AMD släpper gratis mjukvara för RAM-disk

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper gratis mjukvara för RAM-disk

Hundratals gånger högre överföringshastigheter är inom räckhåll genom att använda RAM istället för en hårddisk eller SSD. Nu släpper AMD en Radeon-märkt utgåva av programmet Ramdisk.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns lite onödigt när det redan finns program för detta.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Visste inte att det skulle kosta nått att köra RAM-drive innan detta..?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Jag har länge gått i funderingar på att dubbla mängden RAM till 16 GB. Någon här på Swec lär ju veta hur pass värt det är att lägga ut 1k SEK mer än vad man egentlgien behöver för att kunna hålla sig med RAM-disk.
Ge mig inspiration och jag drar till Inet direkt.

Och ja, det finns väl redan fungerande öppen sås för RAM-disk? Men trevlig även med än fler alternativ såklart.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Jag har varit fett sugen på RAMdisk i några år nu. Kanske borde göra slag i saken och köpa på mig 6 gig till. Lägga lite roliga spel på den disken.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Påminner om maximus pc:s dream machine. 64 gig ram och hälften i ram disk.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Jag har varit fett sugen på RAMdisk i några år nu. Kanske borde göra slag i saken och köpa på mig 6 gig till. Lägga lite roliga spel på den disken.

Blir inte många spel på den disken...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Shit nice! blir fint när minesstickor i 32gib modeller blir konsument tillgängliga. Samt moderkort som stöds.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Ni som testat får gärna dela med er era erfarenheter. Tycker det här skulle vara kul att testa. Kanske slänga in 16gb ram till isådantfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det känns oerhört märkligt att behöva tredjeparts-mjukvara för att använda ramdisk på ett vettigt sätt i Windows?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Blir inte många spel på den disken...

Jag spelar nästan uteslutande Kerbal Space Program, det går lös på dryga 2 GB med moddar

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med gratis programvara!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Så för oss som inte använder AMD så är det ingen skillnad mot den vanliga versionen, samma begränsning på 4GB.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Hjälpsam

Jag kör själv med Datarams RAMDisk, kör Firefox och Diablo3 på ramdisken och det är... tokiga laddtider.

Jag har ställt in den på att automounta RAMDisken vid uppstart samt manuellt spara image (man kan ha autosparning vid omstart men det tar lite extra tid). Efter inställningarna tänker jag inte så mycket mer på den, mer än att man har en disk med ca 9000MB/s och obefintlig söktid.

Det är fantastiskt kul med RAMDisk, inte nödvändigt men kul. Dessutom kostar minne inget nämnvärt i dag så det är lätt att skaffa 16GB ram, lägg 8-10GB som RAMDisk och resten som arbetsminne, eller 32GB och 26GB som RAMDisk och 6som arbetsminne.

Jag har inte testat AMD's variant men förutsätter att den har liknande funktionalitet som Datarams variant.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Kör själv DataRAM som är otroligt stabilt, men alltid bra med fler alternativ.

Skrivet av Fluf:

Jag kör själv med Datarams RAMDisk, kör Firefox och Diablo3 på ramdisken och det är... tokiga laddtider.

Jag har ställt in den på att automounta RAMDisken vid uppstart samt manuellt spara image (man kan ha autosparning vid omstart men det tar lite extra tid). Efter inställningarna tänker jag inte så mycket mer på den, mer än att man har en disk med ca 9000MB/s och obefintlig söktid.

Det är fantastiskt kul med RAMDisk, inte nödvändigt men kul. Dessutom kostar minne inget nämnvärt i dag så det är lätt att skaffa 16GB ram, lägg 8-10GB som RAMDisk och resten som arbetsminne, eller 32GB och 26GB som RAMDisk och 6som arbetsminne.

Jag har inte testat AMD's variant men förutsätter att den har liknande funktionalitet som Datarams variant.

Aha! Där kanske vi har förklaringen till att mina omstarter tar längre tid än normalt. Har undrat varför utan att komma på orsaken.

Fungerar iaf helt transparent. Kör framförallt alla webbläsarfiler och annan cache där.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Moderator

På AMDs egna site benämns den både som Freeware och ibland som Trial, frågan är vad Trial har för innebörd i det här fallet om någon.
Någon som testat och dragit någon slutsats kring det, är det bara begränsningen till 4GB/6GB eller något mer?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Nice.
Hoppas jag får hem mina skrivbord snart, så
jag kan använda min stationära dator...
Mer minne i den...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Förstår inte riktigt hysterin, detta gjorde man ju redan runt -95 på sin gamla pentium II dator, säkert innan de också.

Permalänk
Skrivet av DerpishCat:

Känns lite onödigt när det redan finns program för detta.

Har noll koll på detta. Vilka alternativ finns förutom Datarams "RAMDisk"?

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

varför har jag inte tänkt att skaffa detta tidigare? går så sjuuukt snabbt

Permalänk
Medlem

Hade vart kul och se sweclockers testa detta. En video kanske? Lite snygga tabeller, resultat och jämförelser mot ssd/hdd.

Visa signatur

i7 4790K+NH-D14 | Asus Z97-A | 16GB | GTX970 | Samsung 830 | Corsair HX 850W 80+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GannTrader:

Har noll koll på detta. Vilka alternativ finns förutom Datarams "RAMDisk"?

http://www.raymond.cc/blog/12-ram-disk-software-benchmarked-f...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Virus på ram minnena? yes pls!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Någon får gärna förklara för mig om det är lönt ifall man alltid har datorn igång och webbläsaren är öppen, menar på att Windows själv cachar det som används mest i ramen.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Körde själv med RAMDISK en gång i tiden för att testa det och fick rätt sjuka siffror. Och hur oftar har man en "hårddisk" som går att överklocka?
Dock märkte jag ingen större skillnad mot SSD då det verkar som CPUn flaskar snabbare än skiten laddar.

Permalänk
Medlem

Jäkligt nice av AMD :). De får ju lite reklam så de tjänar nåt i alla fall.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Vad bör man stoppa på RAM-disken? Chromes cache-filer verkar inte vara något man flyttar i en handvändning...

Hur får man windows/andra program att använda disken för temp/cache?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Jag vet att 6gb är lite i underkant men finns det någon här som vet om det fungerar bra även med så lite?

Permalänk
Medlem

Flyttar man firefox cache, windows cache, windows temp och system temp till ramdisken så blir datorn rövsnabb. Min dator utan SSD känns rappare än min mba med ssd, mycket tack vare ramdisken. En gig räcker bra.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mordrana:

Virus på ram minnena? yes pls!

Kvällshumor på morgonen? Roligt oavsett