Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Sidan du länkat ifrån, är dom att lita på?

Japp, jag har handlat därifrån tidigare.
Bra betyg på prisjakt också http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=12067

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kalium eller någon annan. Kan någon sätta ihop en kund vagn på byggdinbas.se med tredje basen du länkade ovan och ALLT jag behöver för att bygga en sluten låda, är ni snälla

Mått skulle inte sitta helt fel MDF board köper jag på byggmax

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Ungefär sådär
Ge mig några minuter så fixar jag lådvolym också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Den lämpar sig faktiskt inte så superbra i en sluten låda, du får inte ut så mycket djupbas ur den och det blir en ganska stor låda.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

http://i.imgur.com/itkwW.png Ungefär sådär
Ge mig några minuter så fixar jag lådvolym också.

Usch, den där kräver en jättelåda om du ska köra slutet. Byt element...

Permalänk
Medlem

Om du ska bygga en sluten låda så är det viktigt att du ser till att den blir helt tät. Täta gärna inifrån innan du sätter i elementet, med typ nå silikonfog eller nåt. Jag gjorde det i mina slutna lådor och det blev riktigt bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

ett tredje alternativ är slavbas, det alternativet kommer kunna spela djupast i försållande till effekten, dock kommer denna djupbas kräva att mycket luft flyttas, 4 gånger mer för att gå en oktav djupare. man kan mycket väl spela djupbas med sluten låda utan eq/LT om elementet har de egenskaper som krävs(ex låg resonansfrekvens).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Den lämpar sig faktiskt inte så superbra i en sluten låda, du får inte ut så mycket djupbas ur den och det blir en ganska stor låda.
http://i.imgur.com/1n2XG.png

Hmm vad rekommenderar du efter det bakslaget?

Edit: lite seg på telefonen. Täta kan är jag bra på, lite för bra (en liten incident på slöjden)
Hur stor blir lådan?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

ett tredje alternativ är slavbas, det alternativet kommer kunna spela djupast i försållande till effekten, dock kommer denna djupbas kräva att mycket luft flyttas, 4 gånger mer för att gå en oktav djupare. man kan mycket väl spela djupbas med sluten låda utan eq/LT om elementet har de egenskaper som krävs(ex låg resonansfrekvens).

Slavbas ska han ju verkligen inte köra med om han ska ha ett enkelt budgetbygge.

Ni som tjaffsar om djupbas hit och dit. Ge mig en sluten låda+element som spelar djupbas, utan att vara ett 18" element i en två-kubikslåda.

Skrivet av alatan:

Hmm vad rekommenderar du efter det bakslaget?

Edit: lite seg på telefonen. Täta kan är jag bra på, lite för bra (en liten incident på slöjden)
Hur stor blir lådan?

ca 200l för en SLS 12...

Permalänk
Medlem

Ju större låda desto bättre bas,sen så lämpar QTS-värdet på peerless-elementet bra för slutna lådor,men det blir som sagt stora lådor,det får man väl räkna med på billiga baselement.
Räknade ut lite själv och en sluten låda på 194,62 liter med 0,7 QTC skulle ge en F-3dB på ca 40hz.

Permalänk
Medlem

Antingen Peerless SLS10 eller CSS Trio8

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Antingen Peerless SLS10 eller CSS Trio8

200 liter blir ju stort som ett badkar :S Jag vill ha en stor låda men 200 l är lite för stort

8 eller 10 tummarn då? Hur stor blir dom?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Både sls10 och trio8 kräver mer än 60w för att kunna spela normalt. 60w @ 4ohm är inte mycket att hänga i julgranen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

CSS Trio8 skulle man kunna få in i en 16l sluten låda, men då går den inte speciellt djupt.
Den lämpar sig MYCKET bättre i en portad låda på ~30l avstämd till ~28.5Hz.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Köp http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=293-6... skulle passa i en 75liter sluten låda så det blir inte så jättestort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Köp http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=293-6... skulle passa i en 75liter sluten låda så det blir inte så jättestort.

Bökigt från USA dock. Frakten lär bli ganska dyr med tanken på att bara själva elementet väger närmare 11kg. Dessutom tillkommer moms, tull och speditionsavgift.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hej "alatan"!

För att spara dig en massa besvär:
Om din budget tål 1749kr köp denna:
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/subwoofers/rubrik

Om inte - vänta ett tag och spara ihop lite mer!

Och ja - jag har själv byggt både baslådor och annat kul till både hemmabio och bilar!
Men jag skulle vilja säga att om man inte vet vad man gör, eller inte har råd att göra det ordentligt - låt bli och köp en färdig istället!
Bara min lilla erfarenhet som ljudnörd sedan mer än 20 år tillbaka...

Permalänk
Medlem

Med tanke på förutsättningarna hade jag nog byggt en bandpasslåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifV:

Med tanke på förutsättningarna hade jag nog byggt en bandpasslåda.

Nackdelen ska dock vara uselt transientsvar dvs det är ingen låda för dem som vill ha hifi-bas.