Fractal Design Node 304

Permalänk
Medlem

Silverstone fick precis konkurrens... Awesome Fractal nu kan man köpa Svenskt

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Om det gått att komma åt diskarna utan att öppna skalet så hade chassit dugt åt filserverändamål.

Vi hade köpt ett dussin åt företaget om det rört sig om sex hotswap-vänliga diskplatser på framsidan, men nu är det inte fallet.

Det går ju åt en hel arbetsdag i mantimmar för att stänga av, koppla ur, släpa ut, öppna, skruva, byta disk, skruva, stänga, knö in, koppla i och sätta på.

Visstja, en 20×2-teckens USB-kopplad alfanumerisk VFD i framvagnen hade varit ett stort plus.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Och förresten Jonas, bästa recensionen på länge! Klipp dig så är du snart på TV4 och recenserar i morgonsoffan

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Inte kollat på videorecensionen ännu då jag är i skolan, men chassit ser klart intressant ut. Har varit sugen på att bygga en mITX-låda med lite kraft i sig som en gäst-speldator / LAN-burk ett tag nu och har huvudsakligen tittat på Silverstone SG08 men detta chassi ser jag absolut som ett alternativ nu. Blir troligtvis billigare att köpa detta+nätagg än SG08 dessutom.

Permalänk
Medlem

Ersättare till en NAS?

Kunde inte Sweclockers sätta ihop ett bygge som skulle kunna ersätta en NAS. Bygget behöver ju då kunna det som en bra NAS kan. Eftersom det är en NAS som kanske alltid är igång måste den ju vara tyst men den har ju inget behov utav separat grafikkort eftersom den normalt inte behöver någon skärm.
Intressant vore ju också att se hur mycket den kommer att kosta samt hur stora driftskostnader det blir.
Vad skall man använda för CPU? AMD eller Intel, två eller fyrkärnig samt hur mycket RAM behöv för att allt skall flyta riktigt bra. Vad för diskar behövs, en SSD och fem 3,5 tums i RAID kanske.
Ja det finns många frågor att reda ut och som privatperson har vi inte så stora möjligheter att pröva olika uppsättningar vilket däremot Sweclockers kan ha.

Permalänk
Medlem

En sak jag inte begriper med de flesta (alla?) chassin med frontmonterat nätagg på det här viset, är placeringen av nätaggets utblås. I Node 304 (och många andra liknande chassin) så är det inte helt osannolikt att det mesta eller allt av varmluften från nätagget kommer hamna inuti chassit, eller tror verkligen chassitillverkarna att utblåset från nätagg går spikrakt ut genom ett galler placerat flera centimeter bort, utan att vika åt sidorna?

Det skulle enkelt kunna lösas med en lufttrumma som täcker in hela nätaggets utblås (förutom en liten utskärning som tillåter strömsladden att smita ut åt sidan inuti chassit) och går förstås från nätagget rakt ut till chassisidan där perforeringen är placerad, men ingen verkar ha tänkt på det? För att undvika eventuellt skallrande där trumman möter chassisidan, så vore det ju bara att applicera en liten bussning av gummi eller silikon...

Plus i kanten för att alla luftintag har filter, även om frontfiltret såg ut att ha samma idiotiska lösning med fastskruvade fläktar som Fractal Design har (eller åtminstone hade) i sina Define-chassin. Extremt osmidigt (omän bättre än filter som inte går att ta loss överhuvudtaget, t.ex. BitFenix Prodigy <- shame on you!).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Och då är frågan, ska man satsa på det här chassit eller ett Bitfenix Prodigy som filserver?

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Den HDD leden...
Är det kameran som bara förstärker skenet eller är det så kraftigt verkligen?
Skulle irritera mig något enormt om man har den vid TVn och leden får spel när man kollar på film.

Koppla inte in den?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Härligt att du är igång med chassirecensionerna igen, keep 'em coming! Dock vill jag se pilotbrillor till det svulstiga skägget i nästa video.

Angående trådens diskussioner:

  • Jonas recensioner är en liten smällkaramell i vardagen. Som chassinörd är det inte unbox-videos man vill se, det ger i varje fall inte mig ett skit.

  • Linus känns som en 10 år yngre Jonas med bokstavsförkortning och kraftigt red bull-beroende... utan skägg!

  • HDD-led har jag inte använt på ett antal år. Gör inget olagligt och har inga hemligheter, så behöver inte vara paranoid.

  • ÄNTLIGEN slipper man den schletna 5¼-platsen! Haft extern DVD sedan 3-4 år, härligt att slippa modda bort en fetful lucka som dödar hela mojon.

Skrivet av TobX:

Nu vill jag se någon ge sig på att göra en vattenkylningsmod av detta chassi!
Challange accpeted, anyone?

Hade tänkt leva asketiskt och invänta Broadwell 14nm innan nästa bygge, men det är för lång tid dit. Är jäkligt sugen på att modda det här faktiskt.

Permalänk

Gillar verkligen utseendet på chassit! Verkar utan tvekan vara ett kvalitativt bygge också!

Blir så glad när swec lägger upp nya videoklipp Håller alltid hög nivå

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Koppla inte in den?

"denna sladden gör så att hela ditt grafikkort överbelastas och förstörs"
- Ah men koppla inte in den.

Fel konstruktioner och design fel är just det.
Ett chassi ska vara komplett utan att man själv ska behöva göra "modifikationer".

Just när ett chassi med ska vara så diskret som möjligt, inget chaffs på framsidan men sen sätter man en HDD led som lyser upp hela rummet.(?)
(dessutom om du läser tråden eller tom första sidan så har jag redan besvarat denna frågan)

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Spänt skruvarna till HDD för hårt? Kunde höra mina diskar in min FD Array, men inte sedan jag flyttade över dem till 304:an. 4st WD Green 1TB samt 2st Seagate 2.5" hybriddiskar för mina VMs

Detta har egentligen inget med själva chassit att göra men eftersom jag funderar på att bygga en server med detta chassi och köra wmware på med hybrid diskar eller SSD så skulle jag vara intresserad av att veta hur prestandandan är att ha VMs på en hybrid disk jämfört med vanliga HDDs eller SSDs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hotcpu6:

Är det samma diskar som du flyttat från R3 till 304? Om det kan ha någon betydelse att de sitter horisontellt i R3, och hänger vertikalt i 304. Borde inte ha någon betydelse, men vem vet, det är mekaniska prylar ...

Ja det är samma diskar.

Permalänk

Har inte kollat recensionen än, men det verkar som det inte finns ljuddämpning?

Skulle vara kul att hitta en liten och lätt chassi som även är någorlunda anpassat för vattenkylning samt ljuddämpning.
Men men jag får köra på mitt "stora" Fractal R2 (ja jag vet R2 är inte ett stort chassi)

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen, har väntat på denna. En fråga: Hur långt grafikkort kan man använda om man har 5 HDD + 1 SSD?

Jag tänker mig att bygga ihop en mediaserver av de hårddiskar jag redan har. Men även sätta in hårdvara för att klara lättare spel nu som då. Eftersom t.ex GTX 650 Ti finns i varianter runt 150 mm lång undrar jag om det går in utan att stöta till hårddiskarna. Är det möjligt att montera SSD:n närmast grafikkortet, med kontakterna till SSD:n mot frontfläktarna (eller vilken väg är det tänkt att hårddiskarna ska monteras?)

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Scythe Gentle Typhoon 800rpm | Fractal Design Newton R3 800W
Asus P7P55D-E | Intel Core i5-760 | Scythe Yasya + Noctua NF-F12 PWM | Kingston Hyper-X 2x2GB 1600 MHz
MSI N460GTX Hawk | Samsung Spinpoint F3 1TB | 3xWestern Digital Caviar Green 1,5 TB

Permalänk
Medlem

Hmm. E jag helt fel ute eller finns det inga mini-itx mobos med 6 sata3 portar? Till er som ska bygga en server med denna.. Vilket mobo ska ni köpa?

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Hmm. E jag helt fel ute eller finns det inga mini-itx mobos med 6 sata3 portar? Till er som ska bygga en server med denna.. Vilket mobo ska ni köpa?

Inte många moderkort öht som har 6st SATA3, men det finns en del mini-ITX som iaf har 6st SATA-portar totalt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s9839761...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moitas:

Tack för recensionen, har väntat på denna. En fråga: Hur långt grafikkort kan man använda om man har 5 HDD + 1 SSD?

Jag tänker mig att bygga ihop en mediaserver av de hårddiskar jag redan har. Men även sätta in hårdvara för att klara lättare spel nu som då. Eftersom t.ex GTX 650 Ti finns i varianter runt 150 mm lång undrar jag om det går in utan att stöta till hårddiskarna. Är det möjligt att montera SSD:n närmast grafikkortet, med kontakterna till SSD:n mot frontfläktarna (eller vilken väg är det tänkt att hårddiskarna ska monteras?)

Ett mini-ITX-kort är 17x17 cm, så ett gfx-kort som är 15 cm långt bör gå fint, lite beroende åt vilket håll strömkontakten sitter.

Permalänk

Jag funderar på att skaffa en Node 304 och bygga ett litet kit. Jag tänkte också köpa ljudisoleringsplattor och fästa på väl valda platser i chassit. Vad tror ni om det?

Detta kanske blir lite OffTopic:

Jag misstänker att, utöver värmeisolering så kommer luftflödet bli något lidande. Så därför spanar jag efter ett bra grafikort (minst GTX 550 eller motsvarande AMD) som skjuter ut luften genom dess ventilationshål. Vet att referenskylare är duktigt på sådant men de brukar låta mycket, right?

Så, vilket grafikkort passar bäst till ett Node 304 i det hänseendet att den ger minst varm luft i chassit?

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanOeberg:

Jag funderar på att skaffa en Node 304 och bygga ett litet kit. Jag tänkte också köpa ljudisoleringsplattor och fästa på väl valda platser i chassit. Vad tror ni om det?

Detta kanske blir lite OffTopic:

Jag misstänker att, utöver värmeisolering så kommer luftflödet bli något lidande. Så därför spanar jag efter ett bra grafikort (minst GTX 550 eller motsvarande AMD) som skjuter ut luften genom dess ventilationshål. Vet att referenskylare är duktigt på sådant men de brukar låta mycket, right?

Så, vilket grafikkort passar bäst till ett Node 304 i det hänseendet att den ger minst varm luft i chassit?

Jag skulle säga, vilket grafikkort som helst med referenskylare. Men desto högre du går i prestanda desto varmare blir det, samt ljudnivå.

Kort med ref:
EVGA GeForce GTX 660Ti 2GB
PowerColor HD7870 2GB GDDR5 (1000Mhz)

Plus ett gäng i de högre pris/prestanda klasserna.

De va bara dom jag kunde se hos vår distrubitör iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Nu vill jag se någon ge sig på att göra en vattenkylningsmod av detta chassi!
Challange accpeted, anyone?

För er som gillar att modda och utnyttja luftutrymmet i ett chassi så kanske jag kan bidra med lite inspiration?
http://www.sweclockers.com/galleri/10302-litet-tyst-monster

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem

Vet någon vilket nätagg de andvände?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

De här chassit är verkligen kvalité och grymt snyggt i verkligheten. Jag själv trodde att fronten var gjord av plast först, så de blev en trevlig överraskning när jag öppnade lådan. De här kommer bli ett riktigt grymt bygge. Nu inväntar jag bara nya EVGA Stinger ITX MOBO som verkar ta evigheter på sig att släppas i Europa :/ Hatar att vänta.. Har fått bra första recension dock, så hoppas de är värt all väntan.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Nice Chassi, Synd bara att det blir trångt med vissa nätagg. Jag har Corsair Ax750W

Visa signatur

Motherboard: Asus P8Z68-V PRO | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3400 MHz | RAM: G.Skill 8192 MB (2 x 4096 DDR3-SDRAM) 2133Mhz | Video Card: NVIDIA GeForce GTX 460 | Hard Disk 1: Intel 520 SSD 120Gb | Hard Disk 2: Western Digital WD6400AADS-00M2B0 (640GB) | PSU: Corsair AX750 750W

Permalänk

en liten fråga ... dom fläktarna som sitter i fronten på detta chassi ...
jag kopplade in dom till H M L kablarna som sitter bak upp till höger på chassit ...
men d händer ingenting när jag drar knappen åt varken H eller L ... hur kopplar jag ström till den ? jag kopplade ihop en av kontakterna från HDDVD (eller va d står på den kontakten) till den där strömsaken också uppe där bak till vänster som är jämte dom små kablarna ... är det rätt eller ?

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

@TigerDejan: Om jag inte minns fel så behöver du koppla brytaren till en fläkt-kontakt på moderkortet.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem
Skrivet av faldo:

@TigerDejan: Om jag inte minns fel så behöver du koppla brytaren till en fläkt-kontakt på moderkortet.

Ar det inte en molex den ska kopplas till?

Ar det nagon som har upplevt ett "susande/vinande" ljud fran natagget? Jag maste stalla datorn pa nagonting sa den lyfts upp annars viner det.

Jag kopte ett natagg som var 140mm djupt, sa det ar inte centrerat over halet for intaget. Sa jag misstanker att det ar det som ar problemet. Har lyssnat pa ett par coil whine videos, och det later inte som det.

Jag har helt enkelt varit for lat for att ta isar och kolla, men tankte hora ifall det ar nagon som har upplevt samma sak? I safall, finns det typ moderkorts distanser modell 3-4 cm?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |