är schyte 1150rpm tyst och bra! Läs på lite, kolla och jämför!

Satsa hellre på corsairs H-serie, H60, H80 eller H100, du blir inte besviken!

Permalänk

Tycker jättemycket om CM SickleFlow-fläktarna som sitter i mitt chassi! De flyttar otroligt mycket luft, och är fina. Att de sedan är högljudda spelar ingen roll för jag har en fläktkontroller.
Surfa, kolla på film = tyst o fint.
SPelaR ======== Orkan.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Tycker jättemycket om CM SickleFlow-fläktarna som sitter i mitt chassi! De flyttar otroligt mycket luft, och är fina. Att de sedan är högljudda spelar ingen roll för jag har en fläktkontroller.
Surfa, kolla på film = tyst o fint.
SPelaR ======== Orkan.

Jo naturligtvis är det en smaksak! De flyttar mycket luft, och snygga är dom!
Men vill man höra på en orkan och sitta med Peltor Soundtrap på sig så kan det ju funka!
Nej, fläktkontroller är ett måste till de fläktarna!

Permalänk
Skrivet av Conceptor:

Men vill man höra på en orkan och sitta med Peltor Soundtrap på sig så kan det ju funka!

Räcker med ett SS 7H USB

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Inte testat fläktarna du länkade men specifikationerna är helt upp åt väggarna fel, sen är Cooler Master kända för att göra dåliga fläktar så jag höjer ett varningens finger.
Är även rätt skeptisk till pumparna på färdig vattenkylning, bättre att köpa hygglig luftkylning så slipper man oönskade missljud.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Okej, det blir nog en fin luftkylning till prollen med blått tema
Jag kommer köpa en fläktkontroll (5,25)

Ska kolla runt lite på blåa led fläktar
Ska modda mitt corsair 500r chassi och ha ett blått tema nämnligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ha vita leds om du vill ha det snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conceptor:

CM Sickleflow fläktarna ska du inte köpa, visst de flyttar relativt mycket luft, men de låter destu mer!
Har använt några i kortare perioder, lyser fint och snurrar på, dock med fläktkontroll.
På högsta läget låter de som en smärre orkan!
Vill du ha lysande fläktar som faktiskt flyttar luft och inte låter, så är Nexus Real Silent helt ok.
Även Antec Two-cool är bra!
Vill du skippa ljuset så är schyte 1150rpm tyst och bra! Läs på lite, kolla och jämför!

Satsa hellre på corsairs H-serie, H60, H80 eller H100, du blir inte besviken!

Okej!
Ska ta en titt på de rekomenderade fläktarna.
Det där med corsair vattenkylningeb har jag hört att många har haft problem med ljud från punpen på de med :/ men har jag kanske fel?

Är det kanske bättre att köra på en luftkylning typ som The Thermaltake Frio OCK CPU Cooler
? Är det något att ha tro?

Vill ha en fin cpu kylare som är tyst och presterar bra

Tack för hjälpen hittills!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Ha vita leds om du vill ha det snyggt

Jasså?
Kör med standard fläktarna i mitt 500R chassi (vita leds) visst är det fint men är det inte finare med blått tema tycks?

Permalänk
Medlem

Med blåa leds blir allting blått, du ser inga andra färger

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Med blåa leds blir allting blått, du ser inga andra färger

:/ okey, får tänka på det.
Kanske får bli vitt iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade tills helt nyligen ett slutet vattenkylningssystem från Corsair till min CPU. Tyvärr började det läcka och brände mitt grafikkort och moderkort. Efter det så är jag inte så sugen på vattenkylning kan jag säga. Efter att ha fixat till datorn så köpte jag denna kylaren: http://cdon.se/hemelektronik/cooling-cpu_arctic_cooling_freez...
Är väldigt nöjd med den. Ljudnivån är ungefär som min gamla kylare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Antec 620 är riktigt prisvärd kylare! Har en själv som kyler min processor FX-8120 som är överclockad till 4,1GHZ (original 3,1GHZ) och den håller sig både jäkligt mycket tystare och kallare än original kylaren! Finns instruktionsvideor på youtube man kan följa om du är osäker på hur man installerar den

Ta andra fläktar än de där cooler master, finns mycker bättre alternativ som är värd dom där små kronorna!
http://www.inet.se/produkt/5321643/be-quiet-silentwings-120mm...

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conceptor:

CM Sickleflow fläktarna ska du inte köpa, visst de flyttar relativt mycket luft, men de låter destu mer!
Har använt några i kortare perioder, lyser fint och snurrar på, dock med fläktkontroll.
På högsta läget låter de som en smärre orkan!
Vill du ha lysande fläktar som faktiskt flyttar luft och inte låter, så är Nexus Real Silent helt ok.
Även Antec Two-cool är bra!
Vill du skippa ljuset så är schyte 1150rpm tyst och bra! Läs på lite, kolla och jämför!

Satsa hellre på corsairs H-serie, H60, H80 eller H100, du blir inte besviken!

okej! har tittat lite på både nexus och antec fläktarna, andra här på sweclockers har också rekomenderat nexus fläkten men flyttar den tillräckligt mycket luft och är tyst? jag kommer även skaffa en fin fläktkontroller

undrar om dessa fläktar är något att ha ? http://www.inet.se/produkt/5322094/bitfenix-spectre-pro120mm-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoXi:

okej! har tittat lite på både nexus och antec fläktarna, andra här på sweclockers har också rekomenderat nexus fläkten men flyttar den tillräckligt mycket luft och är tyst? jag kommer även skaffa en fin fläktkontroller

undrar om dessa fläktar är något att ha ? http://www.inet.se/produkt/5322094/bitfenix-spectre-pro120mm-...

Är det någon som har erfarenheter eller vet något om dessa bitfenix fläktar?