Permalänk

cellpaket volvo 740

Hej, jag undrar lite om cellpaket från volvo 740, är den gjord av endast alu eller äre bara aluflänsar och koppar resten?
och sen hur bra presterar de om kyler 2st 5750 och en överklockad e8400 cpu?
sitter just nu med en enkel 120mms rad som kyler det där.
Hur stor skillnad blire om man har cellpaket från en 740 med?
Sen undrar jag även om cellpaketet från 740 är bästa valet eller om någon har tips på andra cellpaket som skulle kunna kyla bättre

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat tror jag ingen har svaren du vill ha, enda du kan göra är att pröva och se.

Angående först frågan tror jag du är på lite fel ställe...

Enda jag kom på.
http://www.sweclockers.com/galleri/7262-vattenkylning-bilradi...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

okay. får fråga på garaget.org då

Fel ställe? finns nog folk här som använt cellpaket/värmepaket från bilar för att kyla vattnet i sin vattenkylning var väl så folk gjorde i början?

Mjo den har jag sett, har även en bil radiator som jag tänkte köra, men blir icke av då man har fått barn och vill int att dem ska dra eller nå i slangar när man int ser

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

okay. får fråga på garaget.org då

Fel ställe? finns nog folk här som använt cellpaket/värmepaket från bilar för att kyla vattnet i sin vattenkylning var väl så folk gjorde i början?

Mjo den har jag sett, har även en bil radiator som jag tänkte köra, men blir icke av då man har fått barn och vill int att dem ska dra eller nå i slangar när man int ser

Jo, men inte många av dom från 8-10 år tillbaks som är kvar och så pass aktiva.

Visst finns det säkert någon, men gud vet hur länge innan du får ett bra svar.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Jo, men inte många av dom från 8-10 år tillbaks som är kvar och så pass aktiva.

Visst finns det säkert någon, men gud vet hur länge innan du får ett bra svar.

Sant så sant,

Mjo kan ju ta mellan någon dag te nått år :/

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

Sant så sant,

Mjo kan ju ta mellan någon dag te nått år :/

Aha, vi kan börja tänka lite nu. Ungefär hur mycket radiator yta har den ? Material ? och liknande så kanske vi kommer fram till ett "ungefär" om hur det kommer fungera.

Vi säger typ något som att den kan skingra ungefär 0,25 watt per mm i värsta möjliga fal ? (Allvarligt talat så är den siffran lite "out of my ass")

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

problemet är ju att jag har inga mått på 740 cellpaket och vet ej om det är koppar eller alu den är gjord av eller om det är blandat, hade hoppats någon här visste det :/

Okay.

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk

Funkar fin fint om du får allting tätt!

Se bara til latt har någon fläkt på och skruva INTE i fläkten direkt på utan för sök fästa den med strips eller något

Dock måste du hitta en vettig pump som orkar driva runt vattnet då det får platts en del vatten där i!

sedan är del alu som gäller

(kolla bara så du får rätt med slangarna, det är rätt stor skillnad på storleken)

Permalänk
Medlem

ja tror de är mässing

Visa signatur

MSI Z87-G45 - 4670k @ 4.2ghz vid 1.02v 52'c kyld av h100i - 8gb xms3 1600mhz - corsair tx750w - asus gtx 680 DCU2 top @ 1220mhz - Corsair carbide 540air - benq xl2411t
Razer naga hex & Blackwidow
Logitech g35

Permalänk
Skrivet av roykio:

Funkar fin fint om du får allting tätt!

Se bara til latt har någon fläkt på och skruva INTE i fläkten direkt på utan för sök fästa den med strips eller något

Dock måste du hitta en vettig pump som orkar driva runt vattnet då det får platts en del vatten där i!

sedan är del alu som gäller

(kolla bara så du får rätt med slangarna, det är rätt stor skillnad på storleken)

Okay

Hoppas 500 eller 700l/h duger

okay :/

Ska nog int bli problem med slangar hårdlöder nipplar på cellpaketet

Skrivet av Woolle:

ja tror de är mässing

Okay

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk

Dom 740 vi haft här hemma så är dt alu och plast dom är gjorda av

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en "vanlig" radiator istället om jag var du, både smidigare med rätt anslutningar på direkt och att man dessutom slipper ha en i aluminium och oroa sig för korrosion i loopen. T.ex. denna är både billig och presterar mycket bra:

http://www.coolingstuff.se/p/713/alphacool-nexxxos-st30-fc-36...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag hade köpt en "vanlig" radiator istället om jag var du, både smidigare med rätt anslutningar på direkt och att man dessutom slipper ha en i aluminium och oroa sig för korrosion i loopen. T.ex. denna är både billig och presterar mycket bra:

http://www.coolingstuff.se/p/713/alphacool-nexxxos-st30-fc-36...

Sant, dock kanske han gör det mer för kuls skull ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av roykio:

Dom 740 vi haft här hemma så är dt alu och plast dom är gjorda av

okay :/

Skrivet av Marcusk:

Jag hade köpt en "vanlig" radiator istället om jag var du, både smidigare med rätt anslutningar på direkt och att man dessutom slipper ha en i aluminium och oroa sig för korrosion i loopen. T.ex. denna är både billig och presterar mycket bra:

http://www.coolingstuff.se/p/713/alphacool-nexxxos-st30-fc-36...

blir ju lättare men dock dyrare och inte lika kul, och har troligen fått tag på cellpaket från en 140 som ska vara ren koppar

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Rekordmedlem

Bilkylare brukar vara gjorda i aluminium, medans värmepaket kan finnas i både alu och koppar, alu är vanligast eftersom det är lättare och mycket billigare, mässing är nog ovanligt om det ens finns nått som görs i det.
Oljekylare är ofta nånstans mellan värmepaket o kylare i storlek, men en normal kylare i stället för sidan på datorn och några stora fläktar på den, typ 200mm går säkert att bygga om man vill ha en väldigt stor yta för värmeväxlingen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bilkylare brukar vara gjorda i aluminium, medans värmepaket kan finnas i både alu och koppar, alu är vanligast eftersom det är lättare och mycket billigare, mässing är nog ovanligt om det ens finns nått som görs i det.
Oljekylare är ofta nånstans mellan värmepaket o kylare i storlek, men en normal kylare i stället för sidan på datorn och några stora fläktar på den, typ 200mm går säkert att bygga om man vill ha en väldigt stor yta för värmeväxlingen.

okay
volvo 140 -72 har i koppar har jag fått veta så blir nog ett sånt cellpaket
har funderat på att ha kylare som sida på datorn men en slang kommer måsta vara extern och det funkar nog int så bra när man har småbarn

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem

Jag använde mig av ett värmepaket ifrån en Golf 1 som vi voltade med. 2x120mm fläktar passade perfekt på den eller om det va 2x140mm. Va som typ 10år sedan man hade den datorn. Gjorde även blocket själv i Alu. och Plexi. Gick kanon och tyst blev det.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Skrivet av EvoPeter:

Jag använde mig av ett värmepaket ifrån en Golf 1 som vi voltade med. 2x120mm fläktar passade perfekt på den eller om det va 2x140mm. Va som typ 10år sedan man hade den datorn. Gjorde även blocket själv i Alu. och Plexi. Gick kanon och tyst blev det.

okay
var golf 1ans värmepaket i alu eller koppar?

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

okay
var golf 1ans värmepaket i alu eller koppar?

Alu. med plastgavlar. Men man fick på en plastslang över anslutningarna utan problem. Och dom satt bredvid varandra.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk

okay :/ då var inte ett sånt paket för mig, behöver koppar :/
men nice att slangarna passa bra

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.