Hjälp med val av server till mindre företag...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006

Hjälp med val av server till mindre företag...

Hej har sökt runt lite utan större framgång men har fått i uppdrag att hjälpa mor min med att fixa ihop en server till hennes jobb.. det är en mindre skola och dom kommer ha 4-5 datorer kopplade till servern.

servern kommer att agera som gemensam lagring, köra någon typ av intranät eller e-post klient (dom kör idag med outlook) samt att den ska agera webbserver till deras hemsida som har ca 10 besökare per dag.

så frågan är då vad som behövs?

vet själv att dom 2 första så räcker det med något Intel Atom baserat eller någon NAS eller liknande.. men samtidigt så har vi tänkt lite om man ska skaffa en fullfjädrad server modell typ som denna
http://www.dustinhome.se/product/5010641400/fujitsu-primergy-...
och sen bara köra windows server på den (bara då det är vad jag är van vid och har utbildning på)

men frågan är om det är värt att lägga ner 5000kr på en server eller om man får mer för pengarna av att köpa en lite mer avanceras NAS?

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

Servern du länkade till är otroligt prisvärd. Bra delar till ett oslagbart pris, enda ni eventuellt behöver göra är att utöka med fler diskar.

OffTopic: Jag skulle ställa mig frågan vad servern ska användas till. Tycker det verkar lite luddigt. "någon typ av intranät eller e-post klient". Inte e-post server du menar? Mitt tips är att titta på vad det kostar att låta ett webbhotel sköta externa webbsidan och e-posten. Underlättar mycket att inte behöva ha en server som är åtkomlig från internet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Köp en mac mini server så får du operativsystem också:

http://www.dustinhome.se/product/5010600939/apple-mac-mini-se...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Tossen:

Servern du länkade till är otroligt prisvärd. Bra delar till ett oslagbart pris, enda ni eventuellt behöver göra är att utöka med fler diskar.

OffTopic: Jag skulle ställa mig frågan vad servern ska användas till. Tycker det verkar lite luddigt. "någon typ av intranät eller e-post klient". Inte e-post server du menar? Mitt tips är att titta på vad det kostar att låta ett webbhotel sköta externa webbsidan och e-posten. Underlättar mycket att inte behöva ha en server som är åtkomlig från internet.

Med intranät menar jag typ som firat Clas och liknande.. Och självklart menade jag e-post server.. Samt har tänkt lite på att rekommendera att dom ska hyra tjänsterna men då dom dels får pengar via bidrag och liknande så kan det bli strul.. Och dom 3 gubbarna som är chefer är en aning gammalmodiga av sig så tvivlar på att det skulle vara lätt att övertala dom att inte ha en fysisk server som sköter allt..

Skrivet av Flexbert:

Köp en mac mini server så får du operativsystem också:

http://www.dustinhome.se/product/5010600939/apple-mac-mini-se...

Mac är inget alternativ då jag inte har en blekaste hur det fungerar å likaså dom på företaget

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here & There
Registrerad
Okt 2008

Beroende på användningsområdet ser jag två bra lösningar.

Alt 1.
Ni köper en vanlig NAS och delar ut lokal lagringsplats på LANet. Sedan skaffar ni Office365+ abonnemang till alla anställda som tar hand om epost, kalendrar (både privata och delade), kontaktböcker, delade dokument etc etc

Alt 2.
Ni köper en fysisk server typ den ovan - dock ville jag kontaktat Dell för att se vad de kan erbjuda pga driftsupporten de ger. Denna kompletterar ni med Windows Server 2012 (tidigare SBS) som sköter LANet. Fom Essentials 2012 finns det dock ej längre on-premises Exchange, SQL, Sharepoint etc inkluderat så Office365 är nästan fortfarande ett must.

I bägge tillfällena tycker jag websidorna ska integreras i Office365's publika Sharepoint site så slipper man extra kostnad samt underhåll för webben samtidigt som den kan uppdateras av "alla" väldigt enkelt och erbjuder Community funktioner som kan vara viktiga för skolor. Om ni är masochistiska kan webben givetvis drivas in-house på bägge alternativen, men, just don't

Ut ifrån det du skrivit ovan ser jag alternativ 1 som det bästa (med mindre du samtidigt försöker sälja in din tid) då det inte innebär någon (eller iaf väldigt liten) in-house IT knowhow. Det blir en smärre årskostnad, men den blir mycket mindre än att hyra in någon för att drifta allt in-house.

What I'm watching thru myTV
[Annons bortredigerad av moderator]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av emigrating12:

Om ni är masochistiska kan webben givetvis drivas in-house på bägge alternativen, men, just don't

Bra sammanfattning på vad jag inte orkade skriva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Om "någon typ av intranät" syftar till Sharepoint är SBS 2011 det som passar bäst att basera servern kring förutsatt att det skall vara on-site, den inkluderar även Exchange. Ang. hemsidan skulle jag hosta denna off site oavsett, speciellt om ni inte har någon som kan webpublicering/administration "in house".

Men som redan nämnts är 4-5 st. abbonemang på Office 365 nog det du bör sikta in dig på, i kombination med en liten filserver/NAS. Billigast i längden då ni slipper kostnader för att administrera en mer komplex miljö. Har inte någon erfarenhet av deras hostade Sharepoint, men torde fungera bra om de nu vågar sälja den paketerad med resten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
42
Registrerad
Maj 2004

Tycker du ska köpa en enkel NAS och köra resten off-site via Office365 t.ex. Kan de inte få någon skolrabatt, Microsoft brukar väl vara snälla med sådant?

Glöm inte att budgetera för backup av NASen också...