Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

ojämn prestanda mellan kärnor

Tjena killar (och möjligen enstaka tjejer),

Jag har en nybörjarfråga. Jag har precis pillat upp min 2500K multipel till 38x (MB: Asus Sabertooth p69 b3) och det verkar vara hyfsat stabilt efter lite testande fram och tillbaka. Jag märker dock att ena kärnan presterar bra mycket bättre i prime95, den vinnar cirka en cykel på tio mot de andra tre. Tvåan och trean är nästan i synk, men den sista kommer också en bra bit på efterkälken.

Tempen är helt ok (ca 30C) men jag funderar lite vad detta fenomen beror på, om det är någonting som är vanligt och om det bör åtgärdas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hästveda
Registrerad
Jul 2011

Det är vanligt att ngn kärna är starkare än dom andra, inget att oroa sig över

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012

Mina kärnor är väldigt ojämna. Core#2 är två cykler snabbare än de fyra jämna andra, samt core#4 som är en-två cykler efter de andra.

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

All right, tack för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Ndica:

All right, tack för svar!

Om det är stor skillnad över en kortare tid, säg fem minuter, så har mer vcore vart lösningen enligt min erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Silverstone Ft02 Silver | 3930k @ 4.2 Ghz HT | H100 |32 gb Ram | GTX 980 Ti | Intel 510 120gb | 2x Intel 520 120gb Raid0 | Silverstone Strider 1000w Silent | Dell U3011WFP-HC | Mionix Alioth| Mionix Castor| B&W P7| Dacmagic Plus | Little dot MkIV SE | [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2346611.png[/img]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2012

Samma på min AMD, core#4 är alltid efter. I min hjärna så tänker jag att det är den som ligger och kör Hwmonitor som jag har på när jag stressar, men det kanske inte är det som det beror på de andra kärnorna presterar ungefär lika.

| Intel i5-4670k @ 4,2GHz 1,18V | Noctua NH-U12P SE2 | Tri-X R9 290 | ASUS Z-87 A| Seagate 1TB HDD @7200rpm | Corsair TX V2 750W PSU | 2x4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333MHz |