Arctic Accelero Hybrid – vattenkylningspaket för grafikkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atlas Tasume:

Därför att den är bra mycket tystare.

0,9 dB är knappast bra mycket tystare. Tystare ja men tveksamt att det är värt så mycket extra pengar för så lite.

Permalänk
Skrivet av fungahh:

Någon som vet hur dessa står sig mot Accellero Xtreme II? Kör CF 6970 just nu och har Accellero Xtreme på bägge, men känner faktiskt att de låter lite för mycket och att temperaturen stiger upp till 90 ibland, även 100 (!). Så det skulle varit himmelskt att installera vattenkylning om grafikkorten blir markant tystare och svalare.

Läste ett test där dom körde Accellero 7970 vs 7970 hybrid, tempsen var likadana i princip och ljudnivån skilde inte mycket heller. Hittar inte länken fn. men du hittar säkert lätt på google. Accellero xtreme 7970 är väl i princip likadan som Xtreme II förutom att dom passar olika kort, eller?

Hmm, du måste ha sjukt dåligt luftflöde i lådan, eller så behövs kylarna monteras om.

Kör en Accellero 7970 på mitt 6950(upplåsta shaders till 6970, gpu@930Mhz) och temp går aldrig över 50grader, förutom nån gång kanske vid tortyr test. Men då har jag en rymlig låda med bra ventilation och bara ett kort.

Vid 65-70% fläkthastighet så börjar jag höra fläktarna, men så högt går det aldrig på auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Viktigt att tänka på när man iakttar diagrammen i artikeln är att ljudnivån för maximal fläkt-hastighet är irrelevant utan mätvärden att ställa i relation; tex temperatur, prestanda (för grafikkort med dynamisk boost) och effektförbrukning. Mätvärden för max belastning är det man vill notera i detta fall.

Ja jo det må vara sant...men har man dåliga förutsättningar (dåligt chassie med dåligt luftflöde) så kommer fläkthastigheten att öka i slutänden.
Det är DÅ skillnaden märks.
Men ja....vid max belastning är det försumbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Ja jo det må vara sant...men har man dåliga förutsättningar (dåligt chassie med dåligt luftflöde) så kommer fläkthastigheten att öka i slutänden.
Det är DÅ skillnaden märks.
Men ja....vid max belastning är det försumbart.

Då bör man kanske istället börja kolla efter ett bättre chassi

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

0,9 dB är knappast bra mycket tystare. Tystare ja men tveksamt att det är värt så mycket extra pengar för så lite.

Citat:

Vid full belastning märks knappt någon skillnad på ljudnivå och fläkthastighet mot när systemet är i vila.

Som det står i artikeln. DCII låter som en orkan vid 100%, dessa låter absolut inget alls.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Som det står i artikeln. DCII låter som en orkan vid 100%, dessa låter absolut inget alls.

Vilket är irrelevant då fläkten inte går upp i dessa hastigheter, om man nu inte tvingar den.
1,9 dBA och 6 grader skiljer vid automatiska inställningar, vilket är den bästa jämförelsen.

Vid 100% fläkthastighet skulle jag tro att DCII kyler bättre, tyvärr gjordes ingen temperaturmätning, endast ljudnivåmätning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Lite svårt då det är ett förfyllt slutet system...

Teleskopslangar har väl alla hört talas om!

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Teleskopslangar har väl alla hört talas om!

Vilket påverkar vad då man drar ut dem så de smalnar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikkey:

Är du helt 100% på att ett 2.5 slots grafikkort inte går in i ett Prodigy? Isåfall försvann mina planer på m-itx :/.

Asus Geforce GTX 670 DirectCU II får plats med 7-8mm marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Vilket påverkar vad då man drar ut dem så de smalnar?

nej, en teleskopslang som är utdragen ser ut som din dammsugarslang fast skillnaden är att du inte kan trycka ihop dammsugarslangen. Slangen smalnar inte av och används ofta till ventilation/fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Ja, lär bli väldigt hög temp. Och 360 kommer ta en väldig plats. Men tja, med ett bra chassi blir det nog bra.

Men två stycken 120 eller 240-radiatorer låter väldigt bökigt att få till.

Men kanske kommer chassin för det ändamålet snart?

Finns chassin för diverse olika radiator platser

Men att lyckas kyla cpu & gpu med bra temps på 240 rad är inte så lyckat, om dom inte fixar någon riktigt bra radiator till det och en fläkt som sköter biffen.
Att lyckas med 120+240 är ju inga konstigheter, 240 top - 120 bak, bara dra en slang i mellan.
Bara "planera" lite innan man bara smäckar in så är det ju fin fint.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

nej, en teleskopslang som är utdragen ser ut som din dammsugarslang fast skillnaden är att du inte kan trycka ihop dammsugarslangen. Slangen smalnar inte av och används ofta till ventilation/fläktar.

Ett slutet system har en fast volym, så när man drar ut den ena slangen kommer den andra att krympa, eller ska man ha ett öppet slutet system där man är tvungen att fylla på mer vätska? Kanske även integrera ett expansionskärl medan man håller på att förbättrar, men då är ju enkelheten borta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Asus Geforce GTX 670 DirectCU II får plats med 7-8mm marginal.

Okej gött! Får nog bli ett m-itx någon gång i framtiden & om det inte passar får man bara sälja det.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Klart prisvärt för under 1000lappen.
Hade det inte varit för att jag redan modifierat min 560ti kylare att passa till 660ti'n så hade det varit ett köp.

Skulle dock vilja se en lite mer modulär lösning, så man kan koppla en längre slang, ex, för när man har en större kylare utanför burken. som jag har, med sval luft som sugs in från förnstret.

Är ju bara att lossa slangarna vid radiatorn och nipla till ett befintligt vatten kyl sys! Så skulle jag gjort då jag har ett massivt vatten kyl sys med större radiatorer och kanske en lösning där man sätter en 240 radiator i toppen som ut sug. Finns ju många sätt att ganska enkelt modda denna kylning.

Permalänk
Medlem

max värt 500kr.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Alla med sluten vattenkylning ?

Ja, H100 på CPU och Arctic Cooling Hybrid x 2 på GPU:erna.

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nja, håller inte riktigt med. Om de har lyckats få upp fläkten i maxhastighet så visar ju det hur mycket ett worst case scenario skulle låta och om inte ens detta gör att den stiger nämnvärt så är detta system tyst oavsett belastning. Däremot håller jag med dig om att det inte visar på någon verklig skillnad mellan lösningar i vardagligt bruk då man inte vet hur mycket som krävs för att orsaka stegring av fläkthastigheten, kanske klarar sig DC II på lägsta hastighet oavsett belastning (det gör det inte, men framgår inte av just den grafen) och då spelar det ju ingen roll om det är skillnad i maxbelastning. Men att veta att oavsett hur mycket du pressar kortet så kommer ljudnivån inte att stiga något speciellt tycker jag är vettig information ändå.

Men worst case scenario i fallet med Asus DC2 kylare är ju om man har en extremt dåligt ventilerad låda, annars kommer fläktarna aldrig upp i den hastigheten.

För att den här kylaren ska vara aktuell så vet man nog tillräckligt mycket för att kunna köpa en chassifläkt för 100 spänn istället om det är det som är problemet.

Fördelen med den här typen av kylning är ju dels om man vill överklocka men framförallt om man vill anpassa sin chassiventilation på ett sånt sätt att man får ut värmen från grafikkortet ur chassit på ett tyst och effektivt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Lite svårt då det är ett förfyllt slutet system...

Jo, det är ju sant. men en variant som inte förfylld kanske?

Annars så kan jag mycket väl tänka mig att köpa en sån och klippa av slangen,, men det får bli till nästa grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jo, det är ju sant. men en variant som inte förfylld kanske?

Annars så kan jag mycket väl tänka mig att köpa en sån och klippa av slangen,, men det får bli till nästa grafikkort.

Ska du inte köpa ett förfyllt system så finns det ju andra alternativ med block och så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silldro:

Känns dock lite tveksamt att köpa referensmodell och sen denna för 1000kr extra när fördelen är 6 grader lägre temperatur och endast ytterst liten skillnad i ljudnivå mot Asus DirectCU II. Hade man däremot sluppit den interna fläkten eller om priset hade varit lägre så visst. Men jag gillar ideen med inbyggd vattenkylning på grafikkort, synd bara på priset men det karnske sjunker framöver.

Precis, varför låter Arctic inte flläkten skyffla ut luften ur lådan så att man får ytterligare en fördel, sitter det en fläkt där kan den väl lika gärna hjälpa till att lufta lådan?

Permalänk
Avstängd

OBS! Denna ingår just nu i ett begränsat rabatt erbjudande på CDON med 10% rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Precis, varför låter Arctic inte flläkten skyffla ut luften ur lådan så att man får ytterligare en fördel, sitter det en fläkt där kan den väl lika gärna hjälpa till att lufta lådan?

Är det inte de dom låter den göra? Fattade som att den fungerar som en referenskylare som skjuter ut luften genom PCI bracketen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Är det inte de dom låter den göra? Fattade som att den fungerar som en referenskylare som skjuter ut luften genom PCI bracketen?

Tycker kåpan ser lite märklig ut, den verkar inte sluta tätt mot bracket utan har stora flashiga glipor, hoppas jag har fel. Hade dessutom varit kul om det fanns en modell som även kylde CPU, ungefär som PNY XLR8 som hade den lösningen till GTX580.

Permalänk

förväntar mig en video recension på denna? Skulle vara skönt att få se hur man instrallerar den på video

Permalänk
Skrivet av Unclesten:

förväntar mig en video recension på denna? Skulle vara skönt att få se hur man instrallerar den på video

Finns på tuben! Tror detta är arctics egna: http://www.youtube.com/watch?v=uih0SA6nXcE

Permalänk
Medlem

Har nu installerat denna kylare på mitt EVGA GTX680 FTW 4GB och det gick bara fint (Sett andra fråga på olika sidor ifall kylaren passar detta kort då kretskortet är annorlunda designat).

Jag kör 1 fläkt enbart (Har 2 men min 200mm fläkt i dörren blockerar för montering av 1 till) så temperaturerna blir väl inte riktigt lika bra som de skulle kunna vara. För att testa kylaren körde jag Furmarks Burn-In 1080p 15 minuters-test, tänkte att det borde väl kunna ge den något att bita i.

Då testet var klart så hade grafikkortet en average temp på 55C och en max på 56C (Den steg långsamt till 55C och sedan gick den till 56C en halv sekund och ner igen ett tag, sedan fram och tillbaka där). Då ska även noteras att fläkthastigheten aldrig gått över 35% vilket leder mig till slutsatsen att det finns mer att hämta, men varför ändra det då ljudnivån även skulle öka.

Har även kört lite andra program och spel som BF3 för att se ifall jag på något vis kan få kortet över dessa temps, man är ju dryg och vill testa olika saker

Slutsats:

Monteringen var ett helvete, jag har byggt datorer i snart 12 år nu och aldrig varit med om något så infernaliskt drygt, men det gick till slut. Skulle ju dock vara dum nog att göra om det vid köp av nytt grafikkort.

Temperaturer:

Helt vansinnigt, jag har 30-45C lägre temps vid load /max load oavsett vad jag gör, 55C average med enstaka ökningar till 56C under någon halvsekund här och där. Idle ligger kortet på 26C - 30C beroende på rummets temperatur.

Ljudnivå:

Ska vara helt ärlig och säga att radiatorn ger av sig lite ljud, men du kommer aldrig höra den ifall du inte sätter dig brevid lådan och verkligen lyssnar efter det. Skillnaden i ljudnivå vid idle vs maxload är noll. Nej det är inget skämt, vid 99-100% load under 15 minuter i Furmark Burn-In ökade fläkthastigheten med 5% och jag satt och lyssnade efter ljudskillnader medans kortet värmde upp och det hände ingenting, aldrig varit med om en tystare kylare.

Så betyget? 9/10 pga den krångliga monteringen, men det är värt det, skillnaden kommer vara långt över dina förväntningar.

Visa signatur

NZXT Phantom White / i7 2600K @ 4.6GHz (Corsair H80i) / ASUS Sabertooth P67 / EVGA GTX680 FTW 4GB (Arctic Accelero Hybrid) / Intel 520 Series 120GB / WD Black Edition 1.5TB / Corsair Vengeance 16GB 1600mhz CL9 (Corsair Airflow Fan) / Corsair AX850 (White sleeved cables) / BenQ XL2420T 120hz / Razer BlackWidow / SteelSeries Sensei + Razer Goaliatus Speed Edition / SteelSeries Siberia V2 Black & Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hukkie:

Har nu installerat denna kylare på mitt EVGA GTX680 FTW 4GB och det gick bara fint (Sett andra fråga på olika sidor ifall kylaren passar detta kort då kretskortet är annorlunda designat).

Jag kör 1 fläkt enbart (Har 2 men min 200mm fläkt i dörren blockerar för montering av 1 till) så temperaturerna blir väl inte riktigt lika bra som de skulle kunna vara. För att testa kylaren körde jag Furmarks Burn-In 1080p 15 minuters-test, tänkte att det borde väl kunna ge den något att bita i.

Då testet var klart så hade grafikkortet en average temp på 55C och en max på 56C (Den steg långsamt till 55C och sedan gick den till 56C en halv sekund och ner igen ett tag, sedan fram och tillbaka där). Då ska även noteras att fläkthastigheten aldrig gått över 35% vilket leder mig till slutsatsen att det finns mer att hämta, men varför ändra det då ljudnivån även skulle öka.

Har även kört lite andra program och spel som BF3 för att se ifall jag på något vis kan få kortet över dessa temps, man är ju dryg och vill testa olika saker

Slutsats:

Monteringen var ett helvete, jag har byggt datorer i snart 12 år nu och aldrig varit med om något så infernaliskt drygt, men det gick till slut. Skulle ju dock vara dum nog att göra om det vid köp av nytt grafikkort.

Temperaturer:

Helt vansinnigt, jag har 30-45C lägre temps vid load /max load oavsett vad jag gör, 55C average med enstaka ökningar till 56C under någon halvsekund här och där. Idle ligger kortet på 26C - 30C beroende på rummets temperatur.

Ljudnivå:

Ska vara helt ärlig och säga att radiatorn ger av sig lite ljud, men du kommer aldrig höra den ifall du inte sätter dig brevid lådan och verkligen lyssnar efter det. Skillnaden i ljudnivå vid idle vs maxload är noll. Nej det är inget skämt, vid 99-100% load under 15 minuter i Furmark Burn-In ökade fläkthastigheten med 5% och jag satt och lyssnade efter ljudskillnader medans kortet värmde upp och det hände ingenting, aldrig varit med om en tystare kylare.

Så betyget? 9/10 pga den krångliga monteringen, men det är värt det, skillnaden kommer vara långt över dina förväntningar.

Bra referat! Hur har du placerat radiatorn, i fronten som insug eller i top bak som utsag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Bra referat! Hur har du placerat radiatorn, i fronten som insug eller i top bak som utsag?

Ah något glömde jag såklart xD

Radiatorn sitter i top där bak som utsug (Fläkten på insidan närmare CPUkylaren). Jag har ett NZXT Phantom med alla fläktar monterade, så ni även får en aning om hur luftflödet ser ut (2 x 200mm i taket + radiatorfläkten där bak som utsug / 1 x 200mm + 2 x 120mm i dörren samt 1 x 140mm i fronten som insug).

Finns bilder för de som är intresserade, på insidan av lådan men även på heatsink-placement på grafikkortet vilket varit ett frågetecken för en del som bytt kylning på just det här kortet (EVGA GTX680 FTW 4GB).

Visa signatur

NZXT Phantom White / i7 2600K @ 4.6GHz (Corsair H80i) / ASUS Sabertooth P67 / EVGA GTX680 FTW 4GB (Arctic Accelero Hybrid) / Intel 520 Series 120GB / WD Black Edition 1.5TB / Corsair Vengeance 16GB 1600mhz CL9 (Corsair Airflow Fan) / Corsair AX850 (White sleeved cables) / BenQ XL2420T 120hz / Razer BlackWidow / SteelSeries Sensei + Razer Goaliatus Speed Edition / SteelSeries Siberia V2 Black & Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hukkie:

Ah något glömde jag såklart xD

Radiatorn sitter i top där bak som utsug (Fläkten på insidan närmare CPUkylaren). Jag har ett NZXT Phantom med alla fläktar monterade, så ni även får en aning om hur luftflödet ser ut (2 x 200mm i taket + radiatorfläkten där bak som utsug / 1 x 200mm + 2 x 120mm i dörren samt 1 x 140mm i fronten som insug).

Finns bilder för de som är intresserade, på insidan av lådan men även på heatsink-placement på grafikkortet vilket varit ett frågetecken för en del som bytt kylning på just det här kortet (EVGA GTX680 FTW 4GB).

Jag är mycket intresserad, har långtgående planer på att testa denna produkt. Kör du med orginalfläkten? Har en idé om att modda in radiatorn i tre 5,2tumplatser i fronten bakom chassiedörren. Tror ni det blir en negativ effekt för att dörren tar emot så inte lika mycket luft pressas ut? En PnP lösning bör då vara ännu mer ljudeffektiv kan man anta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Jag är mycket intresserad, har långtgående planer på att testa denna produkt. Kör du med orginalfläkten? Har en idé om att modda in radiatorn i tre 5,2tumplatser i fronten bakom chassiedörren. Tror ni det blir en negativ effekt för att dörren tar emot så inte lika mycket luft pressas ut? En PnP lösning bör då vara ännu mer ljudeffektiv kan man anta?

Orginalfläkten på radiatorn tänkte du? Jepp, det är en Arctic F12 ifall jag minns rätt, som kopplas direkt i moderbordet. Du kommer definitivt få sämre kylning ifall du blockerar luftflödet med dörren, jag skulle starkt rekommendera fritt flöde för optimal kylning Hurvida en PnPlösning är mer ljudeffektiv vette tusan, fläkten kommer aldrig gå över 35% såvitt jag har sett efter en rad tester i olika spel och Furmark, och aldrig under 30% ifall du inte manuellt ställer ner det, så jag skulle gissa på att med originalinställningar så blir det mer ljud (Även om det kommer vara väldigt lite då Arctic F12 är extremt tysta fläktar, enligt Arctic själva går de i 0.3 sonne vilket ska vara 12db).

Skulle för övrigt rekommendera att köpa andra heatsinks med thermal adhesive tape eller helt enkelt lös thermal adhesive tape så du slipper använda det där satans limmet, för det tar sån satans tid för skiten att torka ordentligt (Sätt dem på plats och tryck lätt på dem i 30 sekunder istället för att vänta 1-2 timmar på att limmet ska torka).

Vissa klagar på priset, då hela paketet kostar strax under tusenlappen, men jag funderade inte mycket på saken då de flesta vattenblock i sig kostar lika mycket eller mer (Och då snackar vi ju utan pump och radiator etc).

Din tanke med att sätta radiatorn i fronten är väldigt bra, enligt Arctic själva är det lösningen som ger bäst temperatur på själva grafikkortet.

PMa mig så skickar jag de bilder jag har på heatsinkplacement och andra bilder på kylaren/hur det ser ut när den väl är på plats etc, och gör mitt bästa för att besvara eventuella frågor.

// Hukkie

Visa signatur

NZXT Phantom White / i7 2600K @ 4.6GHz (Corsair H80i) / ASUS Sabertooth P67 / EVGA GTX680 FTW 4GB (Arctic Accelero Hybrid) / Intel 520 Series 120GB / WD Black Edition 1.5TB / Corsair Vengeance 16GB 1600mhz CL9 (Corsair Airflow Fan) / Corsair AX850 (White sleeved cables) / BenQ XL2420T 120hz / Razer BlackWidow / SteelSeries Sensei + Razer Goaliatus Speed Edition / SteelSeries Siberia V2 Black & Gold