Permalänk
Medlem

svchost, 100% cpu användning

Köpte min dator av komplett.se för cirka 2 år sen, rätt stabil burk overall men snålade till det lite på processorn. Det blev därför bara en 2 kärnig processor med 3.2ghz (lite osäker), ingen aning om det här har något med problemet att göra men det tänkte att det kanske kunde vara relevant.
Hur som haver, hade lite problem med att CPU användningen gick upp till 100 när jag spelade spel som MW3 på högsta och hade chrome uppe. Detta kan jag förstå varför även fast det kändes lite udda på en relativt ny burk. Sen började det hända när jag kollade på film via en stream sida kallad icefilms.info, detta kändes ännu mer udda, men eftersom att det bara hände på denna sidan och med deras klient så antog jag att det berodde på det. Men nu på senare tid har CPUn börjat gå upp i 100 till och från lite när den vill. Jag går in i aktivitetshanteraren i windows och kollar vilka processor som tar. Inga av de processer jag startat frivilligt verkar vara problemet. När jag såg detta gick jag in på "visa processer för alla användare" och såg då att något som kallas "svchost" tar upp allt från 40-70%. Jag googlade på det och såg att svchost var någon sorts värd för olika funktioner som ska köras i bakgrunden men även att det kunde vara virus som gömde sig under detta namnet. Hittade att detta var ett ganska vanligt problem och även någon guide (http://blogg.tkj.se/svchost-exe-100-cpu/). I guiden står det att man ska tanka ett program och sen forcera avslutning på svchost. Testade att göra det genom windows aktivitetshanterare och det funkar ibland. Ibland upphör problemen helt när jag stänger ner processträdet, ibland dör mitt internet eller även andra saker. Därav antar jag att det faktiskt är en del av windows, i och med att saker som slutar fungera när jag stänger ner detta (ibland).
Anyhow, denna lösningen att sitta och stänga ner processen känns jävla bajsnödig då jag i hälften av fallen måste starta om datorn, så jag undra om någon av er kunde hjälpa mig.
Stort tack på förhand, Eskil.

Permalänk
Vila i frid

Boota från en Bit Defender Rescue CD (gratis) och scanna din dator off-line.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Boota från en Bit Defender Rescue CD (gratis) och scanna din dator off-line.

Väldigt kort svar, varför ska jag göra det? Vad hjälper det mot? Vad är problemet från första början? Tror du det är virus?
Eskil.

Permalänk

Vet att svchost kan bugga ur ibland och börja ta massa kraft, men brukar räcka med att avsluta processen, och låta den starta upp igen så är den tillbaka som vanligt, om den går upp så högt gång på gång gissar jag på virus, och därför kan en virussökning vara lämplig

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

som hasenfrasen säger är det nog en god ide' att skapa en Bit Defender Rescue CD, eller en Windows Defender offline USB-image och sedan starta upp från den och söka igenom datorn efter virus.

Dock skall du skapa CD-skivan/USB-startimagen på en dator som du är hyfsat säker på är "ren" (alltså inte på din egen dator som eventuellt har virus).

Detta för att utesluta att det är ett virus som orsakar problemet.

Är det inget virus, skulle jag ladda ned Process Explorer och köra för att undersöka vad det är för process som körs av svchost. När du identifierat processen som tar upp processortiden, så avinstallerar du programmet (och eventuellt installerar det igen om det är något du anser dig behöva).

Sista utvägen är att installera om Windows, det lär ju ta hand om ditt problem (datorn lär kännas rejält mycket snabbare också, om du nu inte gjort någon ominstallation på 2år, glöm bara inte att ta backup på allt du behöver spara först).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vad är det för resterande komponenter som sitter i datorn?
Spelar du spel? Isåfall vilka?

Enligt mig är det nästan lika bra att köra en formatering av Windows direkt, och om du är nöjd med datorn i övrigt, men tycker att endast prollen är den som du hade velat uppgradera.
Varför inte köra en formatering och samtidigt köpa ny processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aljena:

Väldigt kort svar, varför ska jag göra det? Vad hjälper det mot? Vad är problemet från första början? Tror du det är virus?
Eskil.

Ehm, jag har för tillfället 9st olika processer som heter svchost.exe, några är SYSTEM, några är NETWORK SERVICE och några är LOKAL TJÄNST.

Det startas helt enkelt en ny svchost.exe när ett program vill använda nätverket, så man kan inte hålla på att stänga ner dem utan att veta vilken som är vilken med t.ex. Process Explorer, då blir det ofta systemhäng.

Det finns en del virus som kallar sig svchost.exe som processnamn, vad kör du med för antivirusprogram i datorn nu och har du kört en full genomsökning? Det är ju steg ett innan man börjar leta andra orsaker.

Du kan även kolla så du inte har en fil som heter C:\Windows\svchost.exe
Den korrekta ska ligga i C:\Windows\System32\svchost.exe

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Spel kör jag många av just nu mest Dota2 genom steam och Path of Exile (något indie spel från GGG studios). Problemen uppstod när jag köpte och ladda ner Modern Warfare 3 från steam. Så kanske borde avinstallera / ominstallera det.
Har en ny 6kärnig processor köpt men den var inte kompitabel med mitt moderkort och har inte orkat investera i ett nytt sådant också så den ligger bara. Kanske får fundera på att införskaffa detta och stoppa i den..
Tack så mycket för hjälpen och alla svar, uppskattas verkligen! Eskil

Permalänk
Skrivet av Aljena:

Spel kör jag många av just nu mest Dota2 genom steam och Path of Exile (något indie spel från GGG studios). Problemen uppstod när jag köpte och ladda ner Modern Warfare 3 från steam. Så kanske borde avinstallera / ominstallera det.
Har en ny 6kärnig processor köpt men den var inte kompitabel med mitt moderkort och har inte orkat investera i ett nytt sådant också så den ligger bara. Kanske får fundera på att införskaffa detta och stoppa i den..
Tack så mycket för hjälpen och alla svar, uppskattas verkligen! Eskil

Har du laddat ned Process Explorer och kollat vilken process som lastar ned? I så fall behöver du ju inte spekulera mer.

Visa signatur

~Pelle~