Kan någon hjälpa mig hitta min server, tack!

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig hitta min server, tack!

Hejsan. Vill få kontakt med min server men har ingen aning hur man ska göra. Vore snällt om någon kan mig några snabba instruktioner så vore det underbart. Jag har servern för att lagra filmer och sånt men tappade bort genvägen jag hade för att komma åt den på mitt skrivbord så jag e väldigt desperat här och vore superlycklig om någon kunde hjälpa

Permalänk
Entusiast

Altså det är en hemmaserver kopplad till samma nätverk som du sitter på?

Isåfall borde den dyka upp under start -> nätverk

Permalänk
Skrivet av kandy531:

Hejsan. Vill få kontakt med min server men har ingen aning hur man ska göra. Vore snällt om någon kan mig några snabba instruktioner så vore det underbart. Jag har servern för att lagra filmer och sånt men tappade bort genvägen jag hade för att komma åt den på mitt skrivbord så jag e väldigt desperat här och vore superlycklig om någon kunde hjälpa

Kolla under sängen! =D

Nej men allvarligt, lite mer info skulle underlätta. Är det en server på ditt lokala nätverk? Hur har du tidigare kunnat komma åt den? FTP? Windows fildelning? etc...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Kolla under sängen! =D

Nej men allvarligt, lite mer info skulle underlätta. Är det en server på ditt lokala nätverk? Hur har du tidigare kunnat komma åt den? FTP? Windows fildelning? etc...

Aa det är servern på mitt lokala nätverk. Tidigare kom jag åt den genom en genväg som jag sa tidigare som fanns på desktopen där jag bara tryckte sen kom jag åt dens innehåll. Det vara liksom bara det. Det var typ såhär ''Den här datorn'' format så jag var inte inne på en webbläsare lr nåt precis. Asså jag har inte suttit upp servern själv uppenbarligen. Vet inte vad FTP är men tror det måste har varit via windows fildelning

Skrivet av Blargmode:

Altså det är en hemmaserver kopplad till samma nätverk som du sitter på?

Isåfall borde den dyka upp under start -> nätverk

Nej, har redan letat där. Hittade min sonos men ingen server :S men jag vet att den ska finnas, jag gick in igår på min mac och sen så fanns den bara där i finder och då tänkte jag att den borde säkert finnas på windows också men icke sa nicke. Något förslag ?

Permalänk
Medlem

jag hittade på min mac servern nu igen men när jag trycker på den så står det bara: anslutningen misslyckades och frågar inte efter något användarnamn lr något alls

EDIT: Jo jag kan hitta nu serven och även logga in på den via min MAC. Men vill veta hur jag gör det via windows och PLUS så har jag glömt bort användarnamnet och lösenordet till servern. Hur gör jag för att ta reda på det då? Men först måste jag veta hur jag kommer åt den via windows

Permalänk

Kolla under nätverk i windows.

Finns den inte där så skulle jag med vad som verkar vara ganska bristfälliga kunskaper från din sida kontakta den person som hjälpte dig koppla in servern och be om hjälp där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Kolla under nätverk i windows.

Finns den inte där så skulle jag med vad som verkar vara ganska bristfälliga kunskaper från din sida kontakta den person som hjälpte dig koppla in servern och be om hjälp där.

aa vet men snubben svarar fan inte. Grejen e ju också att jag vet att servern funkar för jag kan ju via min htpc se på filmer som finns i servern. Baaaaahh får väl vänta da tills han svarar...

Permalänk
Medlem

om serverns brandvägg är igång samt att den inte publicerar sitt namn i "nätverk" så kommer du inte se den, utan måste ansluta manuelt

Ta ner programmet "colasoft mac scanner free" detta program scannar hela ditt nätverk, servern bör dyka upp och du kan ansluta till den direkt via ip numret genom att öppna t.ex "dator" och i adressfältet skriva "\\192.168.x.x där siffrorna motsvarar ipnumret till servern som du fick reda på via colasoft mac scanner

verkar dock som din "server" är en NAS? iomed att macen hittar den så är samba/nfs igång fast SMB måste anslutas manuellt

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

hjälp om det är möjlihgt

hej ,jag har en web radio av listen2myradio,men hela tiden har problem med radio sändning och folket som lyssnar,klaga att fungerar inte bra,jag hör att först man behöver server eller sådana,någon kan hjälpa,ska tackar