Lian Li introducerar PC-7H – ny mellanklassare i aluminium

Permalänk
Melding Plague

Lian Li introducerar PC-7H – ny mellanklassare i aluminium

Chassimakaren Lian Li presenterar en ny datorlåda, men denna gång handlar det varken om tåg eller jättemodeller. Nya PC-7H levererar istället praktiska finesser och ett sparsmakat yttre.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer inte chassin som Fractal Design ARC eller liknande vara mer intressant iom att denne kostar ca 900 och FD arc runt 700?

Kan vara jag, men liknar den inte ARC?

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Kommer inte chassin som Fractal Design ARC eller liknande vara mer intressant iom att denne kostar ca 900 och FD arc runt 700?

Kan vara jag, men liknar den inte ARC?

Fractal Design ARC va det första jag tänkte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Kommer inte chassin som Fractal Design ARC eller liknande vara mer intressant iom att denne kostar ca 900 och FD arc runt 700?

Kan vara jag, men liknar den inte ARC?

I princip bara Alu känns lite bättre än det halvkexiga arc

EDIT: Här var man duktig på särskrivning ser jag:)
Halv kexiga -> halvkexiga

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

åh herregud, arc har inte en chans mot kvalitén i lian-li's chassin. kommer defenetivt att inhandlas och kommer byta ut mitt R3'a.

Permalänk
Medlem

Den här är mer nytänkande:
http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=5...
Jag vill ha något liknande i litet format. Tack Lian Li på förhand.

Roligt att jag såg den först efter att jag skickade in mitt tävlingsbidrag till fractal design med just denna idé. suck.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ser väldigt fin ut, om jag har pengar över så byter jag kanske till en sådan.

Visa signatur

| Corsair HX850 | VTX3D HD5870 @ 900/1300 med Accelero Xtreme Plus | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | AMD 1090T BE @ 3,8 GHz med H50 GT 1450 PnP | HAF 912 Plus | ASUS M4A89GTD Pro/USB3 |

Permalänk
Medlem

Förmodligen en hel del inspiration plockad från Fractal Design, men med Lian Lis höga byggkvalité och smartare filterlösningar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Varför måste alla lådor ha fula utstansade hål i sidorna för? Om det nu måste finnas, kunde dem inte göra något snyggt avtagbart galler istället? Det är ju ändå Lian-Li vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Kommer inte chassin som Fractal Design ARC eller liknande vara mer intressant iom att denne kostar ca 900 och FD arc runt 700?

Kan vara jag, men liknar den inte ARC?

Sure den liknar Arc. Men håller antagligen mycket högre kvalitet. Jag har haft mitt Arc strax över 1år, och 2st fläktar som följde med har dött, samt så har bitar av gummi-skydden för kabeldragningshålen lossnat för de har torkat ut. Jag letar just nu efter något vettig ersättare, just för jag inte är speciellt nöjd med mitt Arc. Det som dock är bra med Arc är att det är lätt att bygga i, bra kylning samt har ganska många hårddiskplatser, chassit ser inte helt dumt ut heller.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

ATX... *gäsp*, ge oss mATX/mITX! det är framtiden!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

För många 5'25" platser som vanligt.
Håller för övrigt med Marticus om att det behövs mer på mATX sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

ATX... *gäsp*, ge os mATX/mITX! det är framtiden!

jag skulle kalla det för en fluga

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

jag skulle kalla det för en fluga

som internet?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Gillar utseendet men funktionen ser kass ut, för smal som vanligt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheik Yerbouti:

I princip bara Alu känns lite bättre än det halv kexiga arc

som jonas själv skulle sagt

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För många 5'25" platser som vanligt.
Håller för övrigt med Marticus om att det behövs mer på mATX sidan.

Och inga externa 3.5" platser.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som en förlöjligad R3a!

Permalänk

nu vill jag se hur den klarar testet.
Lian Li introducerar PC-7H vs. Jonas

kommer hårddiskvaggorna vara tillräckligt stabila?
är där plats för ordentlig kabeldragning?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att inte fler chassin växer mer på bredden, gärna till kostnad av höjd. Iofs finns det redan ett par speciellt i mATX men ett bra utbud av box-chassin i ATX klassen hade varit nått. Undrar varför inte Fractal D. rullar ut något i den stilen. Typ en större Array eller Node.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte att lösningen för fläktar i taket var grymt fult? vem f*n vill köpa till en ful låda bara för att få lite bättre ventilation? hade varit bra mycket bättre om de lagt till 3cm på höjden så att chassit sett rent ut även med fläktar i taket

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av Dumsnuten:

Kommer inte chassin som Fractal Design ARC eller liknande vara mer intressant iom att denne kostar ca 900 och FD arc runt 700?

Kan vara jag, men liknar den inte ARC?

Jo, verkligen!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Kan inte förstå att de väljer att använda sig av 2st 140mm fläktar i fronten då den ena fläkten bara kan användas till 60% för att de vägrar att ta bort en av 5.25" platserna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För många 5'25" platser som vanligt.
Håller för övrigt med Marticus om att det behövs mer på mATX sidan.

Ser också gärna mer mATX, men där tycker jag det är för få 5.25 platser istället, minimum 2 så man får in ODD och en fläktkontroller eller LCD. ODD är f*n inte dött än

Visa signatur

Stuff

Permalänk

Känns som Lian Li står stilla, aluminium i all ära men några nyheter när det gäller funktioner och design verkar de ha glömt.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Det ser lika tråkigt ut som dom flesta andra Lian li chassina..

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

I princip bara Alu känns lite bättre än det halvkexiga arc

EDIT: Här var man duktig på särskrivning ser jag:)
Halv kexiga -> halvkexiga

Skrivet av aptjack:

åh herregud, arc har inte en chans mot kvalitén i lian-li's chassin. kommer defenetivt att inhandlas och kommer byta ut mitt R3'a.

Skrivet av backfeed:

Förmodligen en hel del inspiration plockad från Fractal Design, men med Lian Lis höga byggkvalité och smartare filterlösningar.

Bara för det är lianli behöver kvalitén inte vara på top! Chassit PC-9F sägs här ha en sidoplåt tjock som 2 alluburkar, och allmänt billigt! http://www.youtube.com/watch?v=tWRg1EfUGyc

Så det är nog bra att läsa lite recensioner innan man hyllar det! Har själv PC8 SCAND V3, som känns bra i kvalité och är snygg, fast saknar moderniteter som hål för kabeldragning bakom moderkortet. Skulle vara kul med en ersättare, med fler än en fläkt för utblås. Fast en sån där låda vill man ju inte ha ovanpå. Gillar heller inte att hålet på framsidan inte är stort nog för att rymma fläktarna innanför, mest för ett det inte var så snyggt.

Så jag håller kvar vid mitt ett tag till!

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marticus:

ATX... *gäsp*, ge oss mATX/mITX! det är framtiden!

Som netbooks?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa ett chassi i tunn aluminium, då det lätt tar upp resonanser/vibrationer från komponenter och fläktar. Om man dock löser detta problem med ljudisolering eller helst butylmattor så blir man fri problemet men tar samtidigt bort hela meningen med aluminiumet, därför är aluminium chassin onödiga. Varför vill man ha en lätt stationär dator som också lätt förstärker oljud, när datorn till 99,9% av tiden är just stationär och står på ett ställe så borde minimeringen av oljud vara en viktigare faktor.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Bara för det är lianli behöver kvalitén inte vara på top! Chassit PC-9F sägs här ha en sidoplåt tjock som 2 alluburkar, och allmänt billigt! http://www.youtube.com/watch?v=tWRg1EfUGyc

Så det är nog bra att läsa lite recensioner innan man hyllar det! Har själv PC8 SCAND V3, som känns bra i kvalité och är snygg, fast saknar moderniteter som hål för kabeldragning bakom moderkortet. Skulle vara kul med en ersättare, med fler än en fläkt för utblås. Fast en sån där låda vill man ju inte ha ovanpå. Gillar heller inte att hålet på framsidan inte är stort nog för att rymma fläktarna innanför, mest för ett det inte var så snyggt.

Så jag håller kvar vid mitt ett tag till!

Jo, visst är det så; Lian Li har ju åtminstone två segment, premium och budget. Budgetmodellerna håller förstås inte samma kvalité som premium. De har iofs även ett tredje segment, "plåtbudget", som de säljer under märket "Lancool". Det är detta lägsta segment som Fractal Design ligger i, som jämförelse.

Tillägg: Just detta chassi, PC-7H, hör garanterat till budgetsegmentet eftersom priset är under tusenlappen. Hade det varit ett premiumchassi så hade det kostat kring två lappar (eller mer). Så ja, risken finns att byggkvalitén inte är alltför hög i detta chassi.

Visa signatur

5950X, 3090