Matias Quiet Pro sägs vara världens tystaste tangentbord med mekaniska brytare

Permalänk
Melding Plague

Matias Quiet Pro sägs vara världens tystaste tangentbord med mekaniska brytare

Den som föredrar mekaniska brytare men inte vill driva bordsgrannarna till vansinne får ett nytt alternativ från Matias, som nu lanserar vad som sägs vara världens tystaste mekaniska tangentbord.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inbyggd USB-hub är otroligt vettigt att ha.
Det såg strålande ut överlag!

Permalänk
Medlem

Lite saftig prislapp... annars är det en välkommen idé.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

väntar spänt på mer information om själva brytarna.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hoppas fler anammar detta. Inte för att jag själv använder dessa tangentbord utan för att de låter förjävligt oavsett om man sitter bredvid eller i skype/vent/teamspeak eller whatever.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Hoppas fler anammar detta. Inte för att jag själv använder dessa tangentbord utan för att de låter förjävligt oavsett om man sitter bredvid eller i skype/vent/teamspeak eller whatever.

Jag tror bestämt att du får skola dina bekanta innom användandet av push to talk!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Entusiast

Ser intressant ut. Rent tangentbord utan massa trams och tysta brytare. Väntar med spänning på lite omdömmen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tyst är bra men det var inte så värst snyggt och det är oxså viktigt

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt bra, priset är kanske högt, men om det är ett bra tangentbord kan det nog vara värt det.

Permalänk
Medlem

stilrent och simpelt för att vara mekaniskt!

Permalänk
Medlem

Världens fulaste i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag använde ett tangentbord med buckling spring-switchar förut, använder ett med bruna cherrys nu. Mycket tystare, blev fan galen (även folk runt mig) på de höga klickljuden

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

hade varit intressant att veta hur dessa brytare fungerar och hur de skilljer sig från motsvarande cherry mx.

Själv har jag ett tangentbord med cherry mx red, de är ju knäpptysta om man inte slår i botten. Så med en bra dämpning kan jag tänka mig att dessa kan bli väldygt tysta också

Permalänk
Medlem

Detta kan jag tänka mig köpa beroende på hur switcharna är

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att ingen gnällt på att det är ett USB-tangentbord.

Inte världens vackraste tangentbord, men klart intressant. Undrar hur hårda brytarna är? Gillar de relativt lätta röda på mitt Corsair K60.

Skrivet av DevilsDad:

hade varit intressant att veta hur dessa brytare fungerar och hur de skilljer sig från motsvarande cherry mx.

Själv har jag ett tangentbord med cherry mx red, de är ju knäpptysta om man inte slår i botten. Så med en bra dämpning kan jag tänka mig att dessa kan bli väldygt tysta också

Jag har inte lärt mig att slå så löst på tangenterna än

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Snyggaste mekaniska tangentbord än så länge i min mening. Stilrent och smakfullt.
Ogillar alla dessa andra så kallade gaming tangentbord med "amg blå belysning med rött runt WASD!!!".

Permalänk
Medlem

Jag tycker hela tjusningen med att ha mekaniska tangentbord är att de låter. Jag förstår dock att min omgivning inte är lika förtjusta i detta.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Tar en ljusbeige.. (förstår du bara ordet svart klicka ->här).

Permalänk

Då går den bort för blue-användare

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Jag tror bestämt att du får skola dina bekanta innom användandet av push to talk!

Du är naiv om du tror att alla vill det rakt över. Tangentbordet i artikeln är en bättre lösning än att försöka bryta folks lättja.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Tar en ljusbeige.. (förstår du bara ordet svart klicka ->här).

Det är faktiskt VÄLDIGT många olika nyanser i bildresultaten, kan du specifiera?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Tycker att det ser lite plastigt ut, eller äre bara jag?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

Dyrt?

Fult?

Ehm... näe? Iallafall inte jämfört med de flesta som redan finns. O.o

EDIT: Många tycker "klick-ljudet" är det viktiga med mekaniska tangentbord. Men hur fungerar det när ni har hörlurarna på? Att gå efter känslan fungerar väl bättre?

Det finns två lösningar på det problemet. Antingen ser man till att inte ha helt slutna lurar och ordentligt högljudda tangenter, typ buckling spring, så att klickljudet går igenom musik, spelljud och annat även genom hörlurarna. Om man har slutna lurar och tycker om lite högre volym på ljudet blir det trassligare. Då får man montera en mikrofon nära tangentbordet som sedan får passera ett lämligt bandpassfilter för att få bort oönskade ljud utöver knappljudet. Denna signal mixas sedan in med det vanliga datorljudet så att man aldrig missar ett klick. Ghettolösningen är att man alltid kör det här YouTubeklippet i bakgrunden: http://www.youtube.com/watch?v=dZ80bIUEMyQ&feature=related

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ser tråkig och plastig ut, inte min smak.

http://www.datamancer.net/keyboards/keyboards.htm
Önskar man hade råd...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Synd att jag blivit insnöad på "tenkeyless" (den totalidiotiska de facto-termen för avsaknad av numpad), annars hade det här kunnat vara något...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Ett TYST tangentbord hade varit något för mig eftersom flickvännen alltid lägger sig tidigt på kvällarna medan jag sitter uppe framför datorn, oftast skriver rapporter osv. annars händer det ju att man spelar lite också. Synd då att detta tangentbord var skitfult, ser ut som ett helt vanligt tangentbord. De kunde ju åtminstone fixat dioder-belysning i tangenterna eller?

Får nog ha kvar mitt gamla G15, världens bästa tangentbord.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

undra vilka brytare de liknar ? fastnat för bruna när jag provat i butik..:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att tangentbord ska låta? tycker det blir en skönare känsla.

Tyckte dock inte om designen på detta tangentbord annars är det säkert ett bra val om du letar efter ett tystare mekaniskt tangentbord.

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Bra med tystare mekaniska tangentbord... men pianolacken kommer ju suga till sig fingeravtryck ifrån andra sidan rummet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyraxon:

Bara jag som tycker att tangentbord ska låta? tycker det blir en skönare känsla.

Tyckte dock inte om designen på detta tangentbord annars är det säkert ett bra val om du letar efter ett tystare mekaniskt tangentbord.

Nej men min fru har åsikter, blev nästan skilsmässa efter att jag beställt ett tangentbord med Blå Cherry brytare. Så ett tystare tangentbord skulle vara uppskattat. Man får göra lite uppoffringar ibland

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru