Hjälp med raid (HP SmartArray e200)

Permalänk
Medlem

Hjälp med raid (HP SmartArray e200)

Godmorgon sweclockers!

Jag försöker bygga mig en liten NAS, Hårdvaran är följande
MB: Intel DQ67SW - B3
CPU: intel i5
4x 2TB Seagate baracuda 7200rpm
HP SmartArray e200(i) ?
OS: ESXi 5

Problemet är att jag inte kan komma in i raid-kortets BIOS. Har testat alla möjliga tangentbordskombinationer och BIOS-inställningar. Jag kan se en "Adress" eller att något sitter på PCI-e platsen på moderkortet. Jag kan också se kortet i ESXi under pass through inställningarna. Där kan jag se kortets namn osv.

Där i mot kan jag inte se några hårddiskar inne i ESXi när jag tex skall skapa storage, Detta är väll dock för att jag inte kan komma in i RAID-kortats BIOS och "skapa" raiden eller hur? eller har jag fått det hela om bakforten?
Jag köpte kortet billigt eftersom det finns whitelistat HÄR Om ingen här kan hjälpa mig att få igång detta kortet, kanske någon kan rekommendera ett kort som funkar "out of the box" Hört mycket gott om Dell perc 5i ?

Hoppas jag har fått med alla info som behövs! Skulle verkligen uppskatta hjälp så jag äntligen kunde börja använda min server!

M.V.H Mathias

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett likadant kort och samma problem. Jag löste problemet genom att installera Windows på en disk och där installera HPs mjukvara för att styra raidkortet. Lite omständigt, men det fungerade fint.

Edit: med styra raidkortet menar jag skapa arrays och sådant. Postade på HPs forum och fick ett svar. Jag lyckades dock aldrig komma in i ORCA med F8.
http://h30499.www3.hp.com/t5/Disk-Array/Smart-Array-E200-what...

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Jag har ett likadant kort och samma problem. Jag löste problemet genom att installera Windows på en disk och där installera HPs mjukvara för att styra raidkortet. Lite omständigt, men det fungerade fint.

Edit: med styra raidkortet menar jag skapa arrays och sådant. Postade på HPs forum och fick ett svar. Jag lyckades dock aldrig komma in i ORCA med F8.
http://h30499.www3.hp.com/t5/Disk-Array/Smart-Array-E200-what...

Tusen tack!
Omständligt ja men slipper jag köpa nytt kort så är det ju fantastiskt! kommer installera och testa under helgen. Om detta nu fungerar så är det ju bara drivrutinerna till ESXi kvar ...

Jag antar att man kan ta bort windows installationen sedan eller krävs det att den är kvar för att typ ladda inställningar osv?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bread_:

Tusen tack!
Omständligt ja men slipper jag köpa nytt kort så är det ju fantastiskt! kommer installera och testa under helgen. Om detta nu fungerar så är det ju bara drivrutinerna till ESXi kvar ...

Jag antar att man kan ta bort windows installationen sedan eller krävs det att den är kvar för att typ ladda inställningar osv?

Jag hade Windows på en gammal disk jag stoppade in i maskinen när jag behövde konfa det. Var bra när diskar kraschade för rebuilds och så. Normalt kör jag FreeBSD på maskinen. Tror ju att ESXi hittar din array så fort du skapat den, det hittar ju kortet.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Jag hade Windows på en gammal disk jag stoppade in i maskinen när jag behövde konfa det. Var bra när diskar kraschade för rebuilds och så. Normalt kör jag FreeBSD på maskinen. Tror ju att ESXi hittar din array så fort du skapat den, det hittar ju kortet.

A perfekt har med en windows disk liggande så kan testa imorgon. Hoppas att ESXi hittar kortet, Det syns inte under devices utan bara i pass through confen. Vilket jag tycker är skumt som fan.

tack för all hjälp

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Finns det ingen ACU Offline CD som passar kortet?
Om så är fallet är det bara att bränna ut den skivan / boota från en sticka och konfa arrayen den vägen. Det är den metoden jag använder för min P410i kontroller iaf...

Det går även att lägga på ACUcli på ESXin om man vill konfa den vägen, men det är lite omständigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Finns det ingen ACU Offline CD som passar kortet?
Om så är fallet är det bara att bränna ut den skivan / boota från en sticka och konfa arrayen den vägen. Det är den metoden jag använder för min P410i kontroller iaf...

Det går även att lägga på ACUcli på ESXin om man vill konfa den vägen, men det är lite omständigt.

Tack för tipset har varigt helt inställd på att det är ORCA som gäller kommer testa ACU via en windows install imorgon. Om inte det funkar kommer jag testa ditt tipps för jag är rätt säker på att det finns en ACU cd. Låter intressant att kunna confa det från sticka!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du måste stänga av något i BIOS på moderkortet, för att du ska kunna accessa firmwaret på HP-kortet.
Jag har ett Intetl mini-ITX med Q67-chip, och hade liknande problem med ett LSI-kort, BIOSET för LSI-kortet ville inte ladda så man kunde göra några inställningar.
Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vad det var jag ändrade i BIOS på Intet-kortet, och har för mycket snurrande på min ESXI-burk för att jag ska starat om den och kolla just nu.

Permalänk

Boot rom eller dylikt brukar inställningen i bios heta.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar dock hittade jag nu när jag satt och läste att det finns den begränsning på 6x500GB disk. Mina 5x2TB kommer inte gå så bra då

får försöka sälja av det och köpa något annat. Är det dell perc 5/i, IBM 105x eller något annat som gäller?
vill bara att det skall funka nu

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Kontrollern verkar ju stödja 3TB diskar, http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/12460_na/12460_...
Men den vill nog ha cachemodul och batterimodul för att köra RAID5. Sedan verkar det finns någon övre storleksgräns för LUNen.

Vill du köra hårdvaruraid eller kan du tänka dig mjukvaruraid ala ZFS?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Raid5 kan du köra utan batteri/cache men du får ingen writecache utan batteriet.
Skrivprestanda blir iom det rätt dåliga.

Det finns ett scripting toolkit till HP:s array controllers som man kan köra från WinPE också. Inte det enklaste men det går om man måste. Vi har konfat några hundra 380 och 350 den vägen.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Kontrollern verkar ju stödja 3TB diskar, http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/12460_na/12460_...
Men den vill nog ha cachemodul och batterimodul för att köra RAID5. Sedan verkar det finns någon övre storleksgräns för LUNen.

Vill du köra hårdvaruraid eller kan du tänka dig mjukvaruraid ala ZFS?

Känner att jag är "in over my head" så att säga, köpte detta kortet på en rekommendation av en kollega (som fick in mig på hela ESXi grejen) själv kör han dock med perc 4/i

Jag kan helt klart tänka mig att köra ZFS kan också tänka mig att köra JBOD eller vad fan som helst. Säkerheten är inte största prio då jag kommer ha 2TB som offsite backupp för dokument mm men om man kunde få tillbaka datan på en disk som kraschat så är det självklart en fördel.

Det jag sitter på idag är ju E200 controllern med 128MB minne utan batteri.

Målet är att kunna dela ut hela kontrollern till en VM med FreeNAS/openFiler helst då i en RAID5 alt ZFS om det hjälper något
Finns det något vettigt sätt att lösa detta med befintlig hårdvara? och om inte annat så skulle jag vara tacksam om någon kunde rekommendera mig någon annan lösning/hårdvara

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Känner att jag är "in over my head" så att säga, köpte detta kortet på en rekommendation av en kollega (som fick in mig på hela ESXi grejen) själv kör han dock med perc 4/i

Jag kan helt klart tänka mig att köra ZFS kan också tänka mig att köra JBOD eller vad fan som helst. Säkerheten är inte största prio då jag kommer ha 2TB som offsite backupp för dokument mm men om man kunde få tillbaka datan på en disk som kraschat så är det självklart en fördel.

Det jag sitter på idag är ju E200 controllern med 128MB minne utan batteri.

Målet är att kunna dela ut hela kontrollern till en VM med FreeNAS/openFiler helst då i en RAID5 alt ZFS om det hjälper något
Finns det något vettigt sätt att lösa detta med befintlig hårdvara? och om inte annat så skulle jag vara tacksam om någon kunde rekommendera mig någon annan lösning/hårdvara

Då skulle jag ha skrotat e200 kontrollern och köpt en M1015 på ebay och flashat om den med den berömda IT-firmwaren. Sedan delat ut kontrollern till FreeNAS/openFiler, det är ett beprövat sätt och du kommer få en bra lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Då skulle jag ha skrotat e200 kontrollern och köpt en M1015 på ebay och flashat om den med den berömda IT-firmwaren. Sedan delat ut kontrollern till FreeNAS/openFiler, det är ett beprövat sätt och du kommer få en bra lösning.

Det är väl det som förmodligen blir den bästa lösningen. IT-Fw medför väl att man kan köra helt utan drivrutiner?
Tack för all hjälp i tråden

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk

Inte helt utan, mpt-sas kommer köras ändå om du ska köra FreeNAS. Tänk på att du måste ha en disk för att lägga första VM:et på bara

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Hedersmedlem

Jag upptäckte att mitt HP-kort inte ville köra raid5 utan bbwc. En sådan modul kostade 1295:- på Dustin för 2.5 år sedan. Tyckte det var lite saftigt och hittade en för 1€ i Österrike. Betalade 16€ inkl. frakt. När jag monterat den fungerade raid5 fint. Körde åtta stycken 2TB-diskar i raid5. Sedan insåg jag att det var dumt och köpte ett 3ware-kort istället för att kunna köra raid6.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya