Permalänk

3570k använder bara 2 kärnor

Skulle testa att klocka min 3570k med en av förinställningarna i BIOS, detta på ett Asrock Z77 extreme4.

Jag testade 4 Ghz och bootade till windows för att läsa av lite temperaturer med Coretemp.

När jag kör stresstest av cpun med Orthos kör den på i 4 Ghz men enligt Coretemp är bara C0 och C1 aktiva. De ligger på strax under 50 grader på 100% belastning. C2 och C3 däremot ligger kvar på 0% belastning och knappt 30 graders temp.

Vadan detta?

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.

Permalänk
Medlem

I BIOS ska det finnas en inställning som heter "Active Cores" välj alla där, gör det till att börja med för att utesluta ett sådant lätt problem.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

testa byt stress program till typ occt för mig så körde orthos också bara på 2 kärnor

Permalänk
Skrivet av jocke77:

testa byt stress program till typ occt för mig så körde orthos också bara på 2 kärnor

Det löste det. OCCT har ju även temp så då behöver man ju inte ens ha coretemp längre. Tack för hjälpen.

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.