Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

CPU overtemperature error!

Hejsan, de senaste månaden har min dator fått bluescreens följt av att jag kommer till "American megatrends" där det står CPU overtemperature error! och då får valet att gå in på F1 menyn. Detta sker endast när något spel är igång eller dylikt. Temperaturen när jag går in på F1 är 70 grader, vilket för mig låter högt för en dator med flera fläktar i. Datorn är 1 år och några månader gammal.

Någon som har något tips över hur jag skall gå tillväga?

Det enda jag kan tänka mig kan vara problemen är:
1. cpu-fläkten är felmonterad
2. standard cpu-fläkten är för dåligt och måste bytas ut
3. luftflödeproblem i datorlådan.. kommer inte ihåg hur det är.. men typ kanske om man har för mycket luft in.. och för lite luft ut ur datorn.
4. något annat.. kanske grafikkortet som genererar för mycket värme i närheten av cpu:n eller något.

Eller är det så enkelt som att jag måste rensa damm?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Dec 2010

ööhh du har ju typ svarat på din egen fråga kolla igen dom punkterna du skrev

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

2.cpu-fläkten är inte för dålig och den måste inte bytas ut.
3.det är inget problem om för mycket luft kommer in än vad som kommer ut. men prova att dra byta platser som på någon fläkt så att dom blåser ut.
4. jag tror inte att det är grafikkortet. för att grafikkortet har inte kontakt med cpu.

om du har dammfilter så rensa dom.

4690K @ 4.8 Ghz 1.333 V Powered by Asus Ranger, Cooled by Corsair H100i
Mitt problem: Bra kisel, dålig kylning|Simon253s problem : Dåligt kisel, bra kylning.
Citera för svar|Fraktfritt
Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

montera av cpu kylaren, torka rent, ny kylpasta, blås rent fläktarna, montera på igen

Phantek Enthoo Primo | MSI X99A Pro Carbon | Intel Core i7-6800K@4.5 | MSI GTX 1080 Sea Hawk EK@2126 | 32Gb Corsair DDR4 3200MHz | Corsair RM1000i | Acer 28" 4K G-Sync | Projektor: Benq w1070+
Watercooling: supremacy evo, D5 with res, 1x 360 rad with 5x Noiseblocker 16db, 1x 280 rad with 4x 1150rpm vardar, 2x hyper 212 evo homemade waterchillers with 2x Tec1-12710 peltiers. (Upgrade incoming)

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...