Användning av cluster / program till kluster.

Permalänk

Användning av cluster / program till kluster.

Hej!

Har nu "snickrat" ihop ett litet cluster hemma. Jag har installerat Rockscluster 6.0 på tre datorer som är ihopkopplade och fullt fungerande och kan övervaka clustret med ganglia(någon hemsida som körs lokalt på datorn).

Jag undrar vad man ska ha det till eftersom när jag kör ett program, körs det ändå bara på en dator. Behöver jag göra något speciellt eller har jag fel uppfattning om vad ett cluster är?

Tar tacksamt mot alla svar.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk

för att sammanfatta det på ett enkelt sätt så använder du ett kluster för paralella beräkningar. det kräver alltså att uppgiften kan delas upp på flera datorer och att de gör varsin del samtidigt. exempel på detta kan vara rendering av 3d-bilder, lösa fysikaliska problem, olika typer av simuleringar, etc.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Skrivet av linuxprofessor:

för att sammanfatta det på ett enkelt sätt så använder du ett kluster för paralella beräkningar. det kräver alltså att uppgiften kan delas upp på flera datorer och att de gör varsin del samtidigt. exempel på detta kan vara rendering av 3d-bilder, lösa fysikaliska problem, olika typer av simuleringar, etc.

Okej det krävs alltså speciella program som man kan köra på kluster. Har du något tips på ett program?

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Skrivet av frestation:

Okej det krävs alltså speciella program som man kan köra på kluster. Har du något tips på ett program?

du kan ju t.ex. klustra/distribuera renderingen i 3d studio. i större cluster körs ofta specialskrivna program som använder t.ex. MPI-bibliotek för paralelliseringen.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning