Grafikminne 670 vs 680

Permalänk
Medlem

Grafikminne 670 vs 680

Läste en post här på forumet där en hade kommenterat att BF3 drog ca 1700mb minne i 2560 x 1440. Han satt då på ett 680.
När jag spelar BF3 drar mitt 670 uppemot 1900mb i 1920x1080 på ultra.

Borde han inte ta lika mycket minne från båda eller har det med klockfrekvenser och annat att göra?

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Beror på bana och även inställningar i grafikkortets egna inställningar. Givetvis kan det även ändras med patcher, åt vilket håll som helst.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

När det finns mer VRAM tillängligt, än vad som spelet behöver, så brukar spelen inte rensa bort texturer som inte används längre. Så menads det använder 1.7 eller 1.9GB, så betyder det inte att spelet KRÄVER så mycket. När det finns mindre minne tillgängligt så är det helt enkelt bara effektivare på att använda minnet.

Dock så finns det så klart en minimum gräns på hur mycket VRAM ett spel minst behöver för att kunna flyta perfekt.

Men skulle tro runt 1.2GB är nödvändigt för att det ska flyta på Ultra i 1080p

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro