Arma 2:Operation Arrowhead, Wasteland! Spela, njut. Framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Nyligen börjat lira och finner för tillfället detta mer intressant än dayz, upp med en swecserver som kör sa-matras! Blir ofta riktigt bra strider vid missions eller baser/storstäder.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan kolla med sweclockers vid ett senare tillfälle!
Finns mångra bra servrar uppe just nu.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk

Hoppas på hjälp.

Det är nämligen så att jag och min vän och säkert många andra ute där stör sig enormt mycket på den långa fps'en man får på populära servrar, oavsett grafik-inställningar, plats i spelet osv. Jag har till exempel runt 25-35 fps på alla Chernarus servrar såsom arma2.ru, 404games osv, pga att de är så många på dem. När jag spelar på tomma servrar så kommer jag upp i ca 110fps, och på servrar med ca 10-20 spelare så hamnar fps'en på runt 50-75. Detta är också mätt i städer såsom elektro, cherno osv. Så nu undrar jag, finns det någon lösning som inte tvingar mig till low-populated servrar eller andra banor än chernarus?? Min cpu samt gpu'ers procentuella arbete ligger allt som oftast under 50% på servar med många spelare på, så vad är flaskhalsen?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Hoppas på hjälp.

Det är nämligen så att jag och min vän och säkert många andra ute där stör sig enormt mycket på den långa fps'en man får på populära servrar, oavsett grafik-inställningar, plats i spelet osv. Jag har till exempel runt 25-35 fps på alla Chernarus servrar såsom arma2.ru, 404games osv, pga att de är så många på dem. När jag spelar på tomma servrar så kommer jag upp i ca 110fps, och på servrar med ca 10-20 spelare så hamnar fps'en på runt 50-75. Detta är också mätt i städer såsom elektro, cherno osv. Så nu undrar jag, finns det någon lösning som inte tvingar mig till low-populated servrar eller andra banor än chernarus?? Min cpu samt gpu'ers procentuella arbete ligger allt som oftast under 50% på servar med många spelare på, så vad är flaskhalsen?

Det skulle kunna vara AMD relaterat. Jag har EN 570 och en i5a och kör på 3000 viewdistance med 60 fps på en full cherno server (när jag kommer in i stan kan det droppa till 25 dock)

Men, det finns faktiskt några saker du kan göra för att se om det flyter på bättre;

Ta inte förgivet att allt är bäst med very high på även om du kan spela med det. Vissa saker blir faktiskt "fulare" när dem är på.

Dem två största bovarna, som drar mest på prestandan, är enligt mig "V-sync" och "Visability".
Har du över 3000 (3km) på visability så börjar framesen droppa rätt så snabbt vid en mid/high-end system.
Hursomhaver, här är några universala inställningar som kommer göra Arma2 snyggare OCH flyta på bättre.

1. Vsync: Disabled. Stäng av i spelet och i Nvidias kontrollpanel!
Tar bort "Tearing effect" på skärmen. (läs: http://www.tweakguides.com/Graphics_9.html) och ger dig bättre prestanda, blir mycket bättre response osv.
(Vertikalsynk - Tvinga AV)
2. AToC: Disabled. Ingen märkbar skillnad enligt många forum på grafiken, ger dig några fps dock.
3. Interface resolution och 3d Resolution: Skall vara på samma mått!
4. Anisotropic filtering: Bra datorer har inget problem med att maxa detta.
5. Post Process Effect: Max Normal. Riktigt dryg effekt i min mening. Det är denna effekt som gör att spelet "blurar" ihop sig när man rör på huvudet. Har aldrig gillat detta i något spel. Kör på very low just nu.
6.Anti-Aliasing: Normal. Rätar ut linjer i spelet. Du behöver ej ha högre då det inte ger någon märkbarskillnad på objekts kanter. (Testa och zooma in själv i ARMA) Ger dig avsevärt bättre fps.
7. HDR Quality: Normal. Gör inget speciellt förutom att höja fpsen om du kör på Normal eller Low.

Övrigt
Starting options: lägg till "-nosplash -world=empty -cpucount=4 -exThreads=7"
->Steam, högerklicka på spelet, egenskaper, ange Startalternativ;;
-Nosplash gör att ingen intro film spelas = Spelet startar snabbare.
-World-empty gör att ingen bakgrunds"film" spelas i menyerna; allt startar snabbare.
-cpucount=4 -exThreads=7 Detta gör att spelet använder hela processorns kraft. D.v.s 4st kärnor och 7st virtuella, i detta fallet. Har du en annan processor än Intel i3 i5 i7, skit i det sista. (Kan vara fixat i senaste patchen så att den gör sånt automatiskt men inte säker)

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Skrivet av whimS:

Det skulle kunna vara AMD relaterat. Jag har EN 570 och en i5a och kör på 3000 viewdistance med 60 fps på en full cherno server (när jag kommer in i stan kan det droppa till 25 dock)

Men, det finns faktiskt några saker du kan göra för att se om det flyter på bättre;

Ta inte förgivet att allt är bäst med very high på även om du kan spela med det. Vissa saker blir faktiskt "fulare" när dem är på.

Dem två största bovarna, som drar mest på prestandan, är enligt mig "V-sync" och "Visability".
Har du över 3000 (3km) på visability så börjar framesen droppa rätt så snabbt vid en mid/high-end system.
Hursomhaver, här är några universala inställningar som kommer göra Arma2 snyggare OCH flyta på bättre.

1. Vsync: Disabled. Stäng av i spelet och i Nvidias kontrollpanel!
Tar bort "Tearing effect" på skärmen. (läs: http://www.tweakguides.com/Graphics_9.html) och ger dig bättre prestanda, blir mycket bättre response osv.
(Vertikalsynk - Tvinga AV)
2. AToC: Disabled. Ingen märkbar skillnad enligt många forum på grafiken, ger dig några fps dock.
3. Interface resolution och 3d Resolution: Skall vara på samma mått!
4. Anisotropic filtering: Bra datorer har inget problem med att maxa detta.
5. Post Process Effect: Max Normal. Riktigt dryg effekt i min mening. Det är denna effekt som gör att spelet "blurar" ihop sig när man rör på huvudet. Har aldrig gillat detta i något spel. Kör på very low just nu.
6.Anti-Aliasing: Normal. Rätar ut linjer i spelet. Du behöver ej ha högre då det inte ger någon märkbarskillnad på objekts kanter. (Testa och zooma in själv i ARMA) Ger dig avsevärt bättre fps.
7. HDR Quality: Normal. Gör inget speciellt förutom att höja fpsen om du kör på Normal eller Low.

Övrigt
Starting options: lägg till "-nosplash -world=empty -cpucount=4 -exThreads=7"
->Steam, högerklicka på spelet, egenskaper, ange Startalternativ;;
-Nosplash gör att ingen intro film spelas = Spelet startar snabbare.
-World-empty gör att ingen bakgrunds"film" spelas i menyerna; allt startar snabbare.
-cpucount=4 -exThreads=7 Detta gör att spelet använder hela processorns kraft. D.v.s 4st kärnor och 7st virtuella, i detta fallet. Har du en annan processor än Intel i3 i5 i7, skit i det sista. (Kan vara fixat i senaste patchen så att den gör sånt automatiskt men inte säker)

Hej!

Jag är lite av en Arma 2 veteran och har redan testat det du skrev ned redan, ett antal gånger ;), det jag fann lustigt med just Wasteland var att den bettedde sig anorlunda än vanilla arma 2 samt dayz, som båda håller sig över 80 fps på mina egna settings (i stil med dina, allt annat vore idiotiskt ) i liknande situationer. Även om Wasteland och dess deriveringar bara är missionfiles, och inga fullskaliga mods som dayz, så gav den mycket längre fps än tidigarenämda. I find that weird. Och angående AMD problem så är det inte något problem alls, har själv sett hur två st i5 or a'la Ivy Bridge beter sig, och där är det också ungefär halverad fps igenom hela spelet (en med ett 570 och en med ett 6970), gäntemot dayz eller vanliga arma 2 multiplayer med ca lika många spelare.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

har väldigt svårt att se mig själv gå tillbaka till dayz efter jag nött detta som attans dem senaste dagarna, ett helt annat spel i samma spel, fruktansvärt roligt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

har väldigt svårt att se mig själv gå tillbaka till dayz efter jag nött detta som attans dem senaste dagarna, ett helt annat spel i samma spel, fruktansvärt roligt!

Kom gärna in på vår TS på söndagar (pma om info) då spelar vi en hel del!

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Medlem

måste jag ta bort alla mina dayz barnor som sparats i arma 2 filerna för att spela? kommer ej in...

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Jag blir bara en fågel när jag testar på dom flesta servrar.. hur kommer det sig?

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag söker folk att lira Wasteland med. Gillar att bygga och attackera andra baser osv. Har lirat dayz ett tag och wasteland i typ 1 vecka. vet vad jag gör dvs. skicka pm!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Provade Wasteland för första gången precis och jag tycker att det har ett bra upplägg ( även kollat många youtube videos )
Även fast jag verkligen fattar nada så lyckades jag få mig ett bra vapen och ett relativt helt fordon.

Första jag gör är att bara åka runt för att ta mig en titt då jag bara är inne för att lära mig.
Det tar knappt 2 minuter innan jag hamnar i mitt första bakhåll, flyr där ifrån så fort som jag bara kunde för att sedan röra mig in i skogen ca 5 minuter bort och se om jag kan se hur många det var som anföll då det var väldigt klent med kulor i min kropp.

Scoutar området och kommer fram till att det bara var en enda person, började tänka på filmen taken och och citerar för mig sj, i will find you... and i will kill you..
Och sen öser allt jag kan i ala noob style med min m60 och ler sen gott åt min bedrift

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezakimak:

Provade Wasteland för första gången precis och jag tycker att det har ett bra upplägg ( även kollat många youtube videos )
Även fast jag verkligen fattar nada så lyckades jag få mig ett bra vapen och ett relativt helt fordon.

Första jag gör är att bara åka runt för att ta mig en titt då jag bara är inne för att lära mig.
Det tar knappt 2 minuter innan jag hamnar i mitt första bakhåll, flyr där ifrån så fort som jag bara kunde för att sedan röra mig in i skogen ca 5 minuter bort och se om jag kan se hur många det var som anföll då det var väldigt klent med kulor i min kropp.

Scoutar området och kommer fram till att det bara var en enda person, började tänka på filmen taken och och citerar för mig sj, i will find you... and i will kill you..
Och sen öser allt jag kan i ala noob style med min m60 och ler sen gott åt min bedrift

haha ja om du spelat DayZ så kommer du märka att det är mycket lättare att hitta fordon i Wasteland. Det finns oftast alltid fordon i varje stad och om ingen har rört dom så är de hela och, om ingen rört dom igen, så finns det alltid något vapen i. Så man tar ett vapen o ett fordon och kör till sin bas och teamar upp och dödar

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Wasteland 2 spelare

Folk som är sugna på att spela wasteland ?, Vi är ganska duktiga och brukar vara 5-6 st söker gärna fler. Hör av er. Spyx1337 @ skype

Permalänk
Avstängd

Krävs det ett specielt mod för att joina???
Och lite fel tråd men finns det möjlighet att bli obannad från BattlEye

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Inaktiv

Jag har spelat lite på eran server och jag har lite funderingar.

Jag jävlades med en genom att skjuta sönder en av hans däck på hans pickup. Istället försöker han mörda mig när jag satt i min bil men eftersom jag är snäll så backade jag och försökte ge honom skjuts. Ja då skjuter han sönder däcken. Ok han ger tillbaka tänkte jag. Han springer tillbaka till den första bilen och reparerar ett av däcken och skjuter mig så att jag inte kan stå upp längre och kör sedan över mig två gånger.

Jag vet att det inte är tillåtet att sabba för andra men jag vill faktiskt bara testa, åtminstone en gång.

Sedan fungerar ju Teamspeak himla dåligt. Jag har bara korta stön, jag förstår inte riktigt poängen med teamspeak som fungerar oklanderligt i andra spel men inte i arma 2.

Många i mitt lag verkar ju inte vilja spela i coop och kör sitt eget business. Ibland vill jag hänga på i baksätet men de kör ifrån mig och skiter fullständigt i mig.

Jag har kört sedan OPF så jag är knappast ny till genren. Vad jag däremot saknar är regelrätt krig med pansarfordon med annat, alltså spela som commander i coop eller liknande finns det några sådana servrar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Jag har spelat lite på eran server och jag har lite funderingar.

Jag jävlades med en genom att skjuta sönder en av hans däck på hans pickup. Istället försöker han mörda mig när jag satt i min bil men eftersom jag är snäll så backade jag och försökte ge honom skjuts. Ja då skjuter han sönder däcken. Ok han ger tillbaka tänkte jag. Han springer tillbaka till den första bilen och reparerar ett av däcken och skjuter mig så att jag inte kan stå upp längre och kör sedan över mig två gånger.

Jag vet att det inte är tillåtet att sabba för andra men jag vill faktiskt bara testa, åtminstone en gång.

Sedan fungerar ju Teamspeak himla dåligt. Jag har bara korta stön, jag förstår inte riktigt poängen med teamspeak som fungerar oklanderligt i andra spel men inte i arma 2.

Många i mitt lag verkar ju inte vilja spela i coop och kör sitt eget business. Ibland vill jag hänga på i baksätet men de kör ifrån mig och skiter fullständigt i mig.

Jag har kört sedan OPF så jag är knappast ny till genren. Vad jag däremot saknar är regelrätt krig med pansarfordon med annat, alltså spela som commander i coop eller liknande finns det några sådana servrar?

Tack på förhand!

Vems server?

Vilket spel du spelar skiter väl TeamSpeak i. Eller menar du den inbyggda röstkommunikationen? Pratar man i global hör man som du säger korta stön (väldigt mycket lagg) men annars tycker jag det fungerar bra.

Hur villiga folk är att teama upp beror på vilka som är inne för tillfället. Försök hitta några snubbar eller fråga om någon är sugen på att teama. Brukar alltid kunna gå.

Permalänk

independent är ju inget lag, om man spelar som independent så är man själv mot alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Krävs det ett specielt mod för att joina???
Och lite fel tråd men finns det möjlighet att bli obannad från BattlEye

Ingen mod behövs, det är bara ett mission i Arma 2

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv

Okej jag har gett Wasteland ett några dussin timmars spelande och jag måste säga att det är oerhört tråkigt! Wasteland har inget med ARMA 2 att göra. Riktigt riktigt tråkigt!