Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Sep 2004

vSphere 5.1 vt-d

Hej !

Tänkte lägga upp en server med vSphere hemma men vill ändå inte ha flera fysiska maskiner, har en arbetsstation jag funderar på att uppgradera.
Hur funkar det med vt-d (directpath)? Kan jag ge grafikkort, ljudkort och usb-portarna till en virtuell dator så att den virtuella burken presenteras i skärmen och att jag kan styra den med mus/t-bord? Hur blir prestandan ?

Mvh
Johan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Apr 2003

Hej

Du får ut consolen från vSphere men ingen access till de virtuella systemen.

//Axeteg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Du får inte likvärdig prestanda (i tex spel) om du tänker virtuallisera din desktop. Oavsett om du kör vt-d på grafik osv.
Även fast man kan skicka "hela hårdvara direkt till VMen" så tycker jag det fungerar lite sådär. Bara med USB så funkar inte alltid det så bra.

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Man måste inte ha VT-d för att köra USB-passthrough. Dock ska man tydligen inte förvänta sig glimrande prestanda, har själv bara kört Tellstick -> VM(XP) och det funkar bra iaf.

Det är tydligen långt ifrån alltid det funkar utan verkar vara lite beroende av kombinationen av komponenter. Se här och här.

i5-2500k @ 4.2GHz | ASUS P8Z68V/GEN3 | 4x4GB Kingston DDR3-1333 | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC | Intel 520 480GB | WD Black 3TB | Noctua NH-U12P SE2 | Fractal Design ARC | Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 680W | LG BH08LS20 | ASUS Xonar Essence STX