Permalänk
Medlem

Rätt pump till vattenkylning?

Tja.

Ja ska vatten kyla mitt Coolermaster HAF X chassi. Ja har laggt en lite småful men trots allt informativ bild som ja skapat i paint för att beskriva hur jag har tänkte mig de hela.=)

Undrar då lite över vilken pump man kan tänkas behöva till en sådan här loop? (HAF X är ett full tower)

Den stora radiatorn i taket skall de vara 3st 120mm fläktar på och 1st på den i bak av chassit.

Permalänk
Medlem

Bilden funkar inte för mig. Men vilken pump som helst borde funka (som är till för vattenkylning av datorkomponenter), om du inte har någon väldigt stor loop.

Permalänk
Medlem

Här är en länk till bilden istället... http://s11.postimage.org/qkkxgrnc1/Vattenkyl.jpg

Det kommer nog funka med det mesta.

EK DCP 2.2 eller 4.0 kommer nog båda funka.

Men det är ju värt att satsa på en ordentlig pump för att inget ska gå sönder tycker jag.
Så en VP655 eller MCP35X är bättre val, men de kostar såklart mer också.
MCP35X går att kontrollera med PWM.
VP655 går att justera från pumphastighet 1 till 5.

Om du har en fläktkontroller går såklart pumparna att kontrollera via fläktkontrollern så länge den klarar av att leverera tillräckligt hög effekt. VP655 drar 23 W och MCP35X drar 18 W, så det behövs en relativt kraftig fläktkontroller om du ska driva pumpen med en kontroller
Men det behöver du inte, det är bara om du vill kunna reglera flödet manuellt beroende på belastning för att få ner ljudnivån.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Vad har du för mål med vattenkylningen, ska det vara maximal prestanda, ska det bli tyst? Ge oss lite mer info så blir det lättare att hjälpa dig med vilken pump som passar just dig.

Vill dock lägga in en röst för lillebror mcp350 redan nu, en fullt tillräckligt stark pump som dessutom är väldigt tyst
http://www.coolingstuff.se/p/254/swiftech-mcp350

Permalänk
Medlem

Tyst är målet.

Jag har en fläktkontroller, NZXT Lx. den ger inte mer än 6w per kanal dock. Så skall de vara en pump med reglerbar hastighet, får ja helt enkelt göra de manuelt.

Utseendet på pumpen är inte viktigt då ja tänker gömma den.