Ta bort 100MB partion från SSD

Permalänk
Medlem

Ta bort 100MB partion från SSD

Hej alla, nyligen installerade jag Windows 7 64-bit på min nya Samsung Basic 830 SSD. Tyvärr var windows nyckeln ogiltig och jag misstänker att en familjemedlem använt den på sin dator utan att meddela mig... I alla fall så hämtade jag en ny windows CD och satte igång med en andra installation, nyckeln godkändes och allt var klart. Dessvärre såg min SSD ut på detta vis när jag kom till skrivbordet:

Hur gör jag mig av med den extra 100MB partion med icke allokerat utrymme under Disk0? Jag trodde att det skulle vara systemfiler där men icke sa nicke. Är detta en fara för min dator? Utrymmet kan inte raderas eller flyttas i diskhanteraren, jag börjar bli smått frustrerad.

(Jag har redan raderat windows.old som skapades vid den nya installationen om det gör någon skillnad.)

Permalänk

Hade samma problem med min SSD men detta löste jag genom att skaffa EASEUS Partion Master.

Ett väldigt användbart program.

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Medlem

gå det inte att klicka på C: och "utöka volymen" ?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Det är din bootpartition. Den ska ligga där...

Permalänk
Medlem

Bör jag oroa mig för att det inte finns en partion för systemfiler? Någon som vet?

Skrivet av ZealONeal:

Hade samma problem med min SSD men detta löste jag genom att skaffa EASEUS Partion Master
Ett väldigt användbart program.

Är jag på rätt väg? http://www.partition-tool.com/personal.htm

Jag är helt obekant med programvaran. Kan den flytta över det 100mb icke allokerade utrymmet till C? Jag vill inte fragmentera min SSD och förstöra dess prestanda eller installera om Windows en tredje gång...

Skrivet av Solding:

gå det inte att klicka på C: och "utöka volymen" ?

Nej, alternativet är grålistat på båda partionerna.

Skrivet av shauni:

Det är din bootpartition. Den ska ligga där...

Utrymmet är icke allokerat, betyder inte det att den är helt tom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Bör jag oroa mig för att det inte finns en partion för systemfiler? Någon som vet?
Jag är helt obekant med programvaran. Kan den flytta över det 100mb icke allokerade utrymmet till C? Jag vill inte fragmentera min SSD och förstöra dess prestanda eller installera om Windows en tredje gång...
Nej, alternativet är grålistat på båda partionerna.

Utrymmet är icke allokerat, betyder inte det att den är helt tom?

Är det en partition som används så brukar windows lista den som någon typ av "okänd" partition eller ja, ntfs som den 100MB stora system reserved brukar vara.

Du behöver inte vara orolig om fragmentering på ssder då det är accesstiden som gör fragementering väldigt dålig för traditionella hdd's.

Det borde betyda att den är helt tom.

Är du orolig och rädd för att använda sådan programvara direkt under operativet som ligger på den partitionen som du vill fiffla med, så kan jag tipsa om att köra med gparted i en live usb med exempelvis Ubuntu, det är oftast lättast och fixa med partitioner som inte är "direkt" under användning.

Permalänk
Sötast

Systemet reserverar de 100MB när man installerar 7an...

Oavsett om det behövs eller ej så snackar vi om 100MB utav 238.000 MB

Permalänk
Medlem

Det är Win7 Systemfil partition som skapas när du installerat automatiskt. den ska vara där men borde sått "reserverad av systemet" i diskhanteraren.

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Är det en partition som används så brukar windows lista den som någon typ av "okänd" partition eller ja, ntfs som den 100MB stora system reserved brukar vara.

Du behöver inte vara orolig om fragmentering på ssder då det är accesstiden som gör fragementering väldigt dålig för traditionella hdd's.

Det borde betyda att den är helt tom.

Är du orolig och rädd för att använda sådan programvara direkt under operativet som ligger på den partitionen som du vill fiffla med, så kan jag tipsa om att köra med gparted i en live usb med exempelvis Ubuntu, det är oftast lättast och fixa med partitioner som inte är "direkt" under användning.

Har aldrig använt Ubuntu eller gparted... Men det låter som att du säger att jag inte behöver oroa mig för den extra 100MB partionen?

Skrivet av Airtec:

Det är Win7 Systemfil partition som skapas när du installerat automatiskt. den ska vara där men borde sått "reserverad av systemet" i diskhanteraren.

På pricken, det är detta som oroar mig! Datorn anger att det helt enkelt inte finns något. På min laptop och äldre dator ser 100MB partionen ut som de ska i diskhanteraren. (båda W7)

Skrivet av Allexz:

Systemet reserverar de 100MB när man installerar 7an...

Oavsett om det behövs eller ej så snackar vi om 100MB utav 238.000 MB

Läs Allexz citat i denna post ovanför.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att ditt problem uppstår om man installerar Windows 7 på en partition som har själv har skapat innan installationen, om man tar bort alla gamla partitioner och installerar på det Inte allokerade utrymmet så skapar Windows 7 installationen en liten Reserverad 100MB partition och sedan en systempartition C: på det övriga utrymmet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem

Nu var det ett tag sedan jag fipplade med det här senast men om jag inte minns helt fel fungerar det såhär:

Den oanvända volymen på 100MB skapas som sagt vid Windows install då denna behövs under en tidig fas av installationen. Men den skapas bara om disken inte sedan tidigare har ett allokerat utrymme för vad denna del nu används till. Gör man en egen partition på disken innan en Windows install med en Windows-image samt en del plats över så kommer denna 100MB-volym inte att skapas. Så denna del är inte nödvändig.

Jag har tagit bort min 100MB-volym utan några problem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag misstänker att ditt problem uppstår om man installerar Windows 7 på en partition som har själv har skapat innan installationen, om man tar bort alla gamla partitioner och installerar på det Inte allokerade utrymmet så skapar Windows 7 installationen en liten Reserverad 100MB partition och sedan en systempartition C: på det övriga utrymmet.

För att göra en lång historia kort: jag installerade Windows 7 men nyckeln fungerade inte så jag installerade Windows 7 igen med en annan skiva. Jag har varken skapat eller rört några partioner. Allt kommer från Windows installationerna, hur löser jag problemet med det 100MB icke allokerade utrymmet? Den är inte reserverad av systemet och därför helt onödig.

Skrivet av Söderbäck:

Nu var det ett tag sedan jag fipplade med det här senast men om jag inte minns helt fel fungerar det såhär:

Den oanvända volymen på 100MB skapas som sagt vid Windows install då denna behövs under en tidig fas av installationen. Men den skapas bara om disken inte sedan tidigare har ett allokerat utrymme för vad denna del nu används till. Gör man en egen partition på disken innan en Windows install med en Windows-image samt en del plats över så kommer denna 100MB-volym inte att skapas. Så denna del är inte nödvändig.

Jag har tagit bort min 100MB-volym utan några problem.

Okej, hur gjorde du när du tog bort partionen? Jag kan inte göra något åt den i diskhanteraren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

För att göra en lång historia kort: jag installerade Windows 7 men nyckeln fungerade inte så jag installerade Windows 7 igen med en annan skiva. Jag har varken skapat eller rört några partioner. Allt kommer från Windows installationerna, hur löser jag problemet med det 100MB icke allokerade utrymmet? Den är inte reserverad av systemet och därför helt onödig.

Okej, hur gjorde du när du tog bort partionen? Jag kan inte göra något åt den i diskhanteraren...

Om det inte fanns någon partition första gången du installerade Windows 7 så vet jag ej vad som orsakade ditt problem, men du behöver inte göra något eftersom jag är ganska säker att allt kommer fungera bra med den lilla Inte allokerade utrymmet, och jag har själv använt Windows 7 utan den lilla Reserverade 100MB partitionen och det fungerade utan problem.

Men nästa gång du gör en ny installation så är det bara att ta bort alla partitioner och installera på det Inte allokerade utrymmet och då bör du få en 100MB Reserverad partition.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Men nästa gång du gör en ny installation så är det bara att ta bort alla partitioner och installera på det Inte allokerade utrymmet och då bör du få en 100MB Reserverad partition.

Det gick inte att ta bort 100MB partitionen när jag gjorde min andra installation av Windows, alternativet var grålistat trots att utrymmet var icke allokerat. Samma sak händer i diskhanteraren. Verkar som att den fastnat på min SSD helt och hållet? :<

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Det gick inte att ta bort 100MB partitionen när jag gjorde min andra installation av Windows, alternativet var grålistat trots att utrymmet var icke allokerat. Samma sak händer i diskhanteraren. Verkar som att den fastnat på min SSD helt och hållet? :<

Man kan inte ta bort ett Inte allokerad utrymme, du måste ta bort partitionen som ligger till höger det Inte allokerade utrymmet för att sedan installera Windows 7 på detta utrymme.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det vore den men tyvärr är 100MB partitonen inte reserverad av systemet. Något har alltså gått fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Man kan inte ta bort ett Inte allokerad utrymme, du måste ta bort partitionen som ligger till höger det Inte allokerade utrymmet för att sedan installera Windows 7 på detta utrymme.

Skrivet av Navicula:

Det vore den men tyvärr är 100MB partitonen inte reserverad av systemet. Något har alltså gått fel...

Min teori är som följer: När man installerar en x64 windows så skapas partitionen som är målet med 100 MB ledig plats innan. Denna initialiseras senare under installationen, men dit kom aldrig TS eftersom han inte visste att det går utmärkt att installera utan kod (och på så vis nyttja 30 dagars test). När han startade om installationen så tror windowsinstalleraren att han själv valt att ha ledig plats innan primärparitionen och sparar denna. Det borde gå att utöka den partition som du installerat windows på, men du kan behöva fixa ny bootsektor med hjälp av ditt installationsmedium efter detta. Tycker du att det är värt det för ynka 100 MB extra så rekommenderar jag Partedmagic som kan installeras mha. UNetbootIN på en FAT32 formaterad USB sticka / SD kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Min teori är som följer: När man installerar en x64 windows så skapas partitionen som är målet med 100 MB ledig plats innan. Denna initialiseras senare under installationen, men dit kom aldrig TS eftersom han inte visste att det går utmärkt att installera utan kod (och på så vis nyttja 30 dagars test).

Vid den fösta Windows installationen fungerade inte nyckeln så jag gick vidare utan den och kom till skrivbordet då installationen slutförts. Sedan tog jag min andra Windows licens (på CD), stängde av datorn och bootade från CD/DVD. Produktnyckeln fungerade utan problem vid den andra installationen.

Citat:

När han startade om installationen så tror windowsinstalleraren att han själv valt att ha ledig plats innan primärparitionen och sparar denna. Det borde gå att utöka den partition som du installerat windows på, men du kan behöva fixa ny bootsektor med hjälp av ditt installationsmedium efter detta. Tycker du att det är värt det för ynka 100 MB extra så rekommenderar jag Partedmagic som kan installeras mha. UNetbootIN på en FAT32 formaterad USB sticka / SD kort.

Trots att systemet inte reserverat 100MB som vid en normal installation så kommer min dator att fungera normalt?

Permalänk
Medlem

Okej, då missförstod jag. EFI partitionen används ibland för uppgradering av firmware på datorer som är OEM installerade med Windows. Jag tror inte att det kommer att påverka dig, annat än att du har 100 MB plats mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Okej, då missförstod jag. EFI partitionen används ibland för uppgradering av firmware på datorer som är OEM installerade med Windows. Jag tror inte att det kommer att påverka dig, annat än att du har 100 MB plats mindre.

Jag använder retail licens av Windows 7, så om jag uppgraderar firmware blir det inga problem?

Finns det något annat som kan tänkas strula till det utan den extra 100MB partitionen? Kan vara bra att veta på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag använder retail licens av Windows 7, så om jag uppgraderar firmware blir det inga problem?

Finns det något annat som kan tänkas strula till det utan den extra 100MB partitionen? Kan vara bra att veta på förhand

Om jag har förstått rätt så kan den lilla 100MB reserverade partitionen användas om man krypterar hårddisken, så om du inte skall använda kryptering så bör hårddisken och Windows 7 fungera helt normalt.

Jag hoppas du förstod min förklaringen för den Inte allokerade utrymmet, detta är ett helt tomt utrymme som man inte kan ta bort, det går endast fylla genom att utöka partitionen som ligger närmast till höger, och det går även att fylla detta utrymme genom att ta bort systempartitionen (C) vid en ny installation och då skapas det ett gemensamt Inte allokerad utrymme av 100MB och systempartitionen (C).

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Det vore den men tyvärr är 100MB partitonen inte reserverad av systemet. Något har alltså gått fel...

Har du provat att utöka din vanliga systempartion?
Om inte det går finns det en del linux baserade verktyg som man kan använda, nackdel brukar vara att det tar väldigt lång tid att utföra dessa, (många timmar)

En variant är att börja om från början med windowsinstallationen, då får du ta dom lite mer avancerade alternativen och ta bort alla befintliga partitioner först.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om jag har förstått rätt så kan den lilla 100MB reserverade partitionen användas om man krypterar hårddisken, så om du inte skall använda kryptering så bör hårddisken och Windows 7 fungera helt normalt.

Jag hoppas du förstod min förklaringen för den Inte allokerade utrymmet, detta är ett helt tomt utrymme som man inte kan ta bort, det går endast fylla genom att utöka partitionen som ligger närmast till höger, och det går även att fylla detta utrymme genom att ta bort systempartitionen (C) vid en ny installation och då skapas det ett gemensamt Inte allokerad utrymme av 100MB och systempartitionen (C).

Jo nu fattar jag

Skrivet av ggustavsson:

Har du provat att utöka din vanliga systempartion?
Om inte det går finns det en del linux baserade verktyg som man kan använda, nackdel brukar vara att det tar väldigt lång tid att utföra dessa, (många timmar)

En variant är att börja om från början med windowsinstallationen, då får du ta dom lite mer avancerade alternativen och ta bort alla befintliga partitioner först.

När jag installerade om Windows 7 för andra gången försökte jag radera 100MB partitionen med icke allokerat utrymme, men alla alternativ var grålistade... Var tvungen att låta den vara kvar.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade detta problem på en maskin jag installerade om idag, gick inte att ta bort de gamla partitionerna under installationen av Windows. Lackade till slut, ryckter ur disken och formaterade den i den docka istället.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Icke allokerat betyder outnyttjat. Outnyttjat som i betydelsen tillgängligt för att skapa partition. Det finns alltså ingenting att ta bort då det redan är borttaget (om det funnits).

Däremot kan du skapa en partition på utrymmer om du vill.

Det bästa du kan göra är att låta det vara som det är. 100MB är ungefär 17% av en CD. Även på en liten SSD är det en piss i Nilen...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

När man installerar Windows 7/8 så skapas en systempartition på ~100-200Mb, du kan ta bort den genom att i installationen, Ta bort den primära partitionen och utöka systempartitionen och sedan formatera den.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jo nu fattar jag

När jag installerade om Windows 7 för andra gången försökte jag radera 100MB partitionen med icke allokerat utrymme, men alla alternativ var grålistade... Var tvungen att låta den vara kvar.

Antagligen tog du bort 100MB partitionen under den andra installationen så att du fick ledigt utrymme på början av SSD:n eller så kan det vara så att den används till SSD:ns firmware.

EDIT: det enda problemet med att inte ha den första partitionen jag kan tänka mig är att du kan få problem ifall du vill ha multiboot då bootloadern ligger tillsammans med windows och alla operativsystem tas bort från boot-listan ifall du formaterar windows partitionen.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av gal33r:

När man installerar Windows 7/8 så skapas en systempartition på ~100-200Mb, du kan ta bort den genom att i installationen, Ta bort den primära partitionen och utöka systempartitionen och sedan formatera den.

Hmm jag minns att jag gjorde något liknande på en XP installation för ett tag sedan, hade totalt glömt bort att det fungerar på Windows 7 Dock är jag fortfarande lite orolig över formatera hela SSDn och sedan installera om Windows en tredje gång. Är inte detta slitsamt för en SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Hmm jag minns att jag gjorde något liknande på en XP installation för ett tag sedan, hade totalt glömt bort att det fungerar på Windows 7 Dock är jag fortfarande lite orolig över formatera hela SSDn och sedan installera om Windows en tredje gång. Är inte detta slitsamt för en SSD?

All läsning/skrivning sliter på den, men det kommer inte slitas något märkvärt av en ominstallation