Battlefield 3 - kraschar med gröna prickar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Aug 2009

Battlefield 3 - kraschar med gröna prickar

Hej! Jag har ett ASUS GTX 580 som kraschar efter nån minut när jag spelar Battlefield 3. Spelet låser sig och det blir små gröna fyrkanter över hela skärmen. Det är enbart Battlefield som kraschar, resten av datorn fungerar utmärkt.

Är det någon som vet vad jag kan göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Har du senaste drivrutiner till din GPU?

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Bra gaming VOIP: Discord

Trädvy Permalänk
Moderator
Geeks Gaming
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2012

har du överklockat

Kom in och häng med oss på Geeks Discord!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrivbordet
Registrerad
Mar 2012

om installera spelet och drivrutinerna till grafikkortet

NZXT phantom 410 || ASUS M5A78L-M LX V2 || AMD fx 6100 6 core @ 3.3GHz || XFX Radeon hd 6870 1gb || Corsair Vengeance 8gb 1600MHz || Windows 10 || Iphone 7 32gb

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Aug 2009

Jag har de senaste drivrutinerna.
Jag har inte klockat grafikkortet (Grafikkortet är väl bara klockat när man t.ex. kör ASUS GPU Tweak?)
Jag installerade precis spelet. Det var samma problem när jag spelet kom, men då kraschade det väldigt sällan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

BF3 är allmänt muppat, det har det varit sen Alfan, trust me, dom försöker så gott de kan, men det är så många buggar kvar som gör spelet ospelbart för vissa.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av AdamskiB:

Hej! Jag har ett ASUS GTX 580 som kraschar efter nån minut när jag spelar Battlefield 3. Spelet låser sig och det blir små gröna fyrkanter över hela skärmen. Det är enbart Battlefield som kraschar, resten av datorn fungerar utmärkt.

Är det någon som vet vad jag kan göra?

Testa att köra stress test med msi kombustor. Kan vara överhettningsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Aug 2009

Efter att ha sänkt mHz med cirka 60 och höjt volten med 10 flyter spelet perfekt. Mycket märkligt men nu slipper jag kraschar.

Tack för all hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av AdamskiB:

Efter att ha sänkt mHz med cirka 60 och höjt volten med 10 flyter spelet perfekt. Mycket märkligt men nu slipper jag kraschar.

Tack för all hjälp.

du borde inte behöva sänka hela 60 mhz samtidigt som du höjt volt med 10 du borde krypa uppåt med clocken så långt du kan tills det slutar vara stabilt sen sänka lite, för att undvika att ta en prestandaförlust på 60 mhz mindre

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Problemet är ju ganska uppenbart: Kortet får inte tillräckligt med ström. Skit i att dra ner mhz utan dra bara väldigt sakta upp spänningen tills det fungerar. 0.10 höjning verkar lite mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rush@Damavand Peak
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Laggzor:

du borde inte behöva sänka hela 60 mhz samtidigt som du höjt volt med 10 du borde krypa uppåt med clocken så långt du kan tills det slutar vara stabilt sen sänka lite, för att undvika att ta en prestandaförlust på 60 mhz mindre

Kortet var ju redan instabilt. Däremot hade det räckt att endast höja spänningen något.

Skrivet av Fusy:

Problemet är ju ganska uppenbart: Kortet får inte tillräckligt med ström. Skit i att dra ner mhz utan dra bara väldigt sakta upp spänningen tills det fungerar. 0.10 höjning verkar lite mycket.

TS skrev "10", inte "0.10". Troligtvis menar han mV, alltså 0,010V. En rimlig höjning för problemet som upplevs.

Skrivet av AdamskiB:

Inte alls märkligt.
BF3 är ett spel som är perfekt för att suga ut den sista gnutta prestanda ur grafikkortet som finns. Jag kan köra Kombustor/Furmark under en lång period på 950MHz men inte spela BF3 mer än 5-15 minuter innan det krashar.

[Sabertooth Z77][2600K @ 4.5GHz][580 @ 940/2300]
Du får vad du betalar för
Trådlöst = värdelöst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Laggzor:

Ser dock inte ärligt talat hur det mänskliga ögat skulle kunna märka prestanda skillnaden i ett spel som BF3 när det kommer till 60mhz.

Har själv dock märkt skillnad mellan 700-970

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av StabTheDrama:

jo menade att han borde göra antingen eller, klocka ner kortet eller öka volten lite, kanske vart lite otydligt lite snabbt skrivet så där ^^

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Skulle gissa på minnena på grafikkorte. Testa sänka dem utan att sänka core. om prolemet kvarstår reklamera kortet.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4x AData SP900 128GB in 2st, 2x Raid-0 16K. 1x Crucial M500 480GB. PSU: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d http://www.techpowerup.com/gpuz/details.php?id=wa9bw

Trädvy Permalänk
Moderator
Geeks Gaming
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2012

bf3 gillar inte om man har för hög mhz (om man höjt den själv gills det som man har klockat) men om man har samma som kortet hadde från fabrik så tycker jag du skall dra upp kortet i den mhz:en du hadde och skicka in den

Kom in och häng med oss på Geeks Discord!