WHS Connector problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

WHS Connector problem

Hej!

Har skaffat en hemmabyggd Whs 2011 här i veckan. Jag älskar det, men idag stötte jag på lite problem när jag skulle ansluta en av mina datorer med hjälp utav "ComputerConnector". Det är en laptop från jobbet, som kör windows 7 enterprise, vet inte så mycket vad som har lagt in för begränsningar i datorn, men admin är jag iaf. Men det finns proxys och vpner. När jag då kör connector-mjukvaran så mot slutet möts jag av ett felmeddelande som säger att det har uppstått ett fel och att den inta kan ansluta, inget mer.

Finns det något annat sätt att ansluta en dator till servern eller har ni någon idé på vad det kan vara som hindrar datorn från att ansluta?

MvH

Filip

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Ett ganska vanligt fel även i SBS-världen som kan uppstå av en mängd olika skäl som jag inte tänker beröra.

Det finns dock en enkel workaround som på Svenska stavas "Windows Filöverföring" som låter dig få med dig lokala profiler till domän-ditot.
Följande guide beskriver tämligen uttömmande hur du går tillväga:
http://www.datormagazin.se/media/00344/Fil_verf_ringsguide_34...

Skillnaden i ditt fall är dock att du migrerar profiler på samma dator, och behöver således endast välja din aktuella profil, inte de gemensamma resurserna (som är de samma oavsett om datorn är domänansluten eller inte).

I ditt fall startar du med att göra en backup av din lokala profil på datorn med filöverföring, ansluter den sedan till domänen genom systemegenskaper (ändra från arbetsgrupp till domän, ange ett domänadministrativt konto, starta om).

Logga in på datorn med det domänkonto du tänkt migrera din lokala profil till så det skapas lokalt i datorn, logga sedan ut och in med ett domänadministrativt konto (som inte är målprofilen) som du nu kommer att migrera profildatat med. Öpnna filöverföring och välj att det här är din nya dator, välj sedan din målprofil i en rulllista och låt överföringen gå klart. Kontrollera sedan vilka ev. program som är profilberoende och måste installeras om.
Skulle allt skita sig (vilket jag aldrig varit med om) har inget försvunnit, utan ligger kvar under den ursprungliga datorlokala profilen.

Skälet till att du använder ett konto annat än det som är målprofilen är att vissa saker kan inte skrivas när du har en aktiv session med den profilen, som ordningen på skrivbordsikoner och dyl. småsaker när de återställs från .MIG-filen.

Om jag missförstod dig och du endast vill domänansluta datorn kan du hoppa över alla stegen med Filöverföring och endast byta från arbetsgrupp till din egna domän under systemegenskaper, ange ett domänadministrativt konto, och starta om datorn.

Tar inte mer än 30min, görs under 15min när man väl fått kläm på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av PirateKensai:

Mycket text...

Problemet är bara att WHS inte skapar någon domän, således finns ingen domän att ansluta till... Det är först med SBS 2011 Essentials som domän skapas.

Till TS, min gissning är att du har fel DNS, därför hittas inte WHS:en av datorn, försök sätta samma DNS på både server och dator och ge connectorn ett nytt försök!