AMD kan säga upp 20–30 procent av personalstyrkan

Permalänk
Melding Plague

AMD kan säga upp 20–30 procent av personalstyrkan

Minskande intäkter och allt mörkare framtidsutsikter kan tvinga AMD att skära ned i personalstyrkan. Nu rapporteras om att flera tusen jobb kan komma att försvinna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstörde min lördag

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

NEEEJJ

Tycker verkligen inte om det här.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Vi behöver AMD

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

lite synd, fast dom borde ge upp produktionen av processorer. att satsa på GPUer skulle nog vara bättre

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt men vad kan man göra

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

men herregud vart ska detta sluta?!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Är ju ingen direkt överraskning men lite synd, däremot så skulle det aldrig falla mig in i dagsläget att köpa en AMD istället för en Intel, då jag tycker Intel rent prismässigt är värt det.

Däremot så är det synd om AMD helt försvinner och Intel inte får någon att konkurrera med.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Mindre konkurrens mellan företag missgynnar alltid oss konsumenter. Man får se det ljusa i det, AMD vidtar åtgärdar för att hålla sig kvar på marknaden.

Förhoppningsvis så hämtar de upp sig i framtiden.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk

Känns bra att man i alla fall stödjer dom genom att välja Radeon kort!

Visa signatur

"I hate when people quote me for things i don't say" - Abraham Lincoln

&

Permalänk
Medlem

Nej. Det här var inga nyheter jag ville ha. Det här är riktigt dåligt.
De behöver få in en större fot på OEM-marknaden. De har helt rätt lösningar för det, mycket bättre än intel.
Deras grafikkretsar är, dessutom mycket bättre än konkurrensen i dagsläget. Även drivrutinerna är bättre än både intels och nVidias i dagsläget.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att apple kommer köpa hela amd tillslut.

Permalänk
Medlem

Hoppas 8000-serien blir en framgång i alla fall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tråkigt för de anställda, men knappast oväntat. Vem vill köpa strömhungriga as till processorer som oftast presterar långt sämre än konkurrentens? Det funkar inte att kränga samma skit i ny kartong hela tiden. Det måste hända något radikalt med deras utveckling snart annars kommer det sluta illa.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint.W:

Jag tror att apple kommer köpa hela amd tillslut.

Händer det blir det inga fler AMD-produkter för mig iaf

Permalänk
Skrivet av flukke:

Tråkigt för de anställda, men knappast oväntat. Vem vill köpa strömhungriga as till processorer som oftast presterar långt sämre än konkurrentens? Det funkar inte att kränga samma skit i ny kartong hela tiden. Det måste hända något radikalt med deras utveckling snart annars kommer det sluta illa.

Sen när säljer amd samma skit i nu förpackning?
Bulldozer har aldrig funnits på marknaden förr

Intel om någon är duktiga på det därimot...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint.W:

Jag tror att apple kommer köpa hela amd tillslut.

Apple har ju inte ens använt en AMDprolle i någon av sina datorer.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Sen när säljer amd samma skit i nu förpackning?
Bulldozer har aldrig funnits på marknaden förr

Intel om någon är duktiga på det därimot...

Bulldozer var en riktig fail, inte bättre än deras egna Phenom 2.
Hoppas att det vänder för dom på CPU marknaden, vi behöver bättre grejer från AMD som inte bara är i budget-klassen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Vem vill köpa strömhungriga as till processorer som oftast presterar långt sämre än konkurrentens?

Den som inte har råd med Intels processorer?? Kostar mer och Intels HD 4000 kan slänga sig i väggen jämfört med AMDs.
Men det är synd att AMD inte tagit fram CPUer som konkurrerar med Intels 3570K och 3770K. Dom flesta gamers verkar välja Intel istället för att, precis som du skrev, dom presterar bättre och drar mindre ström.

Blir synd om AMD försvinner från marknaden. Intel och Nvidia har inte mycket till konkurens då(?) och kan chockhöja priserna. Kan bli lika dyra som Apples produkter.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Mycket tråkigt. Hoppas AMD Hondo kan få ett stort genomslag på marknaden för surfplattor och datorer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Bulldozer var en riktig fail, inte bättre än deras egna Phenom 2.
Hoppas att det vänder för dom på CPU marknaden, vi behöver bättre grejer från AMD som inte bara är i budget-klassen!

Nog för att jag har en sjysst processor men Bulldozer är inte dålig... Priset man betalar för den är inte mycket (1200~ kronor vill jag minnas)

Det ända intel har där är sandy bridge I3or vilket är sämre! Skall man sen upp till quadcore så är det 1600kr som gäller...

Och då är det utan moderkort! (intel har inga vettiga under 2000kr som AMD har!)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Förstörde min lördag

Tur att man inte haft en jätte bra lördag

Skrivet av MSCB:

lite synd, fast dom borde ge upp produktionen av processorer. att satsa på GPUer skulle nog vara bättre

Ne då blir ju intel enda Cpu tillverkaren och kan då ta vilka priser som helst

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Var väl inte helt oväntat, går tungt för PC försäljningen nu. Intel har ju än så länge lyckats med att flytta om folk mellan sina olika divisioner men även de kommer nog snart att säga upp folk.

Permalänk
Medlem

Nej fan vad trist! Man får ju hoppas att dem lyckas med 8000 serien!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Apple har ju inte ens använt en AMDprolle i någon av sina datorer.

Dom behöver erfarenhet om de ska börja producera egna prollar.

Apple vill slippa intel i framtiden, Bloomberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Apple har ju inte ens använt en AMDprolle i någon av sina datorer.

Men om Apple skulle köpa AMD så skulle Apple få tillgång till X86 och x64-licenserna. Då kan hända grejer.
Samtidigt är det svårt att se detta hända. Jag hade iaf inte köpt fler produkter från AMD då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

men herregud vart ska detta sluta?!

I konkurs.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Inget bra läge för AMD. Dessvärre har företag under ganska lång tid haft problem med med felsatsningar, dålig ledning samt produkter som har underpresterat.

Permalänk
Medlem

IBM får väl sluka AMD när de gått i botten då, det är iaf. en lösning som skulle skapa en motpart till Intel.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

AMD blir uppköpta av Intel?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841