Note 2 vs. Lumia 920 - vad tycker ni?

Permalänk

Note 2 vs. Lumia 920 - vad tycker ni?

Tja,

Har dreglat över Nokia Lumia 920 sedan den blev officiell, då det börjar bli dags för en ny telefon och jag älskar all innovation med telefonen och Windows Phone 8.

Dock har jag även fått upp ögonen för Samsungs senaste, Note 2. Jag älskar stora skärmar, och skärmen + Android Jelly Bean får mig nästan lite sugen på att fortsätta med Android.

Vad tycker ni? Vilken telefon är bäst, och vet ni några specifika nack- och/eller fördelar med de olika telefonerna?

Permalänk
Medlem

Är lite sugen själv på lumia 820 eller 920 alternativt annan WP8 lur. Den största nackdelen jag ser med android telefoner är att de uppdateras för jävla dåligt rent ut sagt. Undantaget Nexus och ibland vissa flaggskepp(men de kommer inte alltid direkt hos flaggskeppen heller).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MojoGurra:

Tja,

Har dreglat över Nokia Lumia 920 sedan den blev officiell, då det börjar bli dags för en ny telefon och jag älskar all innovation med telefonen och Windows Phone 8.

Dock har jag även fått upp ögonen för Samsungs senaste, Note 2. Jag älskar stora skärmar, och skärmen + Android Jelly Bean får mig nästan lite sugen på att fortsätta med Android.

Vad tycker ni? Vilken telefon är bäst, och vet ni några specifika nack- och/eller fördelar med de olika telefonerna?

Har en GN sedan 4-5 månader tillbaka, JB är underbart.
N2 är en riktig skönhet, allt på den är för att vara kortfattad underbart, t.o.m pennan som vissa skrattar åt.
Den briljanta skärmen är det första som slår en och för runt 5k får du en lur som är det närmaste en dator du kan komma, bara positivt att säga om den.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Satt själv och väntade på Lumia 920 också men här på veckan stötte jag på Note 2 och blev såpass intreserad att jag gick och köpte den i onsdags. So far har ja egentligen inget illa och säga om den. Helt solklart bästa android telefonen nånsin samt versionen, jellybean överaskade positivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankh:

Satt själv och väntade på Lumia 920 också men här på veckan stötte jag på Note 2 och blev såpass intreserad att jag gick och köpte den i onsdags. So far har ja egentligen inget illa och säga om den. Helt solklart bästa android telefonen nånsin samt versionen, jellybean överaskade positivt.

Jaa, finns bara gott att säge om den som sagt, dess skärm "drar" dig till den, fantastisk!

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk

Den har ju inte lika hög pixeldensitet som vissa andra telefoner, tydligen?
Ser man pixlarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MojoGurra:

Den har ju inte lika hög pixeldensitet som vissa andra telefoner, tydligen?
Ser man pixlarna?

Tror den har 257 ppi, räcker och blir över. Jag hade inga problem att älska skärmen iaf.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk

920 vinner helt klart för mig. Varför? Note är för stor enligt mig.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Inaktiv

Samsung Ativ S är en Windows Phone med 4,8 tums skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Samsung Ativ S är en Windows Phone med 4,8 tums skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Fast ful som stryk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

920 vinner helt klart för mig. Varför? Note är för stor enligt mig.

Och ogul.

Permalänk
Medlem

Det är bara jag som får köpa den gula 920, ni får köpa någon annan färg!

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Jag ska också ha gul!

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk

Men vad fan ska man gööra då. Så jävla svårt val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Men vad fan ska man gööra då. Så jävla svårt val!

Ta en av varje !

Näe, skämt o sido i dagens läge är det faktiskt svårt att välja.

Men jag kan säga såhär, ska du ha en NOTE 2 Så vänta till vecka 44-45 när LTE/4G versionen kommer.

Nokian är grymt snygg, men för liten skärm (har första versionen av Note ) så därför blir det en NOTE2 LTE för mig om några veckor.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MojoGurra:

Men vad fan ska man gööra då. Så jävla svårt val!

Jag hade väntat tills 920 kommer och sett recensioner mm. Sååå bråttom är det inte.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk

OS: Take your pick. Du kan inte gå fel med något av dom faktiskt.

Skärm: Note:n är störst men minst PPI, Lumia är emellan men högst PPI, 60Hz skärm och clear black eller vad det är dom nu kallar det.
Iphone 5, som Iphone 4 fast längre, bra skärm.

Störst: Note 2 5,5 tum är mega.
Bäst: Lumia 920 (min åsikt)

CPU:

Note 2 - 1,6GHz - 2 gig RAM
920 - 1,5 GHz - 1 gig RAM
i5 - 1,5 GHz - 1 gig ram

Note 2 vinnare.

Kamera: Lumia 920 hands down,

Batteri:

3100mAh - Note 2
2000mAh - Lumia 920
1440mAh - i5

Minne: (max)

64Gb - Note 2 (plus max 64gb instick kort)
64Gb - i5 internal
32Gb - Lumia 920 internal

Iphone 5 är tunnare och lättare än konkurrenterna.

Permalänk

Jag skulle välja Lumia 920 utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Note 2 (mest för jag har en Note 1 och är väldigt nöjd)
Note 2 har en Quad-core processor och det är ett riktigt monster utöver storleken just nu.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk

Har den första note. Kan säga att penna är värdelöst, även om den är välgjord.
Productionskvaliteten är dålig. Det tog tusen år att få ICS.
Den kom med massa förinstallerat skit från samsung.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MojoGurra:

Men vad fan ska man gööra då. Så jävla svårt val!

behöver ej ta i så med orden det är inte det värsta som hänt, vänta på recensioner se senare en månad mer eller mindre

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

OS: Take your pick. Du kan inte gå fel med något av dom faktiskt.

Skärm: Note:n är störst men minst PPI, Lumia är emellan men högst PPI, 60Hz skärm och clear black eller vad det är dom nu kallar det.
Iphone 5, som Iphone 4 fast längre, bra skärm.

Störst: Note 2 5,5 tum är mega.
Bäst: Lumia 920 (min åsikt)

CPU:

Note 2 - 1,6GHz - 2 gig RAM
920 - 1,5 GHz - 1 gig RAM
i5 - 1,5 GHz - 1 gig ram

Note 2 vinnare.

Kamera: Lumia 920 hands down,

Batteri:

3100mAh - Note 2
2000mAh - Lumia 920
1440mAh - i5

Minne: (max)

64Gb - Note 2 (plus max 64gb instick kort)
64Gb - i5 internal
32Gb - Lumia 920 internal

Iphone 5 är tunnare och lättare än konkurrenterna.

Vill bara påpeka att iPhone 5:s cpu standard kör i 1ghz men överklockas vid belastning till 1,3 ghz, vet inte var du fått 1,5 ifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cruZZade:

Vill bara påpeka att iPhone 5:s cpu standard kör i 1ghz men överklockas vid belastning till 1,3 ghz, vet inte var du fått 1,5 ifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp, mellan 500 och 1300 är det väl?

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Skärm: Note:n är störst men minst PPI, Lumia är emellan men högst PPI, 60Hz skärm och clear black eller vad det är dom nu kallar det.
Iphone 5, som Iphone 4 fast längre, bra skärm.

En kommentar, skärmen i iPhone 5 är inte bara större utan även klart förbättrad bildkvalitetsmässigt jämfört med iPhone 4 med suverän färgåtergivning exempelvis.

Skrivet av GeneralRushHour:

CPU:

Note 2 - 1,6GHz - 2 gig RAM
920 - 1,5 GHz - 1 gig RAM
i5 - 1,5 GHz - 1 gig ram

Note 2 vinnare.

Folk som hänger på forum som Sweclockers borde veta att man inte kan jämföra prestandan av olika CPU-designer baserat enbart på antal GHz

- Note 2 kör ARMs egna standard design, "Cortex A9" (quad).
- 920 kör Qualcomms egen CPU-design, "Krait" (dual).
- iPhone 5 kör Apples egen CPU-design, "Swift" (dual).

Både Qualcomms och Apples CPU-designer delar funktionallitet med ARMs kommande generation Cortex A15 och är kraftfullare per Hz än den nu rätt gamla Cortex A9 arkitekturen.

Edit: Vad gäller GPUn är iPhone 5 snabbast, följt av Note 2 och sist 920. Tycker det är synd att de inte satsade på den nyare S4 Pro i 920 istället för vanliga S4:an, den har en mycket vassare GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

En kommentar, skärmen i iPhone 5 är inte bara större utan även klart förbättrad bildkvalitetsmässigt jämfört med iPhone 4 med suverän färgåtergivning exempelvis.

Folk som hänger på forum som Sweclockers borde veta att man inte kan jämföra prestandan av olika CPU-designer baserat enbart på antal GHz

- Note 2 kör ARMs egna standard design, "Cortex A9" (quad).
- 920 kör Qualcomms egen CPU-design, "Krait" (dual).
- iPhone 5 kör Apples egen CPU-design, "Swift" (dual).

Både Qualcomms och Apples CPU-designer delar funktionallitet med ARMs kommande generation Cortex A15 och är kraftfullare per Hz än den nu rätt gamla Cortex A9 arkitekturen.

Edit: Vad gäller GPUn är iPhone 5 snabbast, följt av Note 2 och sist 920. Tycker det är synd att de inte satsade på den nyare S4 Pro i 920 istället för vanliga S4:an, den har en mycket vassare GPU.

Du som framstår som insatt borde ju också veta att det inte går att jämföra CPU:er rakt av eftersom operativsystemen är olika tungrodda. WP8 (förmodat mer optimerat än WP7) är betydligt mer lättdrivet än iOS, vilket i sin del är mer lättdrivet än Android. WP8 med Directx11 bådar ju väldigt gott, mjukvara är ju minst lika intressant som hårdvara i fråga beträffande prestanda.

Om du ändå vill göra jämförelsen så springer ju Qualcomm S4 om iPhone 5 rejält i Geekbench (jag har uppmätt 1870 i Geekbench på min SGS3 med stock firmware ICS), mot 1601 för iPhone 5. Men då ska återigen konstateras att iPhone 5 har en bättre GPU, att cross-platform-tester har en inneboende tveksamhet beträffande mätresultat samt att OS:en är olika tungdrivna. Att lägga fram iPhone 5:s prestanda som någon självklar fördel gentemot Qualcomm S4 på en WP8-telefon framstår som rent felaktigt.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Du som framstår som insatt borde ju också veta att det inte går att jämföra CPU:er rakt av eftersom operativsystemen är olika tungrodda. WP8 (förmodat mer optimerat än WP7) är betydligt mer lättdrivet än iOS, vilket i sin del är mer lättdrivet än Android. WP8 med Directx11 bådar ju väldigt gott, mjukvara är ju minst lika intressant som hårdvara i fråga beträffande prestanda.

Självklart är det så och det har jag sagt flera gånger också, alldeles nyss faktiskt i en tråd bland nyhetsartiklarna faktiskt

Att påstå att WP är "betydligt" mer lättdrivet än iOS skulle jag gärna vilja se exempel på. Att själva gränssnittet är rappt är ingen tvekan om (men det är ju även iOS på äldre modeller) men hur är det med resten av mjukvaran? Hur står sig 920 med WP8 jämfört high-end iOS/Android telefoner i tester som BrowserMark, SunSpider och så vidare. Av det jag kan hittar med exempelvis Lumia 800 och WP7.5 hamnar den långt efter motsvarande iOS/Android telefon (som t ex iPhone 4): http://www.anandtech.com/show/5266/nokia-lumia-800-review-nok...

Skrivet av cruZZade:

Om du ändå vill göra jämförelsen så springer ju Qualcomm S4 om iPhone 5 rejält i Geekbench (jag har uppmätt 1870 i Geekbench på min SGS3 med stock firmware ICS), mot 1601 för iPhone 5. Men då ska återigen konstateras att iPhone 5 har en bättre GPU, att cross-platform-tester har en inneboende tveksamhet beträffande mätresultat samt att OS:en är olika tungdrivna. Att lägga fram iPhone 5:s prestanda som någon självklar fördel gentemot Qualcomm S4 på en WP8-telefon framstår som rent felaktigt.

Flera teknikbloggar har testat SGS3 med Jelly Bean presterar den fortfarande sämre än iPhone 5 i majoriteten av tester: http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s_iii_jelly_bean-revie... ...men det hör inte hit.

Jag har aldrig påstått att CPU-prestandan i S4 inte kommer räcka till för Lumia 920, tvärt om Krait är definitivt en kraftfull arkitektur. Vad gäller GPU är det dock inget snack om att Adreno 225 med dagens mått är en klen GPU för high-end mobiler. Det spelar ingen roll hur optimerat ditt OS är, det finns en gräns för vad hårdvaran orkar leverera och här är det stor skillnad upp till A6:ans PowerVR SGX 543MP3 och S4 Pros Adreno 320. Det är fakta!

Kommer du märka av det när du navigerar runt eller surfar? Nej, men om WP skall ta upp kampen som en mobilspelplattform hade S4 Pro varit ett mycket bättre val.

Permalänk
Medlem

Vadå fortfarande sämre? SGS3 krossar iPhone 5 i Geekbench (internationella versionen). Som vanligt med siffror så kan man ju välja vilka siffror man vill redovisa, vilket jag anser är förklaringen till att du skriver "..._fortfarande_ sämre än iPhone 5 i majoriteten av tester" (eftersom det de facto inte är sant).

Givetvis hade en bättre GPU varit bättre än en sämre GPU, precis som en riktig större skärm hade varit bätte på iPhone 5 än en avlång iPhone 4S. Nu får man inte alltid som man vill här i världen. Å andra sidan har Lumia 920 flera egenskaper den är helt ensam med på marknaden. iPhone 5 är ensam om att ha iOS och den bästa grafikkretsen...i dagen konkurrens är det dock det enda iPhone 5 är ensam med.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Vadå fortfarande sämre? SGS3 krossar iPhone 5 i Geekbench (internationella versionen). Som vanligt med siffror så kan man ju välja vilka siffror man vill redovisa, vilket jag anser är förklaringen till att du skriver "..._fortfarande_ sämre än iPhone 5 i majoriteten av tester" (eftersom det de facto inte är sant).

Geekbench är ett test. Jämför BrowserMark, SunSpider m.fl... Och i riktiga applikationer har även A6 fördelen av att har färre kraftfullare kärnor då de är få applikationer som utnyttja fyra kärnor fullt ut.

Men det hör som sagt inte hit, finns andra trådar som är mer lämpade för jämförelser mellan S3 och iPhone 5.

Permalänk
Medlem

Och Browsermark och Sunspider är inte ett test? Haha Vad jobbigt för iPhone 5 om det är till nackdel att ha flera kärnor med tanke på att iPhone 5 är dual-core; sluta göra bort dig.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Och Browsermark och Sunspider är inte ett test? Haha Vad jobbigt för iPhone 5 om det är till nackdel att ha flera kärnor med tanke på att iPhone 5 är dual-core; sluta göra bort dig.

Nej, BrowserMark, SunSpider m.fl är flera tester.

Suck, handlar inte om att det är bättre att ha färre kärnor. Har du precis samma arkitektur är det givetvis ingen nackdel att ha fler kärnor. Men i valet mellan färre och kraftfullare eller fler och klenare kärnor är det första alternativet ofta att föredra, just p g a det jag nämnde att det är svårt för många typer av appar att utnyttja dessa kärnor fullt ut.