Windows 7 bootar (ibland) i felsäkert läge med flimmer och konstiga färger

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Windows 7 bootar (ibland) i felsäkert läge med flimmer och konstiga färger

Hm, har fått en rätt skum grej nu. Nästan varenda gång jag startar datorn så är det konstiga linjer och flimmer över hela skärmen och 800x600 i upplösning och så kommer jag in i felsäkert läge. Man ser fortfarande allt bakom dessa grafikfel, men när jag startar om datorn några gånger (antingen genom att göra det på mjukvaruväg eller bara fimpa den) så fungerar det till slut. Och då fungerar det också perfekt, jag kan spela mina krävande spel utan problem (jag har ett Nvidia GTX560 Ti SOC) och det fungerar att starta om datorn fram till nästa gång den startar kall (efter att ha stått över natten).

Jag har prövat båda DVI-anslutningar på grafikkortet och även prövat en VGA-kabel med DVI-omvandlare, men utan lycka.

I samband med att jag felsökte minnen för några veckor sedan uppdaterade jag också BIOS för mitt moderkort (MSI P67A-C45 B3) genom MSI Live Update och jag vill minnas att detta med felsäkert läge började ske då. Minnena är bytta nu, men det här felet kvarstår. Det känns på förhand inte riktigt som att det är grafikkortet: det fungerar ju super när jag väl får igång datorn efter tiotalet omstarter. Observera att flimret syns över BIOS-loggan också, sedan är det borta vid Windows-startskärmen och sedan kommer det igen när Windows drar igång.

Fan, jag tycker bara att det varit skit med den här datorn sedan jag köpte den av Inet i mars förra året... Hjälp mig, snälla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

Du kan ju prova gå tillbaka till förra bios versionen för att utesluta om den krånglar.

Men det ser precis ut på samma sätt som när ett av mina grafik kort rasade, det kom också sporadiskt men funkade fint däremellan tills det tillslut dog helt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av MacAllan:

Du kan ju prova gå tillbaka till förra bios versionen för att utesluta om den krånglar.

Men det ser precis ut på samma sätt som när ett av mina grafik kort rasade, det kom också sporadiskt men funkade fint däremellan tills det tillslut dog helt.

Jag hade inne kortet i flera veckor hos Inet förra sommaren då det fick riktigt galna grafikfel. De fann aldrig något fel på det och sedan det kom tillbaka har det väl fungerat ganska fint, bortsett från TDR som jag förstått ofta är mjukvarufel.

Det känns som att jag aldrig har haft datorn i helt fungerande skick, alltid något som spökar. Och nu har min skärm fått ett ljust område som väl BenQ aldrig kommer att ersätta. Jag är bitter.

Hur går man tillbaka i BIOS-version på ett säkert sätt? Förra gången använde jag ju MSI Live Update, men den vill väl bara installera nya versioner.