Nytt moderkort ska köpas, förslag behövs!

Permalänk

Nytt moderkort ska köpas, förslag behövs!

Hej alla glada dator-kunniga människor!

2009 byggde jag ihop ett nytt system för en sisådär 10 000 kr, alla komponenter har bytts ut FÖRUTOM moderkortet, som är ett gigabyte ga-x58a-ud3r. Nu när åren går så har tankarna på att uppgradera ytterligare återvänt, men jag fruktar att det daterade moderkortet är ett hinder. För tillfället har jag följande komponenter installerade(förenklat):

Grafikkort = Ati Radeon HD 6990
Processor = Intel i7 930 @ 3.5 Ghz (OC)
Minnesmoduler/RAM = 6 x Corsair 4gig Xms3 @ 1600 Mhz
Nätaggregat = Corsair TX V2 850W (ej modulärt)

Nu undrar jag vilka, nyligen lanserade, moderkort som skulle funka bra med dessa komponenter men OCKSÅ med framtida uppgraderingar. Jag hade förut en extrem koll på vilka produkter som var kompatibla med vilka, dessvärre har tiden flugit förbi och skola mm. har tvingat bort denna värdefulla kunskap, samt tid för research. Därför vänder jag mig till er, och jag hoppas att hjälp står att finna.

Mvh Ulltråd!

Permalänk
Medlem

Tja Ulltråd.

Ledsen att göra dig besviken, men processorn du har ligger på plattformen 1366, dvs X58 moderkort. Denna plattform har slutat produceras för att lämna väg för den nya 2011 plattformen.

Med andra ord om du vill uppgradera måste du byta plattform vilket kommer innebära att du måste införskaffa nytt moderkort,ram-minnen och processor.

X58 var ju entusiast plattformen och således blev 2011 den nya, vilket innebär att det är den dyra vägen, dock med prestanda av absoluta toppklass.
Plattformen 1155 som är mycket populär, då man kan säga att den ger mest "bang for buck" är nog att föredra men det beror nog på budget och vad du har för krav och behov.

Men även 1155 kommer dessvärre upphöra nästa år om jag förstått rätt, när intel släpper "Haswell" i maj 2013 tror jag. Ny plattform där blir då 1150 om jag minns rätt.

Det bästa kanske helt enkelt vore att stå ut med det du har ett tag till och se vad "Haswell" har att erbjuda.

Sen har vi även AMD förstås men den plattformen kan jag dessvärre inte mycket om så jag låter det va osagt.

Visa signatur

Stuff

Permalänk

Ett nytt processor-köp räknar jag med, men varför måste ram-modulerna bytas ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolthread:

Ett nytt processor-köp räknar jag med, men varför måste ram-modulerna bytas ut?

Det framgick faktiskt inte av texten
Då är det lite personligt vad du vill ha. Behöver du i7a igen eller ska du bara spela?

RAM kommer inte behövas byta ut men du kommer bara kunna använda 4 stickor, om du inte kör på t.ex sockel 2011.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

ram-minnen till X58 var/är så kallade triple-channel moduler dvs dom kom i paket om tre stickor tex. 3x2gb (6gb ram)
Till 1155 är det dual-channel dvs två stickor tex. 2x4gb (8gb ram) och på 2011 är det quad-channel som gäller, stickor om fyra.

Med andra ord är även ram-minnena anpassade för olika plattformar, allt för att vi ska va tvungna att köpa nya saker självfallet
Nu är jag ingen expert och det kan kanske va så att man kan mixa ram-minnen, någon kunnigare än jag kan säkert svara på det. Men jag skulle gissa på att det kan skapa problem.

Visa signatur

Stuff

Permalänk

Jag sitter på ungefär samma saker som du (dock i7920)... men jag känner att burken hänger med än, så jag kommer vänta typ ett år innan jag uppgraderar. Då kommer det bli i7 49?? serien typ...Tror det är smart även om det kliar i "byggadatorfingrarna"
Om du väljer att gradera upp nu till 2011 plattformen kommer dina minnen att fungera men tänk på att där har du 4 kanaler. Dvs 8 platser(på de flesta moderkorten) du kan använda 4 av dina minnen en i varje kanal eller köpa två moduler till för att få samma mängd minne på varje kanal.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Det framgick faktiskt inte av texten
Då är det lite personligt vad du vill ha. Behöver du i7a igen eller ska du bara spela?

RAM kommer inte behövas byta ut men du kommer bara kunna använda 4 stickor, om du inte kör på t.ex sockel 2011.

Jag tillbringar större delen av min datortid åt internet och spelande, så nej, den nuvarande i7 modellen är inte ett måste.

Har ni några moderkort att rekommendera som är stabila och överklocks-vänliga? Mängden ram spelar inte någon större roll, 24 gigabyte införskaffade jag mest för att det var en kul grej att innehava en så stor mängd RAM.