Stämmer det verkligen? [Rapporterad temperatur i HWMonitor - mod]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Stämmer det verkligen? [Rapporterad temperatur i HWMonitor - mod]

Tjena SweC.
Min amd phenom ii x4 960T ligger överklockad till 3.2ghz alltså bara 0.2ghz extra med standard kylare+extra fläktar i chassit.
När jag stress testar datorn så kan cpun gå upp till 70c står det i hwmonitor.
Så jag undrar stämmer hwmonitor eller vad?
Och om hwmonitor stämmer hur kollar jag om jag skadat processorn eller moderkortet av värmen?

MVH//

Rubriken ska visa vad tråden handlar om, §3.1
Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Tänk på detta i fortsättningen.

*Trådrubrik redigerad och förtydligad*

Edit: Nu fick du tråden dubbelredigerad på samma klockslag.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei Honor 8 64GB
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av saides10:

Tjena SweC.
Min amd phenom ii x4 960T ligger överklockad till 3.2ghz alltså bara 0.2ghz extra med standard kylare+extra fläktar i chassit.
När jag stress testar datorn så kan cpun gå upp till 70c står det i hwmonitor.
Så jag undrar stämmer hwmonitor eller vad?
Och om hwmonitor stämmer hur kollar jag om jag skadat processorn eller moderkortet av värmen?

MVH//

Jag ser inget problem i den avläsningen. Vilken temp får du stock?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Joojl:

Ska titta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Joojl:

med alla inställningar som standard och auto i bios så går den endå upp till 70c
har testat med coretemp och hwmonitor+några andra i occt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av saides10:

med alla inställningar som standard och auto i bios så går den endå upp till 70c
har testat med coretemp och hwmonitor+några andra i occt.

Du får gärna testa montera om kylaren för det är inte din klockning som är syndabocken.
Originalkylaren går inte för mycket men ska klara hålla en bättre temperatur

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2012

Lånar tråden till en fråga om core temp/hw monitor.

Sedan jag stoppade dit en h40-kylare på min AMD FX-6200 har det stått att den är 13 grader varm i idle. Sedan jag satte en fläkt till på andra sidan kylaren står den 11 grader. Verkar inte rimligt, har svårt att tro att den kommer under rumstemperatur. Båda programmen visar alltid lika mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av jonashej:

Lånar tråden till en fråga om core temp/hw monitor.

Sedan jag stoppade dit en h40-kylare på min AMD FX-6200 har det stått att den är 13 grader varm i idle. Sedan jag satte en fläkt till på andra sidan kylaren står den 11 grader. Verkar inte rimligt, har svårt att tro att den kommer under rumstemperatur. Båda programmen visar alltid lika mycket.

Problemet är att AMDs processorer inte kan kolla tempen för fem öre. AMD säger att man ska lägga till 10 grader, men tror det inte stämmer alls i de mesta fall.

Var det 10 grader man la till ? Aha, kommer inte ihåg.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av JohanFalk:

Problemet är att AMDs processorer inte kan kolla tempen för fem öre. AMD säger att man ska lägga till 10 grader, men tror det inte stämmer alls i de mesta fall.

Var det 10 grader man la till ? Aha, kommer inte ihåg.

Här tror jag inte att man kan dra alla processorer över en kam trots att väldigt många kan ha problem med det. Du får gärna visa vidare information om det, mest för det egna intressets skull

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Joojl:

Här tror jag inte att man kan dra alla processorer över en kam trots att väldigt många kan ha problem med det. Du får gärna visa vidare information om det, mest för det egna intressets skull

Skriver bara av egen erfarenhet och vad man läst här på Sweclockers, vilket är en del.

Alltid lättare om du citera.