Permalänk

GTX580 Felmeddelande

Mitt förra grafikkort samt moderkort havererade, så inet, skickade mig ett nytt som dessutom var bättre än det rasiga jag skickade in. Jag fick tillbaka ett gigabyte Gtx 580 3gb windforce.

Jag spelade en del då sen jag haft ett mindre uppehåll ock spelar igen nu. När jag lirar wow så hör jag fläkten på graffen går upp i max, och efter en stund dyker detta upp

tips någon?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Uppdatera drivers? Senaste är väl 306

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sway:

Mitt förra grafikkort samt moderkort havererade, så inet, skickade mig ett nytt som dessutom var bättre än det rasiga jag skickade in. Jag fick tillbaka ett gigabyte Gtx 580 3gb windforce.

Jag spelade en del då sen jag haft ett mindre uppehåll ock spelar igen nu. När jag lirar wow så hör jag fläkten på graffen går upp i max, och efter en stund dyker detta upp http://img.photobucket.com/albums/v148/sway3007/krash.jpg

tips någon?

Uppdatera drivrutinerna...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Höj volten i msi afterburner, var också tvingen att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Höj volten i msi afterburner, var också tvingen att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl la bättre att börja med att uppdatera drivrutinerna och se om det hjälper innan man går in och höjer volten, som inte ens ska behöva göras.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag fick precis samma igår på mitt Asus gtx580 ROG när jag spelade wow igen för första gången på länge.

Har uppdaterad drivrutinerna och inte åptekommit ännu, har aldrig hänt på något spel tidigare så Blizz har fuckat upp något som förhoppningsvis Nvidia löst med nya drivisar.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk

Vissa drivrutiner kräver att spänningen höjs för att fungera.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Vissa drivrutiner kräver att spänningen höjs för att fungera.

Detta är specifikt spelrelaterat och har inget med stress/spänning av kortet att göra dock.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Skrivet av gnuttiz:

Detta är specifikt spelrelaterat och har inget med stress/spänning av kortet att göra dock.

Konstigt att jag fick bukt med drivrutinskrascher genom att höja spänningen när jag körde vissa drivrutinsversioner då eller var det bara slumpmässigt vid flera tillfällen? Det gällde både vid benchmarks och i olika spel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Börja med att testa andra drivrutiner. Går även att höja spänningen (***Heter inte "volten", enheten heter volt däremot***) eller sänka klockfrekvenser/minnesfrekvenser om det inte funkar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Jag som tyckte jag tittade på Gigabytes hemida efter drivisar och inte hittade en nyare..... kan någon vänlig själ länka?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Konstigt att jag fick bukt med drivrutinskrascher genom att höja spänningen när jag körde vissa drivrutinsversioner då eller var det bara slumpmässigt vid flera tillfällen? Det gällde både vid benchmarks och i olika spel.

Men för i H-vete rent ur sagt, han har INTE bytt drivrutiner, inte jag heller ( på alldeles för länge kanske )
Det vi båda råkade ut för var WoW-MOP.
Jag har tidigare kört mitt GFX på 975Mhz på samma volt stabilt med stresstest och allt så detta är inte ett volt problem i grunden.

Jag blir bara irriterad när folk propsar på att höja volten när detta är konstaterat i mina ögon då det både sliter mer på kortet samt drar mer ström.

Därmed inte sagt att just du tidigare inte löste något problem med volt höjning, inte heller att det inte KAN räcka med att höja volten just i det här fallet för att något har "fuckats upp" mjukvarumässigt och just där ligger problemet!
Att höja volten ska vara det sista man tar till för att göra något stabilt, du skulle väl t.ex inte installera en extra kylmaskin till din frys bara för att det fungerar för att frysa maten om det var enklare att bara stänga dörren till frysen?
Konstig liknelse ja, men extremt tydligt.

Ledsen om det blev lite offensivt svar där

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sway:

Jag som tyckte jag tittade på Gigabytes hemida efter drivisar och inte hittade en nyare..... kan någon vänlig själ länka?

www.nvidia.com har drivisare till alla geforce oavsett partnertillverkare/märke.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sway:

Jag som tyckte jag tittade på Gigabytes hemida efter drivisar och inte hittade en nyare..... kan någon vänlig själ länka?

grafikkortet?
kollat http://www.geforce.co.uk/drivers ?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av gnuttiz:

Men för i H-vete rent ur sagt, han har INTE bytt drivrutiner, inte jag heller ( på alldeles för länge kanske )
Det vi båda råkade ut för var WoW-MOP.
Jag har tidigare kört mitt GFX på 975Mhz på samma volt stabilt med stresstest och allt så detta är inte ett volt problem i grunden.

Jag blir bara irriterad när folk propsar på att höja volten när detta är konstaterat i mina ögon då det både sliter mer på kortet samt drar mer ström.

Därmed inte sagt att just du tidigare inte löste något problem med volt höjning, inte heller att det inte KAN räcka med att höja volten just i det här fallet för att något har "fuckats upp" mjukvarumässigt och just där ligger problemet!
Att höja volten ska vara det sista man tar till för att göra något stabilt, du skulle väl t.ex inte installera en extra kylmaskin till din frys bara för att det fungerar för att frysa maten om det var enklare att bara stänga dörren till frysen?
Konstig liknelse ja, men extremt tydligt.

Ledsen om det blev lite offensivt svar där

Lugnt

Bara min egen erfarenhet av Gigabytes 580 kort jag delade med mig och jag höjde inte spänningen med 10V utan 0.025mV. Sorry för den lätta överdriften på 10V men kunde inte låta bli.
Jag håller med om att först gå på drivrutiner och rensa där, får man det inte stabilt då så kan man testa med en lätt spänningshöjning. Oftast räcker det med en liten sådan och i en senare drivrutin kan det problemet blivit fixat så man kan sänka spänningen igen. Ska väl tillägga att jag körde 3-Way SLi och med SOC korten på den tiden.
Driver Cleaner Pro rekommenderar jag för att rensa ut rester av drivrutiner ur registret med.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

För info om du inte redan löst det så finns det mer info på Bnet om samma dilemma.

Lösning till Nvidia crash i MOP

För mig räckte det dock att "enbart" uppdatera drivrutinerna.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk

Drivisarna uppdaterade och problemet tillbaka....

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Jag skulle avinstallera alla drivrutiner du har på datorn via kontrollpanelen. Sedan "sweepar" du allt resterande med Driver Fusion: http://treexy.com/products/driver-fusion
Efter detta laddar du ner senaste drivrutiner igen och väljer clean installation. Om det fortfarande inte fungerar prova med att ladda ner MSI Afterburner och häja volten.

Permalänk

Jag hade samma problem!

För mig var lösningen att plocka ut kortet, damma av det och montera det igen!

Jag kom på det efter att jag hade testat "allt" annat(installera om drivers, testa andra och formaterat windows, n00b yes)

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk
Medlem

Så där brukar det se ut om man har klockat grafikkortet för högt...
Kolla temp och att alla fläktarna snurrar ,