Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009

Frågor ang. pump

Tja!
Jag håller på att bygga ett eget chassi och hade tänkt sätta in vattenkylning i det, är nybörjare inom vattenkylning så har tagit ett tag men tror att jag har fått ihop ett bra paket nu. Det enda jag är lite skeptisk på är pumpen. Jag har för nuvarande valt en EK water blocks DCP 2.2, men har hört att EKs pumpar ska vara ganska högljudda. Efter lite mer läsande har jag kommit fram till att Swiftech MCP350 verkar vara en bra och tyst pump. Är den mer prisvärd än EKpumpen? Är den tillräcklig för en loop med 1x reservoar, 1x 360mm rad (såsmåningom 1 till), 1 GPU block och 1CPU block? Ska man ha en top? Vad gör det för skillnad? Har även sett Alphacool DDC Silentbox, som man sätter pumpen i för att göra den tystare om jag har fattat rätt? Är det värt det att skaffa en sådan? Någon som har erfarenhet av den?

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort: Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Alla pumpar som säljs räcker till en vanlig loop. Jag skulle dock ta en swiftech MCP655, bättre pump får man leta efter. Den har inställbar effekt och är väldigt tyst och hållbar. Jag tycker inte man skall spara in allt för mycket på pumpar och vattenkylning i allmänhet.
Beror lite också på vad du har för chassin vilken pump som får bäst plats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av grafit:

Alla pumpar som säljs räcker till en vanlig loop. Jag skulle dock ta en swiftech MCP655, bättre pump får man leta efter. Den har inställbar effekt och är väldigt tyst och hållbar. Jag tycker inte man skall spara in allt för mycket på pumpar och vattenkylning i allmänhet.
Beror lite också på vad du har för chassin vilken pump som får bäst plats.

Hittar inte MCP655 att köpa någonstans. Någonstans där du kan rekommendera? Har även sett alphacool vpp655. Har förstått att många pumpar är väldigt lika trots olika tillverkare, är detta ett sådant fall eller är det stor skillnad på vpp655 och dcp655?

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort: Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Emakcin:

Hittar inte MCP655 att köpa någonstans. Någonstans där du kan rekommendera? Har även sett alphacool vpp655. Har förstått att många pumpar är väldigt lika trots olika tillverkare, är detta ett sådant fall eller är det stor skillnad på vpp655 och dcp655?

Vad jag vet så är de ungefär samma pump med lite olika fittings och några är inte ställbara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

MCP655=VPP655=D5 bara olika klistermärken

Modellen som inte går att ställa hastighet på kallas D4

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008

Aquastream XT ultra i form av funktioner, pris, tryck, tystnad och byggkvalite

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009

Tror det blir en Alphacool VPP655. Vilken top ska man ha? Spelar det någon roll? Gör det stor skillnad beroende på vilken man väljer?

Kan för övrigt lista alla andra komponenterna ifall nåt måste bytas:
Gpu-block: EK-FC7970 Acetal-nickel
Gpu-backplate: EK 7970 backplate
Radiator: Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 360mm
CPU-block: EK-supremacy acetal-nickel
Reservoar: Phobya balancer 250 nickel black
Slang: 2m Masterkleer 10/16 uv red
Anslutningar: 5x adapter 90° svart
3x adapter 45° roterbar svart nickel
12x rak sm 10/16 g ¼ svart nickel
Har som det ser ut nu valt enermax magma fläktar till bygget, finns det några mer prisvärda fläktar (röda då färgtemat på burken är svart/rött, leds spelar ingen roll om det finns elr inte)

Custom Vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012

Om du tänker beställa från aquatuning, så skulle jag förslå primochill slang. Angående pump top gör det inte mycket skillnad, så ta den du tycker passar bäst in med temat.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009

Ingen som har någon åsikt angående fläktarna?

Passar Alphacool Laing DDC Acetal top till Alphacool vpp655?

Custom Vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Emakcin:

Laing gör två olika pumpar, som sen säljs under några olika namn. DDC liten och "platt" och D5 större och rund, de har jämförbar prestanda.
De är, eller i alla fall var vanligare med toppar till DDC då det ger ett hyggligt prestandalyft på den pumpen. Toppar till D5 har man i första hand för att kunna köra med vilka kopplingar/slang dimensioner man vill.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lomma
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Emakcin:

Nu tror jag att du har blandat ihop det här.
DDC-pumpar och VPP655-pumpar är två olika sorters pumpar. Därför kommer inte en DDC-top att passa till en VPP655-pump! (Rätta mig om jag har fel!)
Det finns också VPP655-pumpar som är "ready to go" - Länk

Jag har tyvärr inte testat fläktarna, men lycka till med bygget!

EDIT: Ursäkta mig. Såg nu att jag hade blivit ninjad av lideri

E-penis: Raijintek Metis
Tangentbord: Ergodox

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av PekkaJukkasson:

Nu tror jag att du har blandat ihop det här.
DDC-pumpar och VPP655-pumpar är två olika sorters pumpar. Därför kommer inte en DDC-top att passa till en VPP655-pump! (Rätta mig om jag har fel!)
Det finns också VPP655-pumpar som är "ready to go" - Länk

Ja, det var det jag tänkte, men som sagt så är jag inte så insatt i vattenkylning. Men ska jag då köpa en top som heter nåt med vpp för att den ska passa till min pump? Den här tror jag det blir då.

Citat:

men lycka till med bygget!

Tack

Custom Vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Emakcin:

Ja, det var det jag tänkte, men som sagt så är jag inte så insatt i vattenkylning. Men ska jag då köpa en top som heter nåt med vpp för att den ska passa till min pump? Den här tror jag det blir då.

Jo, den där top:en kommer att passa. Topparna du ska leta efter borde heta något med D5. VPP är bara något som Alphacool har hittat på för sin produkt.

Orginalnamnen för dessa Laing pumpar är DDC och D5. Du verkar vara ute efter en D5:a. Se till att den har ställbar hastighet. De är förvisso ovanliga, men det finns D5:or som inte är justerbara. Med all sannolikhet kommer du inte att vilja köra pumpen på full fräs då de är ganska overkill för de flesta enklare loopar.

Någon sorts silentbox lär du nog inte behöva vare sig med DCP 2.2 eller en Laing D5:a. De är bägge hyffsat tysta. Se dock till att skaffa lite skumgummi att använda som stötdämpning. Sök på "Shoggy sandwich" för ett bra exempel.

Dator: ASUS Sabertooth P67 - Core i5 2500K vattenkyld - 4x4GB Kingston HyperX Genesis Grey 1600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Crucial m4 512GB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato 3.0-132
Nalle: Samsung Galaxy S6 32GB - Stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009

Har bestämt mig för en vpp655, men en sista fråga. VPP655 single edition och VPP655 incl. attachment är samma sak men single edition är utan top väl? Så om man köper till topen till single edition så blir det billigare för exakt samma grej? Rätta mig om jag har fel =P

Custom Vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Emakcin:

Har bestämt mig för en vpp655, men en sista fråga. VPP655 single edition och VPP655 incl. attachment är samma sak men single edition är utan top väl? Så om man köper till topen till single edition så blir det billigare för exakt samma grej? Rätta mig om jag har fel =P

Nej, det verkar onekligen stämma: du skulle spara ett par € på att köpa dem separat. Antar att de vill ha 2 € för monteringsarbetet?

Dator: ASUS Sabertooth P67 - Core i5 2500K vattenkyld - 4x4GB Kingston HyperX Genesis Grey 1600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Crucial m4 512GB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato 3.0-132
Nalle: Samsung Galaxy S6 32GB - Stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av joppe_k:

Nej, det verkar onekligen stämma: du skulle spara ett par € på att köpa dem separat. Antar att de vill ha 2 € för monteringsarbetet?

Då blir det att köpa dem separat =D

(Jag antar att det inte är särskillt svårt att sätta på toppen, ser ut som att det bara är att skruva på den)

Custom Vattenkylning