Cryo-TEC Cooling vad ligger effekten på?

Permalänk
Medlem

Cryo-TEC Cooling vad ligger effekten på?

Hej swec

såg denna artikeln som handlade om lite extremkylning, något som heter Cryo-TEC Cooling, det är en kylningskösning som går på att använda peltier....

och min fråga är vet ni vad (vad tror ni) effekt är på den peltiern de använder? man får lägre temp om man har två peltier på varandra
(alltså kylare| varmsida, kallsida | varmsida, kallsida | cpu) hur räknar man effekten på det här då? verkar vara intressant lösning...

MVH

Permalänk
Medlem

Klart du får lägre temps om du pallar tec på varan i teorin då tecs lägsta temp enbart är vid igen belastning alltså iget som tillför energi. Men även tecen avger värme. 226W tec drar lätt 300W och ska du klocka en CPU till dom hastigheterna så är det vad du behöver. Sisst jag kollade har inget revolunerande hänt med tec och för dom där 40K en burk av dom kostar så är det inte lönt. Du kan nog beställa custom bygd compressorlösning för dom pengarna istället eller helt enkelt skita i ett par hundra Mhz hit eller dit. Elräknigen i sig kommer bli DYR. Varmt inne kommer det bli med. Fins en orsak till att Tec är utdöt bland datorer. För ineffektivt med dagens processorer som avger för mycket effekt. Gick väl fint med 25W P3 överklockad så den drog 50W men det går inte bra ens med 77W ivy överklockad till att dra 180W. Det går men inte lönsamt för fem jävla öre.

Vill du leka med tecs så kostar dom 2-300kr/st så inte farligt dyra sedan kan du göra egna block från koppar och aluminium och leka med. Mö biligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Klart du får lägre temps om du pallar tec på varan i teorin då tecs lägsta temp enbart är vid igen belastning alltså iget som tillför energi. Men även tecen avger värme. 226W tec drar lätt 300W och ska du klocka en CPU till dom hastigheterna så är det vad du behöver. Sisst jag kollade har inget revolunerande hänt med tec och för dom där 40K en burk av dom kostar så är det inte lönt. Du kan nog beställa custom bygd compressorlösning för dom pengarna istället eller helt enkelt skita i ett par hundra Mhz hit eller dit. Elräknigen i sig kommer bli DYR. Varmt inne kommer det bli med.
Vill du leka med tecs så kostar dom 2-300kr/st så inte farligt dyra sedan kan du göra egna block från koppar och aluminium och leka med. Mö biligare.

Tack så mycket för svar
Ja jag hade tänkt mej leka och lära mej lite av det, har redan beställt en 130w peltier(till att börja med ) ska ha den på en gammal sempron, ska bara fixa isoleringen, något häftmassa(klödd) skulle funka fint?

Annars så har jag lite planer för en ny sortskylning... Peltier på rad.... tror att jag är den första som testar det... men dock lär jag behöva en intel stockkylare, tror du någon kan skänka en sån..?

Permalänk
Medlem

Peltier på rad? Fins gött om block med flera peltier i "rad". Tror inte du kommer testa nåt nytt. Skruva tillbaks klockan 10 år så var internet överfullt med Tec och peltier lösningar. Kolla gammla arkiv borde finnas på tex overclockers och liknande men vist på den tiden mailades det en hel del mellan användarna med.

Mycket som är bortglömt från den tiden som inte används i dag. En bong hade nog gjort sig lämlig för peltier kylning tex pga exeptionelt låga tempraturer. Vet du inte vad en bong är så kolla in detta.
http://www.ku74.net/uberbong/
Var vanligt för säg 10 år sedan då raddar var dyra och ofta små.
Kyltorn i princip och bör utprestera radar i dom flesta fall. Ända nackdelen är väl att man måste se till att dom inte får slut på vatten.

Men som sagt tror inte du är först med nåt Gjordes mycket för som inte var någon hemmlighet som i dag inte görs lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Peltier på rad? Fins gött om block med flera peltier i "rad". Tror inte du kommer testa nåt nytt. Skruva tillbaks klockan 10 år så var internet överfullt med Tec och peltier lösningar. Kolla gammla arkiv borde finnas på tex overclockers och liknande men vist på den tiden mailades det en hel del mellan användarna med.

Mycket som är bortglömt från den tiden som inte används i dag. En bong hade nog gjort sig lämlig för peltier kylning tex pga exeptionelt låga tempraturer. Vet du inte vad en bong är så kolla in detta.
http://www.ku74.net/uberbong/
Var vanligt för säg 10 år sedan då raddar var dyra och ofta små.
Kyltorn i princip och bör utprestera radar i dom flesta fall. Ända nackdelen är väl att man måste se till att dom inte får slut på vatten.

Men som sagt tror inte du är först med nåt Gjordes mycket för som inte var någon hemmlighet som i dag inte görs lägre.

Hmmmm jag vet att det finns redan men det jag hade tänkt mej är riktigt fet och är nytt, tro mej, ska rita hur jag hade tänkt mej i sketchup och laddar upp filen så att du /alla se hur jag hade tänkt...