Hemma server/htpc i viloläge?

Permalänk
Medlem

Hemma server/htpc i viloläge?

Tjena, jag har gjort om min gamla burk till htpc samt server för nätverkslagring och använder inget mer avancerat än win 7 homegroup för detta och det fungerar problemfritt. Det är dock inte särskilt ofta jag utnyttjar detta och tycker därför att det vore smidigt om det vore möjligt att låta Servern/htpcn gå i viloläge då den inte används för att sedan automatiskt vakna upp då man försöker nå den via nätverket.
Går det att göra detta på något smidigt sätt eller blir det att köra något "wake on lan" program för att starta upp den?

Kan tänka mig att dualboota något annat OS om det ger en bättre funktionalitet, använder mest win 7 då de är enkelt och jag även använder datorn för att spela diverse emulatorspel mm. med xbox kontroller samt att den används som extra landator emellanåt.

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem

Då jag i princip använder min server på samma sätt så ser jag också fram emot ett utförligt svar! Jag har dock externa hårddiskar kopplade till servern, så om även dessa kunde försättas i viloläge när den inte används och vakna upp när man vill nå dem via nätverket!

Permalänk
Medlem

Nu kör jag med att ha servern inställd på hibernate efter 10min och använder ett wake on lan program då jag vill nå den via nätverket vilket funkar men kanske inte är det optimala, är det ingen som har något förslag på annan lösning?

Jag hade även problem med att datorn vaknade upp igen direkt efter den gått i viloläge men jag märkte att det var mitt trådlösa tangentbord som orsakade detta då problemet försvann om jag stängde av tangentbordet, det gäller bara att komma ihåg att stänga av det efter användning. Är de nån som vet hur man löser detta? Jag vill fortfarande kunna väcka datorn med tangentbordet när jag klickar på det (nu vaknar den utan klick, dvs hela tiden).

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem

Bumpar den här igen i hopp om svar! xD

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970