Iphone 5 plockas isär av Ifixit

Permalänk
Melding Plague

Iphone 5 plockas isär av Ifixit

Apple har inte mycket till övers för hemmafixare, men Iphone 5 kan vara undantaget som bekräftar regeln. Ifixit dissekerar den nya mobiltelefonen och upptäcker ett relativt lättåtkomligt innandöme.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var som fan.. xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

nämen oväntat bra, trevligt för folk som har/köper såna då

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd

Kan detta ha och göra med att de vill pressa ner tillverkningskostnaden?

Permalänk
Medlem

Där ser man!

Permalänk
Medlem

Låter ju skit bra.
Tror dom haft lite press på sig med "miljö tänkandet" i konstruktionen.
Alla iphones har ju gått att plocka isär. Men denna verkar lättare vilket alltid är bra.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

"Batteriet uppgraderas från 1 432 (4S) till 1 440 mAh i femman"

Varfør appel??? Varfør???????

Permalänk
Medlem

Appleköpare brukar ju inte vilja hålla på och greja med telefonen, men men...
8 mAh mer var snålt till snabbare komponenter och större skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

"iPhone 5 är en av de mest reparerbara mobiltelefonerna från Apple hittills". Vilken är den mest reparerbara (Apple-) telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

"Batteriet uppgraderas från 1 432 (4S) till 1 440 mAh i femman"

Varfør appel??? Varfør???????

Pengar, plats och teknologi.

Bättre batteri är dyrare, plats finns inte och teknologin har inte utvecklats så snabbt på batterifronten.

Permalänk
Medlem

Förväntade mig skivade äppelbitar inuti telefonen men det fanns visst elektronik där

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

"finns inget nytt med iphone 5"

Citat:

Innandömet avslöjar även att Apple bytt ut så gott som varje komponent

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Avstängd

Den där hörlurskontakten verkar felplacerad. Antennen sitter inte i ramen längre då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

"iPhone 5 är en av de mest reparerbara mobiltelefonerna från Apple hittills". Vilken är den mest reparerbara telefonen?

Nokia 3310 för den behöver aldrig repareras kanske bara ett batteri som behöver bytas ngn gång under livstiden men det är simpelt på denna tegelsten

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninjaflipp:

Ingen överdriven jättehatisk kommentar mot Apple och deras användare ännu? Vad har hänt med det här forumet?!

Troligen lungt o fint efter de storma som varit, och nu kan man mecka själv om man önskar och blir således inte utelåst. För dom 2% av användarna här som faktiskt byter komponenter själv i sin iphone.

Däremot förstår jag själv inte varför jag ska byta från en fyra till en femma om det kostar mig ca 6-7K.
Dats crazy, men så är femman kanske inte riktad till dom som har fyran, vad vet jag.

På tal om reparera, någon som vet om man enkelt själv kan byta ut homeknappen på en iphone 4 lite lätt? Den fungerar knappast alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Nokia 3310 för den behöver aldrig repareras kanske bara ett batteri som behöver bytas ngn gång under livstiden men det är simpelt på denna tegelsten

Telefoner som tål att man slänger dem i väggen, det var tider det.

Permalänk

Ett steg i rätt riktning, utan tvivel Hatade att man behövde specialverktyg för att öppna de tidigare modellerna :/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

The shitstorm is coming, trust me.

Dom borde göra den tjockade så man kan få mer batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Alltid kul när saker blir mindre. Dock att behöva ladda sin telefon varje kväll och när man sitter i bilen för att den skall räcka till en hel arbetsdag är rätt konstigt att vi människo släkte faktiskt finner oss i.

Detta inlägg riktar sig inte till Apples smartphones enbart utan mer eller mindre samtliga jag kan komma på.

Permalänk

Då har vi äntligen fått reda på vad som var innovativt med Iphone5, den går att montera sönder själv!

Skämt å sido, tummen upp för Apple för att de faktiskt tagit ett steg i rätt riktning för en gångs skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Nokia 3310 för den behöver aldrig repareras kanske bara ett batteri som behöver bytas ngn gång under livstiden men det är simpelt på denna tegelsten

Lite OT men jag knäckte displayen på en 3310 men har ingen aning om hur jag gjorde det hade bara telefonen fickan (måste gått emot ngt), som tur var så var firman som reparera den snälla och lät det gå på garantin

Jag har även knäckt displayen på en SE k700i (i fickan) och en k550i (bildörr), men jag har inte knäckt displayen på min iPhone 4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket iphone nyheter nu tycker jag!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Testpilot

Smart att man tar bort skärmen först, som nämns på Ifixit gör det ju skärmbyten betydligt smidigare och just skärmen borde vara en ganska vanlig del som går sönder på en mobiltelefon då den är väldigt utsatt.

Har bytt ut hemknappen på brorsans iPhone 4 och det var inte roligt, man måste ta ut varenda komponent och även lossa på skärmen som på den modellen i princip är den sista komponenterna man kan ta bort (utöver hemknappen då).

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

"Batteriet uppgraderas från 1 432 (4S) till 1 440 mAh i femman"

Varfør appel??? Varfør???????

Vet inte om det var ironi i att det var en usel uppdatering. I så fall för att kunna minska tjocklek blev det inte mer, men i andra änden ström snålare komponenter, vilket ändå resulterar i längre användande.

Skrivet av xpanterx:

Appleköpare brukar ju inte vilja hålla på och greja med telefonen, men men...
8 mAh mer var snålt till snabbare komponenter och större skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Återigen nya komponenter som förbrukar mindre ström .

Skrivet av Ninjaflipp:

Ingen överdriven jättehatisk kommentar mot Apple och deras användare ännu? Vad har hänt med det här forumet?!

Antar att många varningar utfärdats i tidigare trådar då moderatorerna jobbat heltid typ .

Skrivet av lolight:

Den där hörlurskontakten verkar felplacerad. Antennen sitter inte i ramen längre då?

Lagd där för att göra plats för annat då kontakten för dockning blev mindre.

Skrivet av anon4992:

Troligen lungt o fint efter de storma som varit, och nu kan man mecka själv om man önskar och blir således inte utelåst. För dom 2% av användarna här som faktiskt byter komponenter själv i sin iphone.

Däremot förstår jag själv inte varför jag ska byta från en fyra till en femma om det kostar mig ca 6-7K.
Dats crazy, men så är femman kanske inte riktad till dom som har fyran, vad vet jag.

På tal om reparera, någon som vet om man enkelt själv kan byta ut homeknappen på en iphone 4 lite lätt? Den fungerar knappast alls.

Inte helt lätt på fyrorna om jag fattat det rätt men guide lär finnas på http://www.ifixit.com . Byta från 4S till 5 är lite vansinne håller med. Har garantin gått ut då ? Prata med din operatör annars Apple har varit generösa förr med homeknapp strul. Jag känner folk som fått flong ny lur efter garanti för den funktion inte fungerat.

Skrivet av daniel5908:

Ett steg i rätt riktning, utan tvivel Hatade att man behövde specialverktyg för att öppna de tidigare modellerna :/

Dom snacka om någon mejsel och sugkopp så lite special är det ju. För övrigt har jag öppnat min 4 med simpel datorskruv mejsel sats.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av evok:

Telefoner som tål att man slänger dem i väggen, det var tider det.

Min tålde tom en tur till cementblandaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Kan detta ha och göra med att de vill pressa ner tillverkningskostnaden?

Tror inte de behövs pressas mer ^^

Göra en Iphone 5: 167$
Köpa en Iphone 5: 649$

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evok:

Telefoner som tål att man slänger dem i väggen, det var tider det.

Jag kommer ihåg...när jag spelade fotboll med min SE C702, sen kunde vi inte spela mer för morsan ringde...dagens "ungdomar" kommer aldrig kunna få dem känslan

Skrivet av Mordarosten:

The shitstorm is coming, trust me.

Dom borde göra den tjockade så man kan få mer batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Dem kommer aldrig göra telefonerna tjockare...
Titta bara på t.ex HTC. One X skulle haft ett 3000MAh batteri, men det skulle lägga till typ 0.4mm på tjockleken. Enligt de undersökningar som HTC då gjorde (slutet 2011), så kom man fram till att man hellre ville ha snygg och slim design, istället för batteritid. Varför dem frågade fjortonåriga tjejer som ändå köper iPhone vet jag inte riktigt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Lite OT men jag knäckte displayen på en 3310 men har ingen aning om hur jag gjorde det hade bara telefonen fickan (måste gått emot ngt), som tur var så var firman som reparera den snälla och lät det gå på garantin

Jag har även knäckt displayen på en SE k700i (i fickan) och en k550i (bildörr), men jag har inte knäckt displayen på min iPhone 4

På gamla telefoner var det inte ovanligt att skärm"glaset" var av plast och rätt skört.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Don_W:

Dom snacka om någon mejsel och sugkopp så lite special är det ju. För övrigt har jag öppnat min 4 med simpel datorskruv mejsel sats.

Som jag förstår det så har de tidiga 4:orna vanliga phillipsskruvar men de bytte efter ett till specialskruvar (pentalobe) så har man tur kommer man in med standardmejslar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastisk ingenjörskonst och ändå är den biten det minst intressanta med Apples produkter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Som jag förstår det så har de tidiga 4:orna vanliga phillipsskruvar men de bytte efter ett till specialskruvar (pentalobe) så har man tur kommer man in med standardmejslar.

Aha det var mer än jag visste

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 