Permalänk
Medlem

Tyst kylning med passiv eller aktiv?

Hej!

Jag såg nyheten om Silverstone Heligon HE02 och det verkar lite fränt att kunna köra passiv kylning och låta chassifläktarna göra jobbet. Innan kollade jag på Thermalright Silver Arrow (SB-E, måste vara high end alltså ), http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167321

Frågan är, finns det bättre alternativ vad det gäller ljudnivå/kylprestanda?

Jag tänkte kombinera det med ett FD R4 eventuellt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luminous:

Hej!

Jag såg nyheten om Silverstone Heligon HE02 och det verkar lite fränt att kunna köra passiv kylning och låta chassifläktarna göra jobbet. Innan kollade jag på Thermalright Silver Arrow (SB-E, måste vara high end alltså ), http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167321

Frågan är, finns det bättre alternativ vad det gäller ljudnivå/kylprestanda?

Jag tänkte kombinera det med ett FD R4 eventuellt.

Jag har själv en Silver Arrow SB-E i ett R3-chassi. Jag har den på lägsta fläkthastigheten och då kommer den aldrig över 55 grader vid full belastning och är helt ljudlös. Den var så tyst så att jag först inte trodde fläkten var igång över huvud taget. xD Passivt så har den aldrig gått över 55 grader men jag vill vara på den säkra sidan om ut i fall att. Den hörs ju ändå inte så då kan den ju lika gärna få snurra lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Hej!

Jag såg nyheten om Silverstone Heligon HE02 och det verkar lite fränt att kunna köra passiv kylning och låta chassifläktarna göra jobbet. Innan kollade jag på Thermalright Silver Arrow (SB-E, måste vara high end alltså ), http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167321

Frågan är, finns det bättre alternativ vad det gäller ljudnivå/kylprestanda?

Jag tänkte kombinera det med ett FD R4 eventuellt.

Kan starkt rekommendera Phanteks kylare, äger själv Phanteks PH-TC14PE och blev förvånad hur bra den funkade passivt, idlar lite under 30 grader och går inte över 50 vid stresstest.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Skrivet av JanneJa:

Kan starkt rekommendera Phanteks kylare, äger själv Phanteks PH-TC14PE och blev förvånad hur bra den funkade passivt, idlar lite under 30 grader och går inte över 50 vid stresstest.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281

+1

Grymmt bra kylare! Dock bör man byta ut orginalfläktarna mot nått tystare...dom låter alldeles för mycke...har tre Noctua NF-P12 på min.

Den håller min I5 2500K 4,9GHz under 70°C vid Prime95 körning

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Köra helt passivt är oftast tämligen ineffektivt. Du måste styra luftflödet genom chassiet i högre grad och jobba bort luftfickor eller kompensera genom att köra chassifläktarna på högre spänning/varvtal.. Bra mycket bättre att köra en lågvarvig, tyst fläkt även på kylflänsen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:

+1

Grymmt bra kylare! Dock bör man byta ut orginalfläktarna mot nått tystare...dom låter alldeles för mycke...har tre Noctua NF-P12 på min.

Den håller min I5 2500K 4,9GHz under 70°C vid Prime95 körning

Har satt 2 st GT 1850rpm fläktar och kör dem på 5v vilket gör dem knäpptyst och kyler underbart.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Skrivet av JanneJa:

Har satt 2 st GT 1850rpm fläktar och kör dem på 5v vilket gör dem knäpptyst och kyler underbart.

Låter intressant, har nämligen precis hämtat ett paket innehållande 3st GT 1850 som jag tänkte styra via mobot...stör mig på att NF-P12 fläktarna låter mer än mina Zalman som går på samma vartal...

Därför tänkte jag byta till GT 1850 eftersom dom kyler bättre än Noctua vilket borde betyda att jag kan sänka vartalet så att dom blir tystare

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

jag har en GT 1400 rpm ungefär, har den i fronten på ett cooler master elite 330 vilket gör att ljud läcker ut, och vid sidan av cpufläkten låter GTn mer, mer mekaniskt iaf. Jag använder AMDs stockfläkt för tillfället.
Förhoppningsvis går jag till en intelplattform i5/i7 i framtiden, gärna till haswell släpps.

Min GT låter knappt om jag sänker den till 50%, men den flyttar inte så värst mycket luft heller tycker jag, jag har väl inte känsla för det här dock

Jag tror på Silver arrow dock, den fick bra betyg av SweC och på inet verkar köparna nöjda med. 170 mm låter absolut inte fel att ha.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Silver Arrow är fruktansvärt bra, finns ingen anledning att köpa phanteks om man inte måste ha en av de färgerna den finns i.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H