Vilken RAID-config för FreeNAS?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Vilken RAID-config för FreeNAS?

Har en dator som står och snurrar nu med två stycken WD RE4-diskar som NAS, men tänkte utöka den lite.
Min tanken är att helt enkelt köpa in 6 st WD RED 3 Tb-diskar och ha som backup/NAS-server.

Dock undrar jag lite hur jag bäst konfigurerar detta.
Jag vill ha ungefär 2 Tb till data som är kritisk (bilder etc), detta ska det finnas idiotsäker backup på.
Därför har jag funderat på två lösningar:

Den ena är att köra fyra stycken diskar i raid 5 (lagring x -1) för "mindre kritisk" data, och en disk som vanlig med viktig info med den sista Rsyncad för att kopiera över från den tidigare.
Då kan jag tappa en disk i raiden utan att förlora mindre kritisk data, och har min viktiga information utspridd på två diskar.

Den andra lösningen är att helt enkelt köra alla 6 diskar i raid 6 (x -2).
Jag förlorar fortfarande två diskar i lagringsutrymme, men det är inte två enskilda diskar för min viktiga data.
Men det kanske kan vara värt det ändå för att underlätta hanteringen?

I båda lösningarna kommer jag sedan köra Rsync på den kritiska datan till en extern hårddisk off-site, troligtvis också en WD RED, som står placerad någon annanstans. Det är därför jag har tänkt ha ca 2-3 Tb till den viktiga datan, då räcker det med en extra hårddisk.

Så i det första exemplet så blir det alltså HDD 1 -> HDD 2 + HDD 3 (Off-site).

Andra exemplet blir NAS -> HDD Off-site.
Datan ligger "bara" på två ställen men jag har å andra sidan extra backup iochmed att en extra hårddisk i raiden kan fallera utan att det blir kritiskt.

Finns det någon smidigare lösning eller är det någon av dessa två alternativ som är det smidigaste?

Tack på förhand!

Nemo me impune lacessit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Sep 2002

Ingen rekomenderar raid 5 med dagens diskar. Risken att råka ut för ett URE under rebuild är stor och då är din data rökt.

Jag kör själv raid 6 och det känner jag mig säker med.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av =JoNaZ=:

Ingen rekomenderar raid 5 med dagens diskar. Risken att råka ut för ett URE under rebuild är stor och då är din data rökt.

Jag kör själv raid 6 och det känner jag mig säker med.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, så länge man har över 3-4 diskar så bör man överväga raid6.

Jag skulle lätt ha kört på att ha alla diskar på samma ställe i det fallet, och köra en raid6. Det är så jag jobbar med min filserver. Jag har just nu en 1tb-disk i datorn hemma (som jag knappt rör) och sen har jag allt i filservern. Det är väldigt skönt att slippa ha filerna utspridda på fler ställen, du kommer åt hela ditt arkiv oavsett vilken dator du sitter vid. Jag gick ifrån att ha ett jättestort chassi som spel/desktop-dator och byggde en mITX-istället när jag flyttat ut alla diskar till filservern. Smidigt på lan, och jag kommer fortfarande åt alla filer sålänge det finns bra uppkoppling. Streamar allt direkt från filservern över internet.

Att ha en raid6 och en offsite-backup borde vara fullt tillräckligt. Är man överparanoid ska man givetvis sprida grejerna mer, men sannolikheten att både raid6an och din externa backup skulle falera helt samtidigt känns ju ju liten. På så vis har du ju även lite bättre säkerhet på det du inte backupar, som då ligger på en raid6 istället för en raid5.

Titta gärna något i stil med rdiff-backup också, så du behåller versionshistoriken. Annars riskerar du att backupen skriver över friska filer med korrupta filer när du rsyncar tex. Det kör jag stenhårt med på min minecraft-server. Mest för att kunna få tillbaka servern i ett tidigare skick ifall något skulle gå knas på vägen.

Jobbar som nätverkskonsult på PWNY.
Flerårig erfarenhet från ISP-branchen och Linux-nörd.
Favoritdist: Arch linux. Datarymden

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

I FreeNAS jag satt upp en ZRAID2 "mjukvaru RAID6" (sluta tänk hårdvaruraid!),
Sen är jag osäker på om jag hade kört kopiering med rdiff/rsync...
jag hade satt upp en FreeNAS till (på en riktigt sunkig hårdvara) och kör inkrementell syncning på mina ZFS snapshots på "produktionsmaskinen" fixa till poolerna så att dom matchar det du vill ha iaf hygglo.
På det som är backup Naset ("sunk-NAS") hade jag övervägt att köra thin provisioning för att enkelt kunna skala upp (på bekostnad av prestanda...). all versionshantering hade jag kört via snapshots, på båda siterna/NASen...