Er idle temp med Antec Kühler H2O 620, har jag för hög?

Permalänk

Er idle temp med Antec Kühler H2O 620, har jag för hög?

Hallå, jag har nyligen byggt en ny dator med en i5 3570K och Antec Kühler H2O 620 för kylningen, men för närvarande ligger min dator i ca 37 grader idle enligt bios (+-någon grad beroende på vilken mjukvara jag mäter med), vilket jag upplever vara onaturligt högt för just denna kylaren med tanke på vad jag läst om den i recensioner och dylikt.

Därför undrar jag ungefär vad ni som har samma kylare får för idle temperaturer, borde jag göra om monteringen för att se om det helt enkelt är jag som har misslyckats på den fronten?

Värt att notera är att det var väldigt bökigt att få på kylaren, så jag misstänker att tex kylpastan inte är ordentligt applicerad, vilket skulle kunna vara en orsak.
Den är inte överklockad nu, men jag hade egentligen planerat att utföra en lättare överklockning, vilket känns tveksamt i dagsläget då den redan nu är varmare än vad jag hade velat.

Kort och gott, vad får ni för idle temperaturer, och är det värt att jag gör om allt för att försöka sänka värdena?
Har inte testat datorn i load än.

Permalänk
Medlem

BIOS motsvarar inte idle. Det brukar kunna bli rätt varmt i BIOS. Kolla temperaturen i något program när du startat datorn.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Administrativ avgift

Load då får du över 55 så sätt ditt den igen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

23-27 med HWMonitor

Kolla när du inte använder datorn, inte i BIOS, som ovan sa så är inte BIOS idle

Cuse im boss
Permalänk
Medlem

jag har mellan 23-28 i idle på min burk, men som många andra har sagt, kolla med något tempprogram i windows istället. t.ex. HWmonitor eller Realtemp.

Däremot så ska jag nog montera om kylaren då tempsen är väldigt ojämna mellan kärnorna, medans en har 23 har en annan 27-28 typ

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av xinux:

BIOS motsvarar inte idle. Det brukar kunna bli rätt varmt i BIOS. Kolla temperaturen i något program när du startat datorn.

Menade det värdet som bios rapporterar, vilket också är det som visas i tex Speccy.

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Load då får du över 55 så sätt ditt den igen

Tänkte göra lite mer tester i helgen, får se hur den presterar under load då isf.

Permalänk
Skrivet av sQuille:

jag har mellan 23-28 i idle på min burk, men som många andra har sagt, kolla med något tempprogram i windows istället. t.ex. HWmonitor eller Realtemp.

Däremot så ska jag nog montera om kylaren då tempsen är väldigt ojämna mellan kärnorna, medans en har 23 har en annan 27-28 typ

Ok, jag har kollat med massor med olika program, tex i HWMonitor går den upp till ca 40 på den varmaste kärnan, vilket ju känns väldigt högt i jämförelse.

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

23-27 med HWMonitor

Kolla när du inte använder datorn, inte i BIOS, som ovan sa så är inte BIOS idle

Hm, jag får alltså betydligt högre med HWMonitor, går upp till ca 40 grader beroende på kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaexelverkan:

Ok, jag har kollat med massor med olika program, tex i HWMonitor går den upp till ca 40 på den varmaste kärnan, vilket ju känns väldigt högt i jämförelse.

jora, låter högt för att vara idletemp med 620. Då finns det egentligen bara 3 scenarion som jag kan komma på.

1. Snurrar fläkten som sitter på radiatorn?
2. Monterat pumpen fel till processor, bara att köpa lite kylpasta och montera om den isåfall
3. Fel på processorns termostat.

om nr 1 funkar, prova nummer 2.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av sQuille:

jora, låter högt för att vara idletemp med 620. Då finns det egentligen bara 3 scenarion som jag kan komma på.

1. Snurrar fläkten som sitter på radiatorn?
2. Monterat pumpen fel till processor, bara att köpa lite kylpasta och montera om den isåfall
3. Fel på processorns termostat.

om nr 1 funkar, prova nummer 2.

Fläkten snurrar fint, får nog ta och testa att montera om den i så fall, kör med Arctic Silver 5 nu.
Tips på hur ni lyckades montera den på ett snyggt sätt? Jag tyckte det var väldigt omständigt, åtminstone då den inte riktigt passade in perfekt mot fästplattan som hålls fast med de där klistersakerna. Var därför tvungen att ta om några gånger, det kan ha varit då som tex kylpastan hamnade dåligt, har ju ingen aning då jag inte kollat efter jag äntligen fick fast kylaren.

Permalänk
Medlem

Kör på insug om du har utsug och montera två fläktar

Permalänk

Jag idlar 20-22 med min överklockade 3kärna. Har enbart en fläkt

HWmonitor**

Visa signatur

"Citera för svar"
|Gigabyte GA-970A-UD3 <> AMD FX-6100 X6 Black Edition @ 3,8GHz - Kühler 620 <> XFX Radeon HD 6870|
|8bg Corsair DOMINATOR <> Cooler Master 500W <> BitFenix Survivor Core|

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Kör på insug om du har utsug och montera två fläktar

Nja, tror inte att det är fläkten som skulle vara problemet just, åtminstone inte om folk får så pass mycket lägre temps med vanlig montering

Permalänk

Dessa diskutioner är lika interssant varje gång...varför tror folk att det bara är CPU-kylaren som kyler CPU:n?

* Vad har du för rums temp jämnfört med andra? "Normalt" på en riktigt bra kylare är rumstemp + ca 5-10°C på CPU.
* Vad har du för kylning i chassit? Du kan inte jämnföra mellan ett chassi med en 80 fläkt i fronten mot ett chassi med 10st 120 fläktar.
* Hur många grafikkort har du? Vilka grafikkort har du, fler kort ger en högre CPU idle temp.
* Klockat CPU:n?
* Damm?
* Olika "kvalite" på temp-sensorerna i CPU:n
* Olika moderkort läser tempen olika.

Enkel slutsats: rumstemp på ca 25°C ger en CPU idle temp på ca 30-35°C beroende på luftflöde genom chassit, andra komponenter i datorn samt damm på fläktblad, kylare eller filter.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaexelverkan:

Fläkten snurrar fint, får nog ta och testa att montera om den i så fall, kör med Arctic Silver 5 nu.
Tips på hur ni lyckades montera den på ett snyggt sätt? Jag tyckte det var väldigt omständigt, åtminstone då den inte riktigt passade in perfekt mot fästplattan som hålls fast med de där klistersakerna. Var därför tvungen att ta om några gånger, det kan ha varit då som tex kylpastan hamnade dåligt, har ju ingen aning då jag inte kollat efter jag äntligen fick fast kylaren.

Montera den så som är bäst för chassit. Förmodligen kylpastan som hamnat dåligt om du smetat ut det för mycket, en kylare ska monteras direkt på och inte tas av igen. Gör man det så kan man lika gärna slänga på ny pasta. Annars, har du valt rätt hål för skruvarna i backplaten? Var väl det som jag missade på först när jag monterade den.

Men gör som så, montera om kylaren så får vi se hur det går sen

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Får runt 29-35 grader idle och runt 67 grader när jag kör ett intel burn test.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

runt 35-38 i Idle och max 68 grader efter många timmars användning.

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:
Skrivet av vaexelverkan:

Det är precis som du säger det danny
Mycket spelar in! Hoppas dock inte han har 35C på sitt rum
Han har också svarat på flera av frågorna du skrev, dock är det bra för andra som undrar att se!

Till TS, menade inte att det var problemet, men har du ett dåligt ventilerat chassi eller kör hårt med grafiken så kan detta ändra temperaturerna mycket, åtminstone i load

Permalänk

Idle har absolut ingen som helst betydelse, prova under belastning. Tempsensorerna är kalibrerade för att visa rätt när din cpu uppnår en temp som skulle kunna vara skadlig, innan dess visar de gärna fel. Sluta oroa dig och kör den under belastning, är den fortfarande för varm då montera om blocket.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av dannydallas:

Dessa diskutioner är lika interssant varje gång...varför tror folk att det bara är CPU-kylaren som kyler CPU:n?

* Vad har du för rums temp jämnfört med andra? "Normalt" på en riktigt bra kylare är rumstemp + ca 5-10°C på CPU.
* Vad har du för kylning i chassit? Du kan inte jämnföra mellan ett chassi med en 80 fläkt i fronten mot ett chassi med 10st 120 fläktar.
* Hur många grafikkort har du? Vilka grafikkort har du, fler kort ger en högre CPU idle temp.
* Klockat CPU:n?
* Damm?
* Olika "kvalite" på temp-sensorerna i CPU:n
* Olika moderkort läser tempen olika.

Enkel slutsats: rumstemp på ca 25°C ger en CPU idle temp på ca 30-35°C beroende på luftflöde genom chassit, andra komponenter i datorn samt damm på fläktblad, kylare eller filter.

Har en nybyggd oklockad dator i ett Fractal Design R4-chassi med en fläkt för insåg och två för utblås om man räknar med den på radiatorn. Rumstempen ligger väl på ca 21-23 grader (upppskattningsvis) och jag har ett GTX670-grafikkort.
Jag är medveten om att det är massor med faktorer som spelar in på temperaturen, men jag är mest intresserad av att veta vad som folk får i allmänhet, särskilt då jag tycket tempen ligger långt över 'medel'.

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Montera den så som är bäst för chassit. Förmodligen kylpastan som hamnat dåligt om du smetat ut det för mycket, en kylare ska monteras direkt på och inte tas av igen. Gör man det så kan man lika gärna slänga på ny pasta. Annars, har du valt rätt hål för skruvarna i backplaten? Var väl det som jag missade på först när jag monterade den.

Men gör som så, montera om kylaren så får vi se hur det går sen

Jo, har ju garanterat lyckats smeta runt med kylpastan under monteringen, tänker ta och göra ett nytt försök i helgen. Men rätt skruvhål ska jag ha valt iaf (1155/1156), dock upplevde jag att backplaten hamnade lite snett när man skulle passa in alla 4 hålen, vilket kanske bara är naturligt som de satt.
Aja, får hoppas att det går smidigare nu när jag är beredd på hur jag typ ska göra iaf.

Permalänk
Skrivet av Hjulstad:

runt 35-38 i Idle och max 68 grader efter många timmars användning.

Ok, det lät närmare de värden jag får. Det är just det att jag läser att många får temps ner mot 30 och under som får mig att fundera på hur illa monteringen gick egentligen.

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Det är precis som du säger det danny
Mycket spelar in! Hoppas dock inte han har 35C på sitt rum
Han har också svarat på flera av frågorna du skrev, dock är det bra för andra som undrar att se!

Till TS, menade inte att det var problemet, men har du ett dåligt ventilerat chassi eller kör hårt med grafiken så kan detta ändra temperaturerna mycket, åtminstone i load

Har ett Fractal Design R4 med medföljande två fläktar samt standardfläkten för 620:n. Två utblås/ett insug, och har ett oklockat GTX670. Men det blir till att se om en ommontering gör saken bättre. Ska också se efter hur det beter sig i load.

Permalänk
Medlem

Idle är helt ointressant, vad får du i load? 37 grader låter inte som att du satt den fel, så testa i load och blir det alldeles för varmt så sluta bara.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Idle har absolut ingen som helst betydelse, prova under belastning. Tempsensorerna är kalibrerade för att visa rätt när din cpu uppnår en temp som skulle kunna vara skadlig, innan dess visar de gärna fel. Sluta oroa dig och kör den under belastning, är den fortfarande för varm då montera om blocket.

Ska se hur load-värdena ligger senare.

Permalänk

Min 2500k Idlar i 27-33 grader, och detta var när jag använde mig av två noctua fläktar. Nu använder jag två scythe fläktar och har inte riktigt kollat.

Visa signatur

I5 2500k @ 4.5ghz | 8gb ddr3 | Fractal Design Arc | Gigabyte 670oc | ASUS P8P67 PRO B3 | Antec Kuhler H2O 620 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaexelverkan:

Ska se hur load-värdena ligger senare.

Testa insug bak och front och utsug top, vet inte om fläktarna sitter så men testa det

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Testa insug bak och front och utsug top, vet inte om fläktarna sitter så men testa det

Blir till att experimentera i helgen, fast troligen är det kylpastan eller monteringen som är åt skogen

Permalänk
Medlem

Mina temps med en enda Corsair AF 120 1100 rpm, insug topp se sign för bygglogg.
BIOS: 40c
Idle: 25-30c
Load: 45-50c @100%
Testade en del och jag kom fram till att insug i toppen med så lite så möjligt "tviningar" eller vad man ska säga på slangarna. Ska vara en sådan rak väg till pumpen som möjligt för bäst resultat enligt mina tester även om de verkligen skyltar med de flexibla slangarna.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*