Lite frågor från en nybörjare

Permalänk
Medlem

Lite frågor från en nybörjare

Hej!

Jag satt igår och filade lite på klocken på mitt Asus GTX680 DC II TOP och blev lite fundersam på en del saker.

Turbo boost clock fick jag stabilt på ca 1260 mhz
Memory ökade jag med 400 Mhz, (gick upp till 600 Mhz när jag benchmarkade i Furmark men jag blev lite fundersam om det skulle gå att gå så högt)
Har inte ökat nån spänning el dyl.

Testade även högre klock på gpun men då fick jag drivrutinsåterställning.

Det jag funderar på är om man kan förstöra minnet eller nåt liknande med denna klock? Tempen låg runt 73-74 grader när jag benchade i Furmark. Är det lugnt? Kan man klocka såhär utan att köpa nån aftermarket kylare? Vill ju inte sabba grejerna.

Har även klockat processorn (i5 3570k) från 3,4 till 4,2 Ghz med en temp på 73-74 grader i load där. (Kyle rmed en Noctua NH-U9B SE2)
Har ett Corsair 650w nätagg. Räcker det för OC på både CPU och GPU eller ska jag lugna ner mig?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Ingen erfaren klockare som har svar på detta?

Sen funderar jag även på om det går att själv ställa in lägen på kylfläkten, tex att om tempen går över 65 grader så kickar fläkten upp till, säg 50%. Nu ligger den max på 40% när den står på auto.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Citat:

Ingen erfaren klockare som har svar på detta?

Sen funderar jag även på om det går att själv ställa in lägen på kylfläkten, tex att om tempen går över 65 grader så kickar fläkten upp till, säg 50%. Nu ligger den max på 40% när den står på auto.

Om du använder MSI afterburner så går det att ställa in fanspeed, annars går det nog med Speedfan, vet dock inte mycket om det programmet, och kolla bara up max tempen på din CPU/GPU så får du veta om det är farliga temperaturer. + kom i håg att under spelning så kommer din cpu/gpu oftast inte up i 100% så dom blir aldrig "max temp".

T.ex. min i3 kommer up i 70C under prime95, men när jag spelar så blir den bara runt 50C.

Bild på MSI fan controll saken.

Permalänk
Medlem

Jamen titta vad bra, tackar! Jo jag kör MSI afterburner och Asus GPU Tweak. Ska kolla in det där och kanske ställa in manuellt då vars fläkten ska kicka in.

Resten då? 650w är det tillräckligt för dessa clocks? Ingen risk att sabba nåt på graffekortet om man t,ex drar upp minnesfrekvensen för högt? Det enda som händer är väl att man får artefakter och den kraschar?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Kilrah:

Jamen titta vad bra, tackar! Jo jag kör MSI afterburner och Asus GPU Tweak. Ska kolla in det där och kanske ställa in manuellt då vars fläkten ska kicka in.

Resten då? 650w är det tillräckligt för dessa clocks? Ingen risk att sabba nåt på graffekortet om man t,ex drar upp minnesfrekvensen för högt? Det enda som händer är väl att man får artefakter och den kraschar?

Jag är ingen haj på GPU, men om du drar för högt så får du artefakter ja, testa i Furmark tills du får artefakter så sänk när du får så har du en stabil gpu så vitt jag vet.
650 w borde vara nog, sålänge du vet att din OC är stabil och du krashar endå(Datorn bara lägger av, blir helt svart) ingen BSOD, så är det möjligt att du har förlite styrka. Men tror inte att det kommer hända.

Edit: Skrev lite konstigt hoppas du förstår endå. xD

Permalänk
Medlem

Jorå, jag förstod

Jag har kört Furmarks förinställda tester i 1920x1080 och aldrig fått artefakter, inte ens när jag körde minnet i +600 Mhz. Dock har jag kraschat ut till desktop med återställda Nvidia drivrutiner

Gött, då får den ligga kvar på det jag har klockat den på nu, ska bara se till att fläkten drar igång lite tidigare.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Kilrah:

Jorå, jag förstod

Jag har kört Furmarks förinställda tester i 1920x1080 och aldrig fått artefakter, inte ens när jag körde minnet i +600 Mhz. Dock har jag kraschat ut till desktop med återställda Nvidia drivrutiner

Gött, då får den ligga kvar på det jag har klockat den på nu, ska bara se till att fläkten drar igång lite tidigare.

Om den krashar till basic inställningarna så tyder det på att den är ostabil och startar om så att du inte skadar kortet.

Permalänk
Medlem

Den har inte återställt mina inställningar utan de har legat kvar där jag ställde dem.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Kilrah:

Den har inte återställt mina inställningar utan de har legat kvar där jag ställde dem.

Jaha, men det ska ju inte krasha, om det händer igen fundera på att sänka din OC.

Permalänk
Medlem

Jo det var det jag gjorde, testade på 1300 Mhz men det ville den inte vara med på. (inte utan att skruva på spänningen iaf)

Sen undrar jag om det finns nån base clock att skruva på eller är det enbart Turbo boosten som är justerbar? Base clocken kanske är fast?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

Det finns bara (på min då) Core clock och memoryclock att skruva på, är som sagt ingen haj på det, och vad menar du med turbo boost? ( Är det bara en slider?)

Permalänk
Medlem

Skrev nog lite fel där, ser ut såhär:

http://www.sweclockers.com/image/red/2012/05/08/Gputweak.PNG?...

GPU boost clock, samma som core clock eller?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Kilrah:

Skrev nog lite fel där, ser ut såhär:

http://www.sweclockers.com/image/red/2012/05/08/Gputweak.PNG?...

GPU boost clock, samma som core clock eller?

Skulle gissa på det, eftersome coreclock är lägt så min och sedan är Memory högst etc. Så vit jag vet så är det bara volt, core,memory som du kan skruva på.

Permalänk
Medlem

Skruvade upp den till 1277Mhz och la minnet på +250Mhz. Får räcka så.

Justerade fläkten också så nu kommer den inte över 70 grader och går på ~43%

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Entusiast

Har du kollat nån guide för överklockning av 680? Du har fina siffror, men har du pillrat nåt på power target? De guider jag följt drar upp den till max (132%). Så här ser det ut för mig:

http://i.imgur.com/fM2PA.jpg

Det som förvånar mig är att i spel och testprogram som heaven, 3dmark och liknande så klockar korten olika mycket. 1204 på det ena och 1244 på det andra...

Permalänk
Medlem

Kollade lite på sweclockers tester samt en annan sida. Får upp min till 1305 Mhz när turbon kickar in, annars ligger den på 1265 Mhz om jag minns rätt. Det där med turbon verkar man inte kunna styra (jag har då inte kommit på hur) utan den hoppar upp per automatik. Däremot om jag förstått saken rätt så styr Power target hur ofta den tar steget upp till turbo. Min står för närvarande på 140% där. Spänningen har jag inte rört alls.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x