Permalänk

Corsair H100 AKUT HJÄLP!

Hej alla Sweclockare!

Nu är de så att jag lyckades trycka en skruv genom kylflänsarna. Trodde idiotisk nog att de långa skruvarna skulle igen flänsarna. Betyder detta att mitt system kommer läcka vatten eller går det Inge vatten genom flänsarna?!? Ett snabbt svar skulle uppskattas något så hemskt mycket annars kommer jag ligga sömnlös hela natten.

Med vänlig hälsning, Adam

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror det inte kommer vara nå problem, kan inte säga till 100% dock.

Bara att pröva, bara sprid ut lite papper och start datorn.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Entusiast

Har du tryckt en skruv rakt igenom radiatorn så kommer vatten att läcka, ja.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Har du tryckt en skruv rakt igenom radiatorn så kommer vatten att läcka, ja.

Är det bara fins som böjt sig är det väl inga problem ? Kommer ihåg att jag gjorde något liknande med min H50 och den fungerade fint i två år.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Men går det vatten genom kylflänsarna? Och ifall den nu skulle vara trasig skulle jag på något sätt få den på garantin? Vet att jag själv orsakat skadan men som jag förstått det är de de små rören som vattnet går igenom och inte flänsarna? Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Är det bara fins som böjt sig är det väl inga problem ? Kommer ihåg att jag gjorde något liknande med min H50 och den fungerade fint i två år.

Tror bara det är flänsarna iaf men ska testa med papper första gången jag startar datorn och se hur det går. Har nu lärt mig att aldrig försöka bygga en 18 tusen kronors dator när man är så trött så man inte förstår manualen... Men man lär sig av sina misstag... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightning|Strike:

Men går det vatten genom kylflänsarna? Och ifall den nu skulle vara trasig skulle jag på något sätt få den på garantin? Vet att jag själv orsakat skadan men som jag förstått det är de de små rören som vattnet går igenom och inte flänsarna? Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Går säkerligen inte på garantin, får man inte med en röd varningslapp med H100 ? Står annars säkerligen i manualen.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

hur menar du? om du menar att skruven har råkat åka lite in i kylflänsen så är det inget att oroa sig om. dom leder inte vatten. det är dom platta rören som du ser som leder vatten, dom ska du inte skada.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Lägg upp en bild så blir det lättare att bedöma

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

hur menar du? om du menar att skruven har råkat åka lite in i kylflänsen så är det inget att oroa sig om. dom leder inte vatten. det är dom platta rören som du ser som leder vatten, dom ska du inte skada.

Som ovan säger, dock finns det en chans att trycket från flänsarna har gjort så röret öppnats. Troligen inte dock.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Har ju ingen dator för tillfället (den som byggs förtillfället) så kan inte få upp någon bild. Jag har kollat lite med ficklampan nu och de platta rören som går på längden av radiatorn är inte skadade bara en kylflänsar som är av/böjd så detta borde nog inte vara några problem hoppas jag :). Ska ändåså ha papper under radiatorn första gången jag startar den för säkerhets skull. Tack för alla snabba svar, nu kommer jag kunna sova förhoppningsvis. ( Skriver på iPhone så ursäkta mig för avsaknad av stycken, stavfel m.m. Med vänlig hälsning, Adam

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läcker det inte nu så gör det nog inte det om du startar den, men ha papper under flänsen så att ifall något droppar så träffar det inte några vitala komponenter (alternativt ta ut radiatorn ur datorn) och starta systemet en stund och se vad som händer.
Vattnet går i kanalerna mellan flänsarna (de där vågiga sakerna) och det har hänt att en skruv på fel ställe kan få radiatorer att läcka.

Detta är ännu en anledning att inte ha vattenkylning i en dator, speciellt när de stora lyftkylarna ofta är lika bra.

Permalänk
Medlem

Ja, ta ut den ur datorn. Vrid och vänd på den med pumpen igång så märker du om det blir fuktigt.
Att ha den fastmonterad kan orsaka mer synligt läckage senare och kanske inte syns direkt

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Radiatorn är urkopplad ur datorn men ska nog försöka imorgon att göra klart bygget och prov starta den Tack återigen för alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om någon fortfarande har intresse så funkade radiatorn och tuberna som går mellan flikarna var intakta så mitt GTX 680 simmar iaf inte ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna se en bild på var du hade satt skruvarna.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT