Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

smått irriterande och förvirrande!

Tjena pågar och töser.

Vill först bara börja med att säga att jag har gjort en hel del reasearch angående detta och inte kommit fram till något vettigt kan vara för att jag har för mycket i huvudet eller för att jag helt enkelt inte har någon aning.

vi börjar med specs:

MB: Gigabyte G1 killer sniper 3 Bios: v7

CPU: i5 2500k @ stock atm h100 kylare

RAM: 16gb corsair vengeance

GPU: 2 x xfx 7970 core referens kort

SSD: Ocz octane 120gb

PSU: corsair 750w

Nu till problemet när jag bootar datorn första gången på dagen får jag ingen bild på skärmen och tangentbordet går inte igång.
MB ger mig ett felmeddelande om att bioset har blivit resetat. detta vet jag genom felkoden som dyker up på MB.

Det jag måste göra då för att få bild och att tangentbordet skall gå igång är att switcha till bios 2 och sen boota. då fungerar det. (vise versa när jag kör bios 2 vid andra tillfället)
jag läste att anledningen till att tangentbordet inte går igång beror på att det har en snabbare hastighet via usb än ett standard tangentbord "vanligt vid användning av gaming tangentbord" "logitech g15" det jag tycker är skumt är att oavsett om tbordet inte startar skall jag väll få bild ?

jag sitter nu fast och skulle behöva hjälp jag vet inte hur jag skall lösa detta problemet eftersom jag gärna vill kunna köra detta system på fullt kräm vilket inte går när bios strular såhär!

//Rsnova

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Har du den senaste BIOS till MB? Har du testat att göra en factory reset i BIOS:en?

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lundt
Registrerad
Okt 2004

Prova om du uppdaterar först med Bios 1 och sen bios 2. Hjälper inte det så hade jag försökt returnera MBt till återförsäljaren.

MSI Z77-GD65, Intel 3770K, Asus DCII 7970, 3x64 M4 SSD Raid 0, Samsung 840 250gb, 24gb ram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012

Det är ingen annan av ledsen som lyser heller ? Annars så låter det skumt, dock kanske du har förklara det lite oklart ?

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

-

jag har senaste bios uppdateringen och jag lyckades fixa det nu under helgen genom att köra en factory reset som nämndes i tidigare post. nu har jag även lyckats få¨en fungerande klock med. tackar för nedlagd tid det uppskattas.

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

- och där strular det igen!

Jag vet inte varför men nu har jag samma problem igen ! kan det bero på cold boot eller ?

1 startar dator. får felkod B2. ingen bild på skärmen och tangentbordet lyser inte upp.

2 bytar bios till bios 2 samma sak starta om datorn ca 10 gånger då funkar det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Har du kollat i manualen vad felkod B2 betyder?

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

-

yes jag vet vad den betyder men kan inte göra så mycket då varken tbord eller skärm funkar ! jag jobbar på en lösning, verkar som att mitt mobo funkar best med ivy bridge och inte sandy! men men det får går skall antagligen uppgradera cpu med snart så får se hur det ter sig. hade tänkt att läsa på mer under kommande helg. har inte uppdaterat mig på ett tag.