Hur vet jag om min processor är överklockad eller inte?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om min processor är överklockad eller inte?

Hej, jag är rätt så ny när det gäller OC, har läst runt rätt så mycket och testade idag att höja min clock i BIOS. 3.6Ghz normal (I7 3820, alla specc i signatur), höjde denna till 3,7 först sen ända till 3,9. Min fråga är räcker det ändra i BIOS för enligt "system i kontrollpanelen" så står det så här:

När det står @3.60 GHz 3.90GHz, netyder detta att den är inställd på 3,9 eller 3,6?

När det gäller temp så är det 1-2 grader varmare än innan, med andra ord så vet jag inte om jag har gjort rätt. När jag körde Unigine Heaven så står det likadant som i bilden förutom det sista(3,90GHz). Testade ofc Prime94 för att se graderna innan men såg detta när jag skulle testa en sak med grafikkortet.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

det första är orginal clocken

det andra är vilken clock den är inställd på, fast den fungerar inte.. min visar först 3,3 och sedan 5,9 efter.. och jag kör min i 4,7

Permalänk
Medlem

Det står alltid så.
Första är original andra är din clock.
Sen beror sådant lite på om du klockat med din turbo boost eller bara rakt av också.
Personligen vid så lite som du gjort så tycker jag det är bättre att clocka med turbo boosten istället.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Länge sen man sett någon gå på "Windows experience index"...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hedersmedlem

Rubrik redigerad*

Förtydligade den lite, så att man direkt vet vad tråden handlar om.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

det första är orginal clocken

det andra är vilken clock den är inställd på, fast den fungerar inte.. min visar först 3,3 och sedan 5,9 efter.. och jag kör min i 4,7

Okej, tack. Är som sagt ny på överklockning ^^

Skrivet av zOlid:

Det står alltid så.
Första är original andra är din clock.
Sen beror sådant lite på om du klockat med din turbo boost eller bara rakt av också.
Personligen vid så lite som du gjort så tycker jag det är bättre att clocka med turbo boosten istället.

Okej. Hur aktiverar jag turbo-boosten? vet att den ska dra upp processorn till 3,8 eller 3,9(stått olika på olika sidor) Har inte hitta någon bra guide på detta. Nu på den här clocken så tänkte jag bara testa och se vilken prestanda/värme som skillnaden var.

Skrivet av JohanFalk:

Länge sen man sett någon gå på "Windows experience index"...

Hehe, andra stället jag hittade vart det stod, förutom i BIOS. Men tänkte att det är bäst att fråga folk som vet och inte bara chansa :).

Skrivet av Leifson:

Rubrik redigerad*

Förtydligade den lite, så att man direkt vet vad tråden handlar om.

Tack Var lite osäker på vad jag skulle använda men detta låter mycket bättre än det som jag först skrev, Tack ^^

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Okej, tack. Är som sagt ny på överklockning ^^

Okej. Hur aktiverar jag turbo-boosten? vet att den ska dra upp processorn till 3,8 eller 3,9(stått olika på olika sidor) Har inte hitta någon bra guide på detta. Nu på den här clocken så tänkte jag bara testa och se vilken prestanda/värme som skillnaden var.

Hehe, andra stället jag hittade vart det stod, förutom i BIOS. Men tänkte att det är bäst att fråga folk som vet och inte bara chansa :).

Tack Var lite osäker på vad jag skulle använda men detta låter mycket bättre än det som jag först skrev, Tack ^^

Det finns en guide här i forumet om hur du överklockar, i den guiden finns flera bra program för
att kolla klocken, tempen, volten och allt annant

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Det finns en guide här i forumet om hur du överklockar, i den guiden finns flera bra program för
att kolla klocken, tempen, volten och allt annant

Okej, ska göra det. Vet inte ens varför jag inte tänkte på att det finns flera jättebra guider här Tack för snabba svar

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Är du osäker på ifall den är överklockad så kan du ladda ner CPU-Z och se vad hastigheten ligger på. Windows Experience Index är inte särskilt bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverc0re:

Är du osäker på ifall den är överklockad så kan du ladda ner CPU-Z och se vad hastigheten ligger på. Windows Experience Index är inte särskilt bra..

Ja jag kollade på det progammet igen, sist jag använde det såg jag inte att man kunde se klocken så lätt. Och ja den ökas till 3,9 GHz i load. Sänker sig själv till 1,1-1,4 utan något speciellt igång.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.