Permalänk

Dator hänger sig, överklockning

Hej

Har som sagt överklockad i5 3570k som hängde sig lite i början pga vad jag misstänker var låg spänning så höjde lite och har inga problem med det. Men försökte överklocka mitt 7950 nu och när jag höjer till 1100 Mhz blir skärmen helt plötsligt svart under spel, sänker jag till 1000Mhz funkar det utan problem. Notera att jag inte rör spänningen då. När jag sen ökar spänningen för 1100Mhz (Asus GPU tweak) samtidigt som jag ökar frekvensen då så de är synkade händer samma sak under spel. Tänkte att spänningen kanske är för låg i bägge lägen så testade höja spänningen till 1200mV utan reslutat.

Vad tror ni det kan bero på? Höja spänning mer?

Permalänk

Att den krashar tyder ju på att det är ostabilt, vad jag skulle göra är att höja den långsamt från 1000mhz, för att hitta max på den spänningen.(lägg till t.ex 25mhz per gång, tråkigt men det är värt det ^^)
Och så håller du på så där, till du nåt de du vill ha, om inte för hög temp/hög ljudnivå etc.
Jag skulle testa den med MSI Kombustor eller något liknande program, det du letar efter där är artifakter.

Annars kan det vara möjligheten att du har för dåligt nätagg, pga att allting bara blir svart. <--- hänt mig när jag började överclocka.

Permalänk

Okej, ska testa lite har ett 650W 80+ Gold det är nog inga problem där tror jag inte.