Er idle temp med Antec Kühler H2O 620, har jag för hög?

Permalänk
Skrivet av klemze:

Mina temps med en enda Corsair AF 120 1100 rpm, insug topp se sign för bygglogg.
BIOS: 40c
Idle: 25-30c
Load: 45-50c @100%
Testade en del och jag kom fram till att insug i toppen med så lite så möjligt "tviningar" eller vad man ska säga på slangarna. Ska vara en sådan rak väg till pumpen som möjligt för bäst resultat enligt mina tester även om de verkligen skyltar med de flexibla slangarna.

Intressant att slangarna skulle spela sådan roll, men bios ger alltså så pass högre värden jämfört med idle? För mig är det samma/högre utanför bios, men det beror såklart på program

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaexelverkan:

Intressant att slangarna skulle spela sådan roll, men bios ger alltså så pass högre värden jämfört med idle? För mig är det samma/högre utanför bios, men det beror såklart på program

Det varierar. Mitt förra ASRock kort drog rätt mycket av processorn i BIOS, men mitt nya ASUS har kallare än i windows.
Jag har också 3570K och Kühler 620. Ligger också på typ 37 idle, men då har jag klockat till 4.7ghz + ett väldigt litet chassi.
Det som spelar roll dock är ju load temperaturen. Min temperatur ligger aldrig över 75 i prime95.

Om du inte klockat borde du inte få dessa temperaturer.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Skrivet av xinux:

Det varierar. Mitt förra ASRock kort drog rätt mycket av processorn i BIOS, men mitt nya ASUS har kallare än i windows.
Jag har också 3570K och Kühler 620. Ligger också på typ 37 idle, men då har jag klockat till 4.7ghz + ett väldigt litet chassi.
Det som spelar roll dock är ju load temperaturen. Min temperatur ligger aldrig över 75 i prime95.

Om du inte klockat borde du inte få dessa temperaturer.

Sant, testade att dra igång lite StaraCraft som hastigast för att se vilket peak-värde jag skulle få, och var över 60 på alla kärnor (alltså ingen extrem belastning precis). Men ska göra ett ordentligt test till helgen då jag testat att montera om kylaren.

Permalänk

Efter full load i ett par timmar sitter jag med 37 grader. Känns nästan lite oroväckande lågt med ett m-itxchassi och endast 2 92mm fläktar i chassit utöver 120mm till kylaren.

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hobbydiktatorn:

Efter full load i ett par timmar sitter jag med 37 grader. Känns nästan lite oroväckande lågt med ett m-itxchassi och endast 2 92mm fläktar i chassit utöver 120mm till kylaren.

Vilket chassi använder du?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Vilket chassi använder du?

node 304

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hobbydiktatorn:

Efter full load i ett par timmar sitter jag med 37 grader. Känns nästan lite oroväckande lågt med ett m-itxchassi och endast 2 92mm fläktar i chassit utöver 120mm till kylaren.

Sitter du i ett rum på vilken temp?
Sitter du över 15C i rummet så kan inte fullload bli 37C, verkar vara sensorfel, minst 50C bör det bli skulle jag säga

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Sitter du i ett rum på vilken temp?
Sitter du över 15C i rummet så kan inte fullload bli 37C, verkar vara sensorfel, minst 50C bör det bli skulle jag säga

Kollade med ett annat program och runt 50

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Skrivet av Hobbydiktatorn:

Kollade med ett annat program och runt 50

Lät lite väl extremt annars

Permalänk

Uppdatering: Har nu ominstallerat kylaren med ny (likadan) kylpasta. Det blev en liten förbättring mot var det var förut, sjönk till ca 35 grader idle på varmaste kärnan. Just nu är core 0 & 1 på ca 25 grader idle och 2 & 3 på ca 35 grader idle. Ett snabbt stresstest visade att den varmaste kärnan peakade på 62 grader.

Denna gång hade jag mindre kylpasta på, nästan så att jag misstänker att jag tog för lite. Eventuellt att jag försöker få bättre kylning i chassit, för det verkar inte som att jag kan få ner temperaturerna mer bara genom att justera kylaren (som sitter hårt åtdragen f.ö., vet inte om det är optimalt eller ej, men svårt att känna efter då man skruvar mot plast och inte metall).

Överklockning får jag nog helt enkelt ta att strunta i tills jag har fått ner temperaturerna på något vis.

Permalänk
Medlem

34-38 idle 60-61 i load överklockad till 4,0 med evo 212.
Men som sagt idletempen kvittar, load som räknas.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Skrivet av vaexelverkan:

Uppdatering: Har nu ominstallerat kylaren med ny (likadan) kylpasta. Det blev en liten förbättring mot var det var förut, sjönk till ca 35 grader idle på varmaste kärnan. Just nu är core 0 & 1 på ca 25 grader idle och 2 & 3 på ca 35 grader idle. Ett snabbt stresstest visade att den varmaste kärnan peakade på 62 grader.

Denna gång hade jag mindre kylpasta på, nästan så att jag misstänker att jag tog för lite. Eventuellt att jag försöker få bättre kylning i chassit, för det verkar inte som att jag kan få ner temperaturerna mer bara genom att justera kylaren (som sitter hårt åtdragen f.ö., vet inte om det är optimalt eller ej, men svårt att känna efter då man skruvar mot plast och inte metall).

Överklockning får jag nog helt enkelt ta att strunta i tills jag har fått ner temperaturerna på något vis.

Vad gjorde du för stresstest? CPUn blir aldrig lika varm under vanligt användande som under ett stresstest.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Skrivet av highsound:

Vad gjorde du för stresstest? CPUn blir aldrig lika varm under vanligt användande som under ett stresstest.

Körde Prime95 i några minuter bara.