GPU, GeForce/Quadro. Okunnig i behov av hälp

Permalänk

GPU, GeForce/Quadro. Okunnig i behov av hälp

Tjo,

Är hyfsad nybörjare i gpu-gemet, och skulle behöva hjälp med att hitta ett hyffsat graffe, max 1500pix.

Jag spelar -INTE- mycket grafikkrävande spel utan photoshoppar/videoredigerar/renderar mest - dock använder inte renderingsprogrammet jag använder nu sig av gpu, men det finns andra program som jag skulle vilja ha möjlighet att de hjälps av gpun.

Jag köpte nyligen ett Manli (kjell.com, aldrig hört talas om det innan) GeForce GT630, men det cpar - piper, orsakar crasher, bluescreen samt att det verkade göra så att datorn inte bootade på rätt hdd. - så det åker tillbaka idag.

Jag tänker mig en budget på en ca 1500kr, all hjälp är välkommen.

Är också lite intresserad om någon har input ang. budget Quadro vs GeForce i samma prisklass.

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Medlem

Quadro lämpar sig inte för Gaming. Alltså ett väldigt bra kort för dig.
Vet dock inte hur prisklassen ligger på dem.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k @ 3.3 GHz - Clocked 4.2 GHz - nVIDIA GTX 690 ASUS - Samsung 830 SSD 128 GB - 1.5 TB Western Digital Blue
Skärm: BenQ XL2410RT
Chassi: Fractal Desig Define R4

Permalänk

så sant, men jag orkade inte vänta och köpte ett Asus GTX550ti.

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti

Permalänk
Medlem

Okej!
Tyvärr så funkar inte GTX korten så bra för bildredigering.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k @ 3.3 GHz - Clocked 4.2 GHz - nVIDIA GTX 690 ASUS - Samsung 830 SSD 128 GB - 1.5 TB Western Digital Blue
Skärm: BenQ XL2410RT
Chassi: Fractal Desig Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandkvist:

så sant, men jag orkade inte vänta och köpte ett Asus GTX550ti.

Bättre än inget, ser bara till att använda program som kan dra nytta av GPUn så att du märker det också.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det är den största skillnaden mellan Quadro och Geforce mjukvarumässigt, kanske går det att lösa? Det finns nog få Quadro i den prisklassen.

Permalänk
Medlem

Släng in en SSD så blir det ännu bättre. Kan inte mycket om fotoredigering men allt går snabbare.

Permalänk

Om jag kommer ihåg rätt så kan man Driver/BIOS modda till exempel GTX 470/570 till Quadro ändamål. Men som sagt spelandet är det som drar mest rå pöwer så köper du mid-class kort och har bra cpu med ssd så klarar du dig bra.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Tack för kommentarer, precis. jag kommer klara mig lååångt med 550. Kör 3770K, 128GB SSD samt 16GB ram, så det går ganska bra undan. Min mbp flaskhalsar lite när det kommer till ramet ibland, då den "bara" har 8GB. Så det är ett rejält uppköp.

Ang bildredigering så är det inte mycket boost man får av något kort imo, quadro-kort skulle funka bättre då de (om jag förstått det rätt) har större möjligheter att dela upp skärmen i olika segment så att man kan ha fler rutor uppe samtidigt och de då hanterar detta bättre = bla varför man kör dem i workstations. I photoshop får du typ bara "boost" på typ när du vrider bilden, använder mer avancerade penslar osv, blurrar/liquifyar en del.

Quadrokorten har jag fått för mig att de är typ upplåsta på olika sätt för att kunna göra andra saker än vanliga geforce, men i grund och botten är de samma chip.

Visa signatur

AsRock Z77 Pro3 / Intel i7 3770K / 16GB Corsair Vengeance / ASUS GTX550ti