Har beställt en processor kylare, kan den blocka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Har beställt en processor kylare, kan den blocka?

Dessa delar har jag beställt:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2322604/2012-09-20

Men jag är osäker om cpu fläkten kommer blockera mina ram minnen. har beställt 4st corsair vengeance 4gb 1600mhz. Ska montera den så att fläkten pekar mot de.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Bra fråga! ... jag skulle iallafall inte garantera att det kommer funka. Kylaren verkar dock inte jättetjock, så det finns hopp, men säkert är det inte IMHO.

Lite sent nu, men hade nog varit säkrare att skaffat low profile minnena istället.

Du kan ju alltid vänta med att packa upp minnena tills du pillat med cpu-kylaren och kollat att det ser ut att rymmas.
Borde gå att returnera minnena ouppackade isåfall och be att byta. (distansköplagen)

if only i had an enemy
bigger than my apathy
I could have won

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Roger W:

Bra fråga! ... jag skulle iallafall inte garantera att det kommer funka. Kylaren verkar dock inte jättetjock, så det finns hopp, men säkert är det inte IMHO.

Lite sent nu, men hade nog varit säkrare att skaffat low profile minnena istället.

Du kan ju alltid vänta med att packa upp minnena tills du pillat med cpu-kylaren och kollat att det ser ut att rymmas.
Borde gå att returnera minnena ouppackade isåfall och be att byta. (distansköplagen)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2322657/2012-09-20

detta är mitt paket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gimo
Registrerad
Aug 2012

Det är ju LP minnen, så det ska inte vara några problem.

PC: | Intel Core i5 2500K@4.2 GHz | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | MSI GTX 970 Twin Frozr V | Corsair Vengeance LP 8GB | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define XL |
Kringutrustning: | BenQ XL2411T | Sennheiser PC 360 | Ducky Shine 2 | SteelSeries Rival |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Du har ju lågsprofilsutförande på minnena, så vid en första anblick så borde detta inte vara något problem.

Kylaren:
"Also, for what is a relatively small cooler by modern standards it does cause RAM encroachment issues with the Mushkin set used in the test. Those familiar with the Muskins will know that they don't exactly have massive heat sinks on them, but even so the first slot was obscured." källa

Minnena:
ca 31 mm källa

Kanske blir problem, inte säker på hur mycket mindre Corsair minnena är jämfört med "Mushkin minnena" de använde i sin recension.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Vengeance LP verkar vara drygt 26 mm enligt denna sida:
http://www.corsair.com/memory-by-product-family/vengeance/ven...

... så det finns ju hopp fortfarande!

if only i had an enemy
bigger than my apathy
I could have won

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Tycker ni att jag ska returnera kylaren och byta till cooler master hyper 212 evo ?

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Har du fått prylarna än? Har du testat?
Jag tror det finns hyfsad chans att det funkar, då Vengeance LP är så låga som de är.
Oddsen är ju ännu bättre på Hyper 212 Evo, men är det värt besväret?

if only i had an enemy
bigger than my apathy
I could have won

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Har ju svårt att tro någon har gjort en kylare som inte ens passar med lowprofile.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Jun 2012

Jag är nästan säker på att dom passar, väldigt dumt att göra en kylare som inte ens kan ha low profile minnen.

i5 3570K 4,4 Ghz | MSI Z77A-SO1 | Noctua NH-D14 | 120 GB Corsair SSD | Corsair 8GB CL9 1600MHz | Fractal Design R4 | Sapphire Radeon HD 7970 | OCZ ModXStream Pro 500W |