UEFI boot Med Windows 7,8 och 10.

Permalänk
Medlem

UEFI boot Med Windows 7,8 och 10.

UEFI Boot Med Windows 10.
Det fungerar även att installera och boota Windows 7 samt 8.1 med UEFI boot. Dock värt att veta är att Windows 7 har inte fullt stöd för UEFI vilket kan innebära om du har en nyare dator så kommer skärmen att bli svart efter att installationen av Windows har gått klart.
Fördelar UEFI och Windows 10.
Det finns många nya fördelar att köra UEFI med Windows 10. Om vi börjar med att titta på säkerhetsfunktionerna som kommer med Windows 10 som går att nyttja om datorn är UEFI installerad. Beroende på Windows Version så finns det olika funktioner tillgängliga, Secure Boot är dock inte beroende av en viss Windows version för att kunna användas.

  • Secure Boot. Protects the Windows 10 pre-startup process against bootkit/rootkit attacks. Basically making sure no malicious operating system can start before Windows.

  • Early Launch Anti-malware (ELAM) driver. Loaded by Secure boot, this driver starts before other non-Microsoft drivers to evaluate them.

  • Windows Trusted Boot. Protects the kernel and privileged drivers during early launch.

  • components all the way from firmware up through the boot start drivers, and then stores those measurements in the TPM chip on the machine. this info, stored in a log, can be tested remotely to verify the boot state of the client.

  • Device Guard. Uses CPU virtualization and TPM support to support Device Guard with AppLocker, and Device Guard with Credential Guard.

  • Credential Guard. Belongs with Device Guard, also uses CPU virtualization and TPM support, but to protect security info like NTLM hashes etc.

  • GUID Partition Table (GPT) disk partitioning. Enables larger boot disks.

  • Additional speed. In general, UEFI-based/enabled machines have faster boot/shutdown/hibernate/resume compared with BIOS-based machines.

Vad behövs för att installera dator i UEFI mode?

ISO fil för den Windows version du vill installera
USB Sticka minst 4GB
Här kan du hämta hem senaste Windows 10 iso filen
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Tillvägagångssätt.
Det lättaste sättet att formatera en USB sticka så att vi kan installera våran dator i UEFI mode är att använda RUFUS. Det går även att använda Microsofts egna program men Rufus är snabbare.
https://rufus.akeo.ie/

1.Starta RUFUS.
2.Välj din iso fil som du har för det Windows du vill installera

Välj sedan under alternativ två, följande GPT partition scheme for UEFI klicka sedan på start, och vid varningen klicka OK.

När RUFUS är klar så startar du om datorn och bootar på din nyskapade USB.

Tänkte bara visa hur fort det går att boota min laptop med UEFI installation av Windows 8 ! (gammal Video!)

För att kontrollera att installationen lyckades och att den blev installerad i UEFI mode gör följande.
kör > msinfo32

Lite mera info om UEFI.
http://software.intel.com/en-us/articles/about-uefi

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Du har "fast boot" aktiverat va?

Jag har testat UEFI-mode jag också (på båda mina ssd) dock såg jag inga märkvärda fördelar, men jag märkte att vissa "system enheter" startade långsammare, och boot av windows tog ca: 0.5 sek längre.

Edit: testa att köra "msconfig" så borde du få en rejäl fördröjning innan det öppnas.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Inaktiv

UEFI-mode ("nya BIOS", men i detta fall?)?
Vad är skillnad på detta sätt och vanlig installation?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

UEFI-mode ("nya BIOS", men i detta fall?)?
Vad är skillnad på detta sätt och vanlig installation?

Boota windows imagen i UEFI när du ska installera windows. (du måste ha ett moderkort med UEFI bios)

Fördelar enligt microsoft:

"In addition to better interoperability, UEFI firmware provides several technical advantages:
Compatibility with operating systems that support only BIOS
Ability to boot from large disks
CPU-independent architecture
CPU-independent drivers
Flexible pre-OS environment
Modular design

Two of the most notable Windows features for UEFI systems are the following:
Multicast deployment, which enables large scale network-based image deployment in manufacturing and enterprise settings.
Fast boot and resume from hibernation, which improves user experience.
The rich UEFI interface provides ample room for innovation in the development of operating system features. Along with the other members of the Unified EFI Forum, Microsoft is investigating the following:
Rootkit prevention
Network authentication

-Microsoft Corporation"

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Jag har en Lenovo T420s med intel SSD med UEFI aktiverat. Jag har aktiverat fast boot men min uppstart går fruktansvärt långsamt.

Efter Thinkpad loggan visats och och Windows botas tar det 20 sekunder till inlogg sen ca 20 sekunder till efter inlogg till metro kommer upp
Kör en ren Win 8 Enterprise intallation.
Datorn ingår i en domän med en sbs 2011 server.

vad kan va snett?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Min Acer laptop 5750 Samsung SSD 128 GB bootar på 9 sek utan UEFI. Det är jag nöjd med.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Jag har inte fast boot aktiverat utan jag installerade UEFI via USB Windows 8, uppdaterade till nyaste bios också.

Gjorde samma sak på min stationära där jag har ett Asus P8Z68-V , laptopen är lite snabbare men inte så mycket skillnad faktiskt.

Kör en Corsair Force 3 i stationära och en Verbatim på laptopen, riktigt nöjd nu iaf med boot tiderna!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Du har "fast boot" aktiverat va?

Jag har testat UEFI-mode jag också (på båda mina ssd) dock såg jag inga märkvärda fördelar, men jag märkte att vissa "system enheter" startade långsammare, och boot av windows tog ca: 0.5 sek längre.

Edit: testa att köra "msconfig" så borde du få en rejäl fördröjning innan det öppnas.

testade msconfig på båda mina burkar, kommer upp direkt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

testade msconfig på båda mina burkar, kommer upp direkt!

Skumt :/ för mig tar det 3-4 sek att starta msconfig.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Skumt :/ för mig tar det 3-4 sek att starta msconfig.

testa att uppdatera bios kanske?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

testa att uppdatera bios kanske?

Jo då jag har senaste bios, drivers etc. Har även testat lite olika settings i bios, men det blir ändå fördröjning.
Men det är inget problem, det finns värre saker att tänka på
Kul att du blev nöjd i alla fall

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Är lite intresserad att prova själv nu, dock undrar jag om det bara räcker att typ boota enheten som Windows 8 är på direkt från UEFI? Eller är det fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Är lite intresserad att prova själv nu, dock undrar jag om det bara räcker att typ boota enheten som Windows 8 är på direkt från UEFI? Eller är det fel?

Hur tänkte du? att boota din OS disk via uefi?

Det du måste göra är att installera om Windows i UEFI mode, anledningen till det är att UEFI använder det nya GPT partitionen, gamla bios använder ju MGR (master boot record) så disken formateras på ett annat sätt än tidigare.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Hur tänkte du? att boota din OS disk via uefi?

Det du måste göra är att installera om Windows i UEFI mode, anledningen till det är att UEFI använder det nya GPT partitionen, gamla bios använder ju MGR (master boot record) så disken formateras på ett annat sätt än tidigare.

Ja, precis, att på något sätt boota enheten när man grejar i UEFI, men jag vet inte om det är rätt att göra så. Fast nu förstår jag lite mer om vad det handlar om. Skall gräva djupare i det här då det klart låter intressant.

Permalänk

http://www.servethehome.com/uefi-bootable-usb-drive-windows-8... - Denna guide kanske också fungerar om någon annan vill prova på UEFI med Windows 8 eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... och jag får vänta ca 20-30 sek på att själva Windows-booten ska starta.

Tyvärr så kan man ju inte minska ned den tiden då det skulle betyda att jag får ta bort 6 hårddiskar, avaktivera trådlöst och så vidare...

Det låter skumt har du nyaste bios? har du kollat att du inte har någon delay på din post i bios?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

"FAST-BOOT" är aktiverad. >.<

Snabb uppstart är dåligt?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Snabb uppstart är dåligt?

Fast boot fungerar som ett viloläge när man stänger av datorn, till laptop etc känns det som en bra grej.
Fast boot fungerar dock inte om man stänger av hibernate.
Hibernate på min dator använder strax över 12gb.
Det går i mitt fall att krympa hibernate från 12gb till 8gb, dock väljer jag att helt stänga av hibernate och strunta i fast boot.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur tusan ska man ändra inställningarna i BIOS för att kunna använda sig av UEFI-boot?

Moderkortet är ett ASUS P8Z77V-DELUXE

Det du behöver göra är att skapa en USB eller DVD med Windows, sen väljer du BOOT UEFI inne i bios där du väljer i vilken bootordning du skall starta, du kan alltså inte boota UEFI via vanliga boot menyn har jag för mig.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Så ni stänger alltså av era datorer? Låter onödigt när det finns sleep mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Så ni stänger alltså av era datorer? Låter onödigt när det finns sleep mode

att ha gamingdatorn igång i sovrummet hela natten nej tack

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tänkte bara visa hur fort det går att boota min laptop med UEFI installation av Windows 8 !

http://www.youtube.com/watch?v=4vRTtBiqfVk&feature=player_emb...

Inte bara att booten går fortare men jag får mycket bättre resultat i crystalbench på ssdn efter... Ska installera om gamingdatorn också snart

För er som vill testa finns det en guide här,http://blog.dabasinskas.net/installing-windows-8-in-uefi-mode...

För att vara säkta på att det lyckades kan ni kolla här,

kör > msinfo32

http://imageshack.us/a/img829/8746/uefi.png

Kan du inte visa hur den bootar på non.uefi oxå.
Intresseflaggan är på toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Kan du inte visa hur den bootar på non.uefi oxå.
Intresseflaggan är på toppen.

hur menar du nu? att du vill kunna köra GPT på nån-uefi moderkort?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ozo64:

Så ni stänger alltså av era datorer? Låter onödigt när det finns sleep mode

Så klart jag stänger av datorn, vill ju tömma RAM vill ju inte ha kvar massa temp saker när jag ska hålla på med annat kanske nästa dag.

Anledning till att vissa datorer blir långsamma är att man fyller RAM med massa saker så alla processor blir bara mer och mer, tex min kompis hade idle processor på 23%-30% för att han alldrig stängde av datorn och bara körde sleep.

Jag stänger alltid av datorn och tar bort allt onödigt i Services och i msconfig startup + annat i systemet, min processor idle när jag bara tittar på desktop är runt 1-5 % MAX men 23%-30% när man inte gör något är inte bra.

Stänger alltid av datorn !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hur jag än gör så får jag Legacy Mode i system info med mitt asus sabertooth z77 ....

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Hur jag än gör så får jag Legacy Mode i system info med mitt asus sabertooth z77 ....

Du måste boota på UEFI filen på ditt USB minne eller DVD skiva, det du kan kolla är hur många partitioner du får när du skapar upp disken inne i Windows installern, får du 4a är det rätt. annars har du bootat på fel fil.

Har du enablat UEFI boot i bios?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du måste boota på UEFI filen på ditt USB minne eller DVD skiva, det du kan kolla är hur många partitioner du får när du skapar upp disken inne i Windows installern, får du 4a är det rätt. annars har du bootat på fel fil.

Har du enablat UEFI boot i bios?

Jag valde UEFI från usb stickan...
så fick jag två partioner. första ligger på drygt 300mb...

Tror den är satt på auto...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Jag valde UEFI från usb stickan...
så fick jag två partioner. första ligger på drygt 300mb...

Tror den är satt på auto...

Det är fel du skall ha 3st partitioner.

300Mb
99MB UEFI
Resten för system

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Så klart jag stänger av datorn, vill ju tömma RAM vill ju inte ha kvar massa temp saker när jag ska hålla på med annat kanske nästa dag.

Anledning till att vissa datorer blir långsamma är att man fyller RAM med massa saker så alla processor blir bara mer och mer, tex min kompis hade idle processor på 23%-30% för att han alldrig stängde av datorn och bara körde sleep.

Jag stänger alltid av datorn och tar bort allt onödigt i Services och i msconfig startup + annat i systemet, min processor idle när jag bara tittar på desktop är runt 1-5 % MAX men 23%-30% när man inte gör något är inte bra.

Stänger alltid av datorn !

Precis, med UEFI, SSD o win8 tar det ju några sekunder att starta datorn, och ännu kortare att stänga av. Dagens jävla utveckling gör ju att datorn startat upp innan jag ens hämtat kaffekoppen

Men seriöst finns det ingen anledning att inte stänga av datorn antar jag, den måste väl dra mindre ström off än att vara i standby? Men sen är jag en sådan som bryter strömmen från väggen också.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon4992:

Precis, med UEFI, SSD o win8 tar det ju några sekunder att starta datorn, och ännu kortare att stänga av. Dagens jävla utveckling gör ju att datorn startat upp innan jag ens hämtat kaffekoppen

Men seriöst finns det ingen anledning att inte stänga av datorn antar jag, den måste väl dra mindre ström off än att vara i standby? Men sen är jag en sådan som bryter strömmen från väggen också.

Läste du vad jag skrev?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240