Permalänk
Avstängd

Ny gamerburk

Min Core i7 920 duka under förra helgen, R.I.P. Då 1366 är gammal skåpmat och även min GTX590 kändes seg, bestämde jag mig för att byta ut all hårdvara. Även min Antec p180 börjades kännas lite för liten för min vattenkylning, så även denna åkte ut.

Det som beställdes var följande;
Intel i7 3770K
Asus Z77 Sabertooth
32 GB Ballistix Tactical 1600 CAS 8
MSI GTX 690
Corsair Obsidian 800D

Heatkiller 3.0 LT
EK 690 Nickel
XSPC RX360

Kommer att återanvända;
Intel 520 120GB
Intel 520 240GB
XSPC 5.25" Tank
Corsair HX850

Då chassit och vattenkylningen inte kom i tid så fick jag i helgen köra lite provisoriskt, BF3 flyter på som smör i solen.

Skruvarna som följde med radiatorn var tumskruv (Att Aquatuning.de inte fått XSPC (Brittisk leverantör) att leverera M-version är ju konstigt då de är tyskar) Så det blev att gänga om i M4. Tyvärr hade jag inga torx i rätta längder så det fick bli insex.

Chassit var större än vad man trodde även fast jag kontrollmätt, tjejen var ju inte överlycklig

Får se om jag hinner montera grejerna imorn eller om det får vänta tills helgen, återkommer med mer bilder.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

CPU kylaren monterad

32 GB Minne monterat, ska nog räcka ett tag

Tyvärr blir det inte mer gjort idag, clas olhson torx är bara skit, köpte en T6 för att använda för att montera av stockkylaren på GPU men efter 3 skruv så är den helt oval pga kass kvalitet. Måste hitta en T6 imorn i bra kvalitet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillar minnena och mammabräda skarpt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Avstängd

Ja de passar faktiskt bra ihop även om det inte fanns nån baktanke bakom det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Då chassit och vattenkylningen inte kom i tid så fick jag i helgen köra lite provisoriskt, BF3 flyter på som smör i solen.
http://cyberrascal.no-ip.org/bilder/3770k/01_hardware.jpg

Det där är farligt att göra, stor risk att förstöra moderkortet.
Påsen är ledande vilket minimerar ESD om man inte använder det som ligger i/på. Men spänningssätter man något som ligger till exempel ovanpå så är risken stor för kortslutningar, det du har gjort är nära på lika farligt som att installera moderkortet utan distanser. Skall man testa grejer så gör detta på en icke ledande yta!!

Hoppas att allt överlevde dina tester.

Lycka till med byggandet och hoppas allt blir bra tillslut.

Permalänk
Avstängd

På kul testa jag att mäta motståndet, det var inte mätbart med min hyffsat dyrare multimeter så risken är nog försumbar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror att den mesta ledningsförmågan sitter på insidan, men några ben kan likväl göra hål på plasten, jag kan absolut inte rekommendera det du gjort.

Permalänk
Hedersmedlem

Snajsigt, se till att bygga färdigt så vi får se litta mer bilder.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd

Yes ska köpa en ny Torx T6 efter jobbet som förhoppningsvis är bättre än Classes, den har iallafall härdad spets så borde vara bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul att det finns entusiaster med ett hårdvaru-intresse som lägger lite pengar på sin pc ..

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Avstängd

Tack ekipz, hårdvara är kul och pengar är till för att spenderas

Fick inte lika mycket gjort idag som jag hoppandes på, men, men...

Frilagt GTX690 GPU, alltid nervöst

EK har faktiskt förbättrat sina GPU-kylare sedan min förra (GTX590) nu sitter distanserna fast på blocket, mycket lättare att montera!

Moderbordet på plats, även börjat titta på hur jag ska dra vattenkylningen samt var pumpen sak vara

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

"min GTX590 kändes seg"

Only on Sweclockers!

OnT: Ser ut att bli en riktigt fin dator!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Radiator på plats, tyvärr hade jag inte torx i den längd som krävs för fläktarna så fick bli insex i M4x30 och M4x6
Med en XSPC RX360 (dubbel som tjock som en vanlig radiator) skulle jag säga att utrymmet är hyffsat, tex tar 12 volts matningne till CPU i radiatorn och man får trixa lite, som ni ser kommer det även bli lite bök med att få dit slangarna och buntbanda. Men stört mycket mer plats än i min Antec p180, där jag knappt fick plats med en vanlig 360 samt att man visste aldrig om nästa modermodem skulle få plats pga annan layout på minnesplats etc. Med detta chassi kan jag vara säker på att alla moderkort kommer fungera

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser la gött ut:)

Ett tips är att montera på pci "täckplåtarna" för slotsen på moderkortet, om jag inte är helt retarderad(det finns en risk) så får man med dessa i sabertooth z77.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ser la gött ut:)

Ett tips är att montera på pci "täckplåtarna" för slotsen på moderkortet, om jag inte är helt retarderad(det finns en risk) så får man med dessa i sabertooth z77.

Ah, hade jag helt missat, tackar.. Det är fixat

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ett stort minus för senaste generationen EK GPU-block är att de monterat båda nipplarna neråt, GRR! Hur fan ska man få till en vettig slangdragning med det!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Då är slangarna dragna samt systemet luftat, inget läckage än så länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Då är slangarna dragna samt systemet luftat, inget läckage än så länge.
http://cyberrascal.no-ip.org/bilder/3770k/10_water.jpg

Jag vet att man inte "borde" göra det men kan du inte dra:

res-> graffe ->pump->radd->cpu->res

Och flippa på radden?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

äsch det där ser väl ok ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Avstängd

Det är risk för oljud då om pump inte sitter direkt efter res. pga luftbubblor, detta får duga.

Visa signatur
Permalänk

eller bara res>pump>graff>radiator??

Ser jobbigt kladdigt ut som du har det nu?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd

och luftkyla CPU? Nja...

Skriver detta från datorn vilket betyder att den är uppe och snurrar, kvar att fixa är tillsnyggning av kabeldragning på baksidan av moderkortsplåten, ser för djävligt ut just nu....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MOAR pictures!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Avstängd

Inte värdsbäst bild men, men

Jag har dock ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med, mina chassi och rad-fläktar är av 3 pins typ, hur ställer man in i bios att från PWM (4 pins) till 3 pins? Nu går den på max vilket låter som en skördeströska

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Sådär, nu fungerar fläktrarna. Fick flytta alla fläktar till chassifläktarna så fungerade det, dock fungerar det inte med Speedfan utan fick använda Asus egna Thermal Radar, den stödjer inte GPU temps, synd :/

Passade på att ta lite fler bilder medans jag hade chassit i köket för fläktfixen
Här har vi radiatorutblåset, alltid snyggt med mattsvarta kvalitetsskruvar istället för kryssskiten de släpper med radden, även XSPC resorvaren passar ju bra till chassit

Försökte få en bra bild på komponenterna genom glaset inte hetl enkelt med alla reflektioner höll upp ett lakan med det var ostryket vilket syns

Visa signatur
Permalänk

Snyggt! Var köpte du vattenkylning?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Avstängd

Tackar
Aquatuning.de

edit: Btw, inte helt nöjd med ljudvolymen i chassit, jag har två diskar i burken utöver mina SSD och de låter mycket mer genom chassit än min gamla Antec p180

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ljudisolering gjorde stor skillnad i mitt 650D så jag kan tänka mig att man även tjänar mycket på det i ett 800D.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

dax för diverse scores, temps etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Avstängd

Yes

Fläktarna gick konstant på 40% 3d mark 11 i Performance benchmark

Visa signatur