Bluescreen vid överklocking av Phenom ii x6 1090t BE!

Permalänk

Bluescreen vid överklocking av Phenom ii x6 1090t BE!

Tjenare!

Nu är det så här att jag behöver överklocka min processor till minst 3,6GHz men jag lyckas inte få den stabil utan får en bluescreen efter lite mer intensivare arbeten, så som benchmarking eller spel (Battlefield 3 på ULTRA 1080p bl.a). Jag är medveten om att alla processorer klockas olika och kräver olika inställningar beroende på användare men jag undrar ifall någon av er SWEC:are kan hjälpa mig att nå ett åtminstone stabilt system på 3,6GHz (målet är 3,8 - 4GHz om möjligt).
Observera att jag ställt in både TurboCore och Cool'n'quiet på: disabled.

Här nedan kommer mina systemspecifikationer:

OS: Windows 7 Ultimate 64-Bit
RAM: Kingston 2x2GB (4GB)
Processor: AMD Phenom II x6 1090T (3.2GHZ och i turbo-läge 3.6GHZ)
Grafikkort: ASUS Nvidia GeForce GTX 680 DCII TOP (Top överklockad från fabrik)
Moderkort: ASUS M4N68T V2
Nätagg: 750W
CPU-Kylare: https://www.inet.se/produkt/5322017/...-hyper-212-evo

Här är några bilder tagna från BIOS vid överklockning samt från en BLUESCREEN som dök upp då jag spelade Battlefield 3 i max 15 min.
http://imgur.com/a/ySGq4

Skulle bli så enormt glad ifall ni kunde hjälpa mig med detta ärende Och jag känner på mig att svaret på mitt problem står någonstans i BSoD jag fick.

Permalänk
Medlem

Ställ upp V-core (volten till processorn) ett snäpp i taget och testa sedan, fortsätt så tills den inte krashar längre. Det borde räcka för 3,6Ghz. Gå inte över 1.475v bara.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Skrivet av MrTall:

Ställ upp V-core (volten till processorn) ett snäpp i taget och testa sedan, fortsätt så tills den inte krashar längre. Det borde räcka för 3,6Ghz. Gå inte över 1.475v bara.

Tack, återkommer med besked senare

Permalänk
Skrivet av MrTall:

Ställ upp V-core (volten till processorn) ett snäpp i taget och testa sedan, fortsätt så tills den inte krashar längre. Det borde räcka för 3,6Ghz. Gå inte över 1.475v bara.

Skrivet av Salladsbaren:

Tack, återkommer med besked senare

Sådär ja. Nu har jag lyckats få min processor stabil på 3,6GHz vid V-core på 1.44V.

Jag vet inte riktigt om jag vågar att testa på 3,8- 4GHz eller inte. Är det säkert att öka V-Core till ca. 4.60V? Lire osäker på om det är värt det.

Men tackar för hjälpen, MrTall! Uppskattas

Permalänk
Medlem

Det där moderkortet verkar bara ha 3 eller 4 strömfaser. Väldigt svagt, speciellt med en 6-kärnig CPU som överklockats.

Permalänk
Skrivet av hanzr:

Det där moderkortet verkar bara ha 3 eller 4 strömfaser. Väldigt svagt, speciellt med en 6-kärnig CPU som överklockats.

Kan det påverka prestandan på datorn?

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Skulle inte överklocka högt med ditt moderkort elr kylare. 3,6 som högst, du måste stresstesta din cpu efter oc med typ prime95 minst en timme

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Skrivet av Heskeytime:

Skulle inte överklocka högt med ditt moderkort elr kylare. 3,6 som högst, du måste stresstesta din cpu efter oc med typ prime95 minst en timme

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkortet kan jag förvisso hålla med dig om men vad är det för fel på min nyinköpta fläkt?

Permalänk
Avstängd

Hyper 212 är mer av en budgetfläkt och phenom prollarna blir varma när de klockas och är dessutom väldigt värmekänsliga, max temp tror jag är 62 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Hyper 212 är mer av en budgetfläkt och phenom prollarna blir varma när de klockas och är dessutom väldigt värmekänsliga, max temp tror jag är 62 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

62 grader är mer för dom 4 kärniga PhII ("Deneb" serien)
6kärniga ("Thuban" serien 960T och uppåt ) har 70grader

dessutom vette fasiken om man kan kalla hyper 212 en budget kylare med tanke på hur bra den presterar
jag har svårt att se den som en begränsning i detta fall

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Hedersmedlem

kan lova det är inte så farligt med 70 grader min phenom 2 (4-core) har varit högre än så men då bytte jag från original kylaren till en noctuha (stv)

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Avstängd

Blanda ihop modellerna :S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Hedersmedlem

nej jag vet att min är en 62 gradare men om den klarar så mycket mer så borde x6:orna klara mer dom med

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Hyper 212 är en kanon kylare som absolut är kapabel till att hantera din prolle i över 3,6 Ghz.
(jag har själv haft en upplåst 960T kolckad till 4,2 med en vcore på ca 1,46v, det klarade den galant)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |