Grafikminne 670 vs 680

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2011

Grafikminne 670 vs 680

Läste en post här på forumet där en hade kommenterat att BF3 drog ca 1700mb minne i 2560 x 1440. Han satt då på ett 680.
När jag spelar BF3 drar mitt 670 uppemot 1900mb i 1920x1080 på ultra.

Borde han inte ta lika mycket minne från båda eller har det med klockfrekvenser och annat att göra?

CPU: Intel Core i7 4790k
GPU: ASUS STRIX GTX 980 OC
SSD: 1TB SAMSUNG 850 EVO + 256GB INTEL 320
Telefon: LG G4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Beror på bana och även inställningar i grafikkortets egna inställningar. Givetvis kan det även ändras med patcher, åt vilket håll som helst.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

När det finns mer VRAM tillängligt, än vad som spelet behöver, så brukar spelen inte rensa bort texturer som inte används längre. Så menads det använder 1.7 eller 1.9GB, så betyder det inte att spelet KRÄVER så mycket. När det finns mindre minne tillgängligt så är det helt enkelt bara effektivare på att använda minnet.

Dock så finns det så klart en minimum gräns på hur mycket VRAM ett spel minst behöver för att kunna flyta perfekt.

Men skulle tro runt 1.2GB är nödvändigt för att det ska flyta på Ultra i 1080p

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon R9 290X SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro