Remote Backuplösning från Windows 2008 server

Permalänk

Remote Backuplösning från Windows 2008 server

Hej.
vet inte riktigt vilken forumdel jag ska lägga detta i.
Jag skulle vilja ha hjälp med vad man kan köpa för NAS eller liknande.
Jag skulle vilja göra back up på företagets server till en annan plats. förslagsvis hemma.
Jag funderar på att skaffa nån NAs som klarar av att göra en back up från en remote server.
Har hittat en produkt QNAP TS-219P II. men jag vet inte om den klarar av att backa up direkt från en server till sig själv över nätverket eller den måste kommunicera med en likadan enhet.
Någon som har några förslag på hur man kan lätt lösa nåtgot sånt här?

Permalänk
Medlem

Du har nog bättre chans att få svar om du preciserar lite nogrannare hur mycket data pratar vi om?
Hur mycket data är det som uppdateras mellan backuperna?
Bandbredd?
Hur långt är backupfönstret?
mm

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Just nu är det cirka 250 GB data som ska backas up. Uppströms är det inte mycket, upp till 5 mb tror jag. Hemma har jag 100 så där är inga bekymmer. Backup skulle behöva ske varje natt. Antingen för att spara bandbredd att man först tar en stor backup och sedan backar den bara förändringarna. alternativt att man tar 2 backup planer. De mest kritiska mapparna tas varje natt, och hela servern 1-2 gånger per vecka på helger.
Vi har backup till en Nas i samma hus, men då är man inte skyddad mot brand eller stöld. enklaste är väl att ta en exgtern hårddisk och ta med den manuellt, men det är lite jobbigt att komma ihåg.

Permalänk
Medlem

Tittat på CrashPlan (http://www.crashplan.com)? CrashPlan Free (CPFree) gör i mångt och mycket det du vill. Nu vet jag inte om just CPFree licensmodell är ok i ditt fall. Om du köper en "hemma"NAS från hyllan så brukar det finnas instruktioner runt om på Nätet om hur man får in "headless" CP på en sådan. Sedan finns CP i en mängd smaker allt från gratis-version till Enterprise som förmodligen skulle kunna fungera för dig. CP erbjuder även möjlighet till att lagra en backup på deras servrar mot en avgift.

Privat så kör jag idag CPFree på en ReadyNAS och kan inte uttala mig om hur det funkar i QNAP's miljö.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk

REadynas fungerar också, har en sån redan, skulle kunna använda den. har kikat lite på Crashplan, men visste inte om det fungerade från windows 2008 server till en readynas, men det kanske det gör?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med WinServer2008, men CrashPlan är ju ett Java-program i botten, och de skickar med en java-motor, varför jag skulle utgå ifrån att fungerade. För readynas så måste man roota den (finns add-on att hämta på readynas.com), rootning dödar *inte* hw-garantier/support (läs mer hos readynas/netgear). Det finns bra guider att installera CrashPlan på en ReadyNAS i så kallad "headless" installation.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

QNAP fw 3.6+ har stöd för VPN via PPTP och OpenVPN.
Lättast är då om du kör 2008an att köra via PPTP och då kan du mappa upp alla dina cifs/NFS-shares precis som om NASen var kopplad till ditt lokala nät

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.