Otellini: "Windows 8 släpps halvfärdigt"

Permalänk
Melding Plague

Otellini: "Windows 8 släpps halvfärdigt"

Intels vd Paul Otellini har stora förhoppningar på Windows 8, men menar att Microsoft behöver arbeta med förbättra operativsystemet efter lanseringen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, det finns ju ingen inställning att välja bort metro gränssnittet så halvfärdigt känns det allt!

Permalänk
Medlem

Precis. Ren desktop med vanlig startmeny som alternativ eller så kör jag det på sin höjd på en surfplatta/telefon.

Permalänk
Medlem

ja, ta bort metro-looken så är det helfärdigt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Som en jättelik smartphone... Inte konstigt att det får kritik.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dock så finns det ju program som tar tillbaka starmenyn så man kan glömma Metro.
(Fråga mig inte om vad det heter, kommer inte ihåg och bryr mig inte spec. mycket i dagsläget, men googla runt)

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Windows 8 kommer varken nära mig eller mina katter!

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

ja, ta bort metro-looken så är det helfärdigt!

...eller så fortsätter du med Windows 7, Windows 8 tillför ingenting enligt mig som jag någonsin har saknat eller kommer att sakna och Windows 7 är redan så komplett det kan bli

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Justbecause;12731249"]...eller så fortsätter du med Windows 7, Windows 8 tillför ingenting enligt mig som jag någonsin har saknat eller kommer att sakna och Windows 7 är redan så komplett det kan bli

...och där har vi anledningen till varför jag fortfarande måste ta hänsyn till Internet Explorer 6 och Windows XP

Allvarligt skämtat så finns det säkert mycket trevligheter i Win8 som inte finns i Win7, men MUI avskräcker. Det känns inte helt genomtänkt att på skrivbordsdatorer tvinga fram ett gränssnitt anpassat för touch-skärmar. Sedan kan jag också se motiveringen bakom, dvs. att Windows är, som användarupplevelse, Windows oavsett om du använder en WinPhone, surfplatta, laptop eller stationär dator.

Men det är bara mina $.02.

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

...eller så fortsätter du med Windows 7, Windows 8 tillför ingenting enligt mig som jag någonsin har saknat eller kommer att sakna och Windows 7 är redan så komplett det kan bli

Skickades från m.sweclockers.com

windows 8 kommer ju vara så mycket snabbare och också lite nya roliga program utöver metro grejsen

Permalänk
Medlem

Metro är ok, men ja anser att man bör kunna stäng av det om man vill. Koden för start menyn fanns ju där redan. Varför tog de bort den, vad tänkte de med egentligen? Windows 8 är ok men de kunde ha blivit fantastiskt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Dock så finns det ju program som tar tillbaka starmenyn så man kan glömma Metro.
(Fråga mig inte om vad det heter, kommer inte ihåg och bryr mig inte spec. mycket i dagsläget, men googla runt)

Är nog denna du tänkte på
http://www.stardock.com/products/start8/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av endosavenros:

windows 8 kommer ju vara så mycket snabbare och också lite nya roliga program utöver metro grejsen

Som jag sa, enligt mig tillför det inget som jag inte saknat eller kommer att sakna, däremot tvärtom så tar de bort sånt jag kommer att sakna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Fixar de möjlighet att välja startmeny/Desktop-miljö så är jag med.
Fram tills dess är det Windows 7 som gäller.

Och nej, jag vill inte att min desktopmiljö ska vara en app!!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Den där kostar ju pengar. Bara betan som är gratis. Classicshell är dock helt gratis. http://classicshell.sourceforge.net/

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Avstängd

Ett nytt Vista med andra ord?
Skumt att dom bara lyckas göra vartannat OS bra, Ser fram emot Windows 9.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Som jag sa, enligt mig tillför det inget som jag inte saknat eller kommer att sakna, däremot tvärtom så tar de bort sånt jag kommer att sakna

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer.
Är väl just ifall DX11.1 visar sig ge märkbara prestandaförbättringar som Win8 har något intressant(däremot vore det inte tillräckligt för att stå ut med Metro)

Det jag fruktar mest är dock att Win9/10 säkerligen kommer fokusera ännu mer på surfplattor, och för att få DX12 och allt i framtiden måste man ju uppdatera

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Instämmer.
Är väl just ifall DX11.1 visar sig ge märkbara prestandaförbättringar som Win8 har något intressant(däremot vore det inte tillräckligt för att stå ut med Metro)

Det jag fruktar mest är dock att Win9/10 säkerligen kommer fokusera ännu mer på surfplattor, och för att få DX12 och allt i framtiden måste man ju uppdatera

I framtiden kommer fler och fler spel göras med OGL istället eftersom valve trycker på för linux, så då kan MS köra upp DX12 där solen inte skiner.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Win 8 har ända sedan utannonseringen blivit så pass polariserad bland användarna och detta kommer bara att bita microsoft i häcken i slutändan.
Det enda positiva jag ser med det ny OSet är en del prestandaförbättringar med uppstarten och dyl., kopieringsgränssnittet har ändrats och ger mer information/kontroll och GUI-ribbons(?) om man nu anser detta som en förbättring (tveksamt, har inte testat men hatar att använda i word).
Nu så kommer vi till metro (eller vad det nu heter). Vissa säger ta bort! Ja men, då finns det ju ingen poäng med 8an (blir snarare en 7S ). Skrivbordet har i princip förlorat sin mening och väsentlighet. Något som hittills varit ryggraden av PCn i så många år. Nae usch!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Förutom att kärnan är förbättrad, stabilare, snabbare, indexeringen har blivit uppdaterad och jobbar snabbare och effektivare, filhanteringen är väldigt förbättrad för att inte prata om minneshanteringen som är bättre i W7 så ser jag ingen anledning till att byta upp mig. Detta JUST pga MUI som verkligen känns som ett steg tillbaka i utvecklingen. Speciellt som desktop är ett program som dessutom INTE klarar av riktig multitasking i sig.....
Med fler skärmar funkar det hyfsat men i ärlighetens namn....när utvecklare på bland annat Volvo IT klagar över att de känner sig hämmade i W8 jämfört med W7 så har ngt gått väldigt snett.....

W8 har MKT bra nyheter under skalet.....men det är skalet som sabbar dte hela

Permalänk

Jag förstår faktiskt inte riktigt den massiva konservativa kritiken mot förändringen av Windows (Metro/startknappen) det hördes liknande tongångar när Microsoft tog bort classic startmeny.

Att de valt lösningen med att helt ta bort startknappen är helt logiskt, hur manga olika startmenyer ska det finnas egentligen? 3 stycken? Ska de återinföra klassiskt också?

Metro är startknappen och fyller samma funktion som tidigare bara att du nu också har möjlighet till mer interaktiva appar. Metro kommer säkerligen finslipas också.

Jag tycker också att det är utmärkt att man kan enkelt kan kategorisera sin program i metro vilket gör att det går betydligt snabbare att hitta rätt program och du får en bättre överblick over vad som är installerat än tidigare startmeny.

Försök att se lite framåt istället och tänk på vilka möjligheter som det kan komma att bli.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Instämmer.
Är väl just ifall DX11.1 visar sig ge märkbara prestandaförbättringar som Win8 har något intressant(däremot vore det inte tillräckligt för att stå ut med Metro)

Det jag fruktar mest är dock att Win9/10 säkerligen kommer fokusera ännu mer på surfplattor, och för att få DX12 och allt i framtiden måste man ju uppdatera

Fast jag tror iofs inte DX12 kommer att imponera så mycket och än mindre DX11.1 (DX10.1 tillförde ju inget jämfört med DX10, inte ens utvecklare programerade för det och endast AMD hängde på till ingen nytta), DX11 var ju inte jätte imponerande egentligen, hypen var större än vad de levererade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inte för att pinka på microsoft, men gissningsvis kommer Win8 att bli ungefär lika framgångsrikt som Vista.

Permalänk
Medlem

Win8 e till fö att M$ liksom Apple vill binda upp användarna till utvalda appar i sin tur
kopplade till specifika shoppingsajter eller tjänster där M$ som mellanhand tar provision.

Skulle inte förvåna om Metrokonceptet släpps som ett gratistillägg till Win7.

Follow the money....

Permalänk
Avstängd

Windows 8 suger.
Loggan är fulare, temat är fulare, Metro suger (iaf på destop/laptop), integrationen med Metro är jobbig.
Default inställningarna suger (PDF och bilder visas i Metro), för många klick att logga in, puckad onödig touch lock screen även på icke-touch enheter.

Tur att Start8 och Classic Shell finns som gör att man får tillbaka startmenyn.
Tur att man kan slå av lock screen med Group Policy.
http://www.techspot.com/guides/551-bypass-metro/

Permalänk
Medlem

No shit, 8an saknar ju för fan en startknapp till att börja med, och startknappen för mig är och har alltid varit en viktig knapp då man kan nå i stort sätt hela datorn genom den.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

No shit, 8an saknar ju för fan en startknapp till att börja med, och startknappen för mig är och har alltid varit en viktig knapp då man kan nå i stort sätt hela datorn genom den.

Det är startmenyn jag personligen skulle sakna, inte knappen som öppnar den. Jag har inte sett någon multifunktionsmöjlighet med startknappen i Windows än så länge i alla fall

Skämt åsido, jag vet inte vad jag ska tycka om Windows 8 faktiskt då jag inte har testat det än. Det ser häftigt ut på flera sätt, men samtidigt väldigt ologiskt. Jag får en känsla av att Microsoft inte riktigt vet vad de vill göra med den här versionen. Att försöka få olika plattformar att samspela sömlöst känns helt klart som ett viktigt och vettigt steg i rätt riktning, men utgångspunkten är helt uppåt väggarna i min mening. Får helt enkelt vänta med några vidare spekulationer tills jag har testat Windows 8.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Jag ser faktiskt fram emot 8:an. Å kunna få appar som samlar de nyheterna jag vill ha utan att behöva leta igenom massa onödiga sidor på nätet. Som appen sportkoll mm. Samlar nyheterna om det laget jag håller på å sorterar bort resten. Jag tror deras AppStore kommer bli succé om ett år eller liknande. Och folk kommer inte sakna det gamla utseendet.
Vi är bara rädda för förändring. Även om den ibland kan vara bra.

Visst självklart kommer det vara buggar som behöver fixas. Men så är det med all mjukvara idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Win8 e till fö att M$ liksom Apple vill binda upp användarna till utvalda appar i sin tur
kopplade till specifika shoppingsajter eller tjänster där M$ som mellanhand tar provision.

Skulle inte förvåna om Metrokonceptet släpps som ett gratistillägg till Win7.

Follow the money....

Får lite samma kännsla faktiskt..

Hade föredragit om de gått åt ett mer vanilla OS utan integration av tex webläsare och massa krimsams "appar" och sketna tjänster såsom bing och windows live / games for live och whatnot.